مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روش مراقبت از پوست ترکیبی یا پوست مختلط

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


پوست ترکیبی چیست؟

به گزارش دلگرم : اصطلاح پوست ترکیبی یا پوست مختلط معمولا برای پوست صورت استفاده می شود. پوست ترکیبی همانطور که از نامش می توان حدس زد ترکیب دو نوع پوست چرب و خشک است. در پوست های تترکیبی معمولا ناحیه پیشانی ، بینی و چانه چرب است و بقیه صورت پوست خشک دارد. پوست ترکیبی می تواند باعث شود که پوست شما براق بودن و چین و چروک را به صورت همزمان داشته باشد و حتی با تفاوت تناژ رنگ پوست در برخی نقاط صورت روبرو شوید یا شاهد منافذ باز پوستی روی بینی و پیشانی باشید. تفاوت چربی و خشکی پوست ترکیبی می تواند کم تا بسیار زیاد باشد که در افراد مختلف کاملا متفاوت است.

عوامل ایجاد کننده پوست ترکیبی

اگر پوست ترکیبی داشته باشید با اصطلاح ناحیه T آشنایی دارید. شما احساس می کنید که پوست صورتتان در ناحیه پیشانی و بینی و چانه چرب است و منافذ باز پوستی دارد ولی در قسمت گونه و زیر چشم پوستتان خشک است و ممکن است زبر باشد. پوست ترکیبی رایج ترین نوع پوست در بین افراد است ، شما باید به گونه ای از پوستتان مراقبت کنید که چربی روی ناحیه T را کنترل کرده و از سویی دیگر خشکی زیر چشم و گونه ها را کاهش دهید. به طور کلی بینی ، چاه و پیشانی غدد چربی فعال تری دارد بنابراین مستعد منافذ باز پوستی است. از سویی دیگر فعالیت غدد چربی در گونه ها کمتر است به همین دلیل پوست این قسمت حالت خشک تری دارد.

ژنتیک : احتمال این که پوست ترکیبی را از پدر ، مادر اجدادتان به ارث برده باشید بسیار زیاد است . ممکن است پدر و مادرتان پوست ترکیبی نداشته باشند ولی مثلا پدربزرگتان پوستش ترکیبی بوده است.

مراقبت از پوست : ممکن است از محصولات مراقبتی استفاده کرده باشید که باعث ایجاد حساسیت در پوست ودرنتیجه ایجاد پوست مختلط در شما شده باشد. مثلا حساسیت به استفاده از محصولاتی که پایه الکل دارند و باعث تحریک پوست می شوند.

محیط : جا به جایی محیطی ممکن است باعث تغییرات پوستی شود . پوست برخی افراد با گذشت زمان به شرایط جدید عادت می کند و به حالت قبل برمیگردد ولی دربرخی افراد تغییرات پوستی و ترکیبی شدن پوستشان دائمی می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۴ نمونه از پرطرفدارترین شامپوهای ارگانیک

استرس : استرس و تغییرات هورمونی که در اثر استرس ایجاد می شوند باعث می شود بدن و پوست از حالت تعادل خارج شود.

 تشخیص پوست ترکیبی

روش تشخیص پوست ترکیبی با پوست مختلط

اگر از ترکیبی بودن پوستتان مطمئن نیستید میتوانید صورت را با یک شوینده ملایم همراه با آب بشویید و خشک کنید و 10 – 15 دقیقه صبر کنید. اگر در گونه ها احساس خشکی داشتید ولی بینی ، چانه و پیشانی شما چرب شده است یعنی پوستتان ترکیبی است. از سویی دیگر وجود منافذ باز پوستی در بخش های خاص صورت می تواند نشان دهنده چرب بودن آن نواحی باشد. در روشی دیگر بعد از 45 تا 60 دقیقه که از شستن صورتتان گذشت روی قسمت هی مختلف صورت دستمال کاغذی های مجزا بکشید.اگر دستمال کاغذی چرب شد یعنی آن قسمت از پوست شما چرب است و اگر هیچ تغییری نکرد یعنی خشک است. از سویی دیگر احساس کشیدگی بعد از شستشوی صورت نشان دهنده خشکی پوست در آن نواحی است.

نحوه مدارا با پوست ترکیبی

اگر شما پوست ترکیبی داشته باشید، کلمه “ناحیه T” به گوشتان آشنا است. در واقع، شاید احساس کنید که پوستتان دو حالت دارد، در ناحیه پیشانی،بینی و چانه بسیار چرب با منافذ باز و در ناحیه گونه و زیر چشم خشک و زبر است.احساس بدی به این موضوع نداشته باشید، پوست ترکیبی رایج ترین نوع پوست در بین افراد شناخته شده است. این نگرانی و احساس بد به شما در یافتن راه حل برای مدارا با این نوع پوست کمکی نخواهد کرد. شما باید از پوست خود طوری مراقبت کنید که چربی از روی نواحی پیشانی،چانه و بینی کمتر شده و خشکی در زیر چشم و گونه ها از بین برود.اگر از تلاش برای حفظ تعادل بین قسمت های مختلف پوست خود خسته شده اید، در اینجا به راهنمایی های ما دقت کنید.

چه عواملی باعث ایجاد پوست های ترکیبی می شود؟

فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید (چرب، خشک، ترکیبی یا حساس) دلیل اصلی وجود انواع مختلف پوست، ژنتیک است. درست مثل اینکه شما رنگ چشم و مو و ظاهر بدن خود را از والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود به ارث می برید نوع پوست هم از طریق ژنتیک به شما منتقل می شود.به طور کلی، بینی، چانه، پیشانی افراد دارای پوست ترکیبی غدد چربی فعال تری دارد به همین دلیل این نواحی مستعد منافذ باز پوستی هستند. از طرف دیگر، گونه ها ممکن است غدد چربی با فعالیت کمتری را داشته باشند و به همین دلیل ظاهری خشک و زبر دارند. در برخی موارد، اگر در حال استفاده از محصولات خشک با مواد تشکیل دهنده ای مثل سولفات ها و الکل هستید، پوست خود را به تشکیل بیشتر چربی در نواحی T دعوت می کنید و با این کار پوست شما روز به روز در این نواحی چرب تر و آزاردهنده تر می شود.

بیشتر بخوانید  بهترین مدل های مو برای انواع صورت های زنانه

حتماً بخوانید:

مشکلات خاص در پوست های ترکیبی

اگر از داشتن پوست ترکیبی مطمئن نیستید، ابتدا پوست خود را با مواد پاک کننده ملایم بشویید، خشک کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه منتظر باشید. (هیچ گونه محصول بهداشتی دیگری را بر روی پوست خود استفاده نکنید) به احتمال زیاد، گونه های شما احساس خشکی خواهند کرد در حالی که بینی، پیشانی و چانه همچنان چرب شده یا شاید دارای منافذ پوستی مسدود باشد.یکی دیگر از نشانه های پوست ترکیبی شما، عدم موفقیت در پیدا کردن محصول بهداشتی مناسب است. بعضی از محصولاتی که خریداری می کنید شاید پوست شما را خشک و بقیه ممکن است پوست شما را چرب کنند.اگر شما پوست ترکیبی دارید، احتمالاً تا الآن از مشکلات پوستی خود باخبر شده اید و ما نیز در اینجا به برخی از آن مشکلات اشاره خواهیم کرد و در ادامه روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم که به راحتی با این نوع پوست کنار بیایید.

پیشگیری از ایجاد پوست مختلط

روش مراقبت از پوست ترکیبی

پوست های ترکیبی با کمی تغییرات در شیوه زندگی بهبود می یابند و برقراری تعادل در آن ثبات بیشتری پیدا می کند. این فاکتورها شامل موارد زیر می شوند:

از داخل به خارج پوست خود را مرطوب کنید.یکی از چالش های بزرگ در داشتن پوست ترکیبی این است که باید رطوبت را طوری وارد پوستتان کنید که منافذ پوستی شما بسته نشوند. شما می توانید با مصرف مواد مغذی مخصوصاً اسید های چرب پوست خود را از درون مرطوب نگه دارید، بدون نیاز به مصرف محصولات بهداشتی که از کارایی آن مطمئن نیستید. ماهی قزل آلا، گردو، و بذر کتان را بیشتر مصرف کنید و استفاده از روغن ماهی و یا مکمل بذر کتان را هم در نظر داشته باشید.از مصرف مواد پاک کننده زبر اجتناب کنید. چیزهایی مانند سولفات ها، الکل و صابون پوست شما را فاقد از روغن های طبیعی می کنند. شاید تصور کنید که به ناحیه Tصورت شما کمک می کند ولی در واقعیت باعث تولید بیشتر چربی در این ناحیه از پوست می شود. از مصرف مواد بهداشتی و آرایشی مضر اجتناب کنید.ورزش کنید. ورزش باعث می شود که پمپاژ خون سریعتر انجام شود، که مواد مغذی مهم را به پوست شما می رساند.

بیشتر بخوانید  11 روش تاثیر گذار استفاده از لیمو برای از بین بردن بوی بدن

رهایی از استرس را تمرین کنید. استرس می تواند پوست شما را هم در ناحیه خشک و هم در ناحیه چرب فعال تر کند. سعی کنید با مدیتیشن، یوگا، تای چی، موسیقی و هر آنچه که برای شما کارسازتر است پوست خود را از استرس دور نگه دارید.اجتناب از مصرف محصولاتی که منجر به بسته شدن منافذ پوست می شوند.محصولات آرایشی و بهداشتی خود را طوری انتخاب کنید که مخصوص پوست های ترکیبی و چرب باشند. از مرطوب کننده های دارای روغنهای معدنی اجتناب کنید.محصولات بدون عطر را انتخاب کنید. پوست گونه شما مستعد خشکی و چین و چروک است، و شاید پوسته پوسته نیز شود. از مصرف محصولات با رایحه مواد شیمیایی و دیگر مواد تحریک کننده اجتناب کنید.از پوست خود محافظت کنید. درست مثل تمامی انواع پوست، نوع ترکیبی هم نیازمند مراقبت در برابر محیط مخصوصاً اشعه مضر UV است. استفاده از کلاه روش مناسبی برای دوری از این عامل محیطی است. کرم ضد آفتاب هم برای مراقبت از گونه های خشک شما مناسب است که پوستتان را جوان و شاداب تر نگه می دارد.در پوست های ترکیبی نکته کلیدی حفظ تعادل در آن است. باید راهی را پیدا کنید که بتوانید بین ناحیه چرب و خشک صورت خود تعادل را برقرار کنید. که کار آسانی هم نیست.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *