مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

روز جهانی معلولان در تقویم چند شنبه است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روز جهانی معلولان چه روزی است؟


روز جهانی معلولان روزی است برای معلولان که پیشینه تاریخی زیاد قدیمی ای ندارد و این روز در چندین دهه پیش نامگذاری شده است. در این روز برای معلولان بزرگداشت می گیرند.


روز جهانی معلولان چه روزی است؟


روز جهانی معلولین در تقویم 98 چند شنبه است ؟


تاریخ دقیق روز جهانی معلولین در تقویم شمسی 1398 مصادف با سه شنبه 12 آذر 1398 میباشد.


تاریخ دقیق روز جهانی معلولین 1398


تاریخ دقیق روز جهانی معلولان در تقویم شمسی 1398 مصادف است با : سه شنبه ، 12 آذر [ قَوس ] ۱۳۹۸

2/ ۹ / ۱۳۹۸۱۳۹۸


تاریخ روز جهانی معلولان در تقویم قمری 1441


الثلاثاء ، ۶ ربیع الثانی ۱۴۴۱

۶ / ۴ / ۱۴۴۱


تاریخ روز جهانی معلولان 2019 به میلادی


2019 December 3 , Tuesday

3- 12 – 2019


تاریخ دقیق روز جهانی معلولان 1398


علت نامگذاری روز جهانی معلولان


با اعلام روز جهانی معلولین سوم دسامبر مصادف با دوازدهم آذر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1992 م، بارقه امید تازه ای در روح و روان آحاد این جامعه دمیده شد.


علت نامگذاری این روز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیت های معلولین و نیز آشنا شدن خود معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان و راه کار برای رفع موانع و آسیب ها است.


هدف از برگزاری روز جهانی معلولین


هدف از برگزاری روز جهانی معلولان نیز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیت‌های معلولین و نیز آشنا شدن خود معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان و راه‌کار برای رفع موانع و آسیب‌ها است.


البته در ایران، غیر از ۱۲ آذر روز جهانی معلولین، اعلام شده است. نهادهای مرتبط و مسئول مثل بنیاد جانبازان و ایثارگران و سازمان بهزیستی اقدامات مطلوب و فعالیت‌های قابل ستایشی در این روزها داشته‌اند.


غیر از ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین، سالروز تولد حضرت اباالفضل العباس(س) به عنوان روز جانباز، هشتم مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان و ۲۳ مهر ماه روز جهانی نابینایان و نیز ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ میلادی به عنوان دهه معلولین آسیا و اقیانوسیه اعلام شده است.


بیش از پانصد میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیت هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند.


در طی بیست سال اخیر کوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است.


در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سالهای ۱۹۹۲ – ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولین نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد.


در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه اصل 29 این قانون، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کنوانسیون جهانی حقوق معلولان و برخی از اسناد دیگر بر توجه به حقوق معلولان و موضوع معلولیت در سطوح مختلف پیشگیری تاکید شده است.

بیشتر بخوانید  تاریخ عید غدیر در سال 1401 چند شنبه و چند روز است؟


ولی باید پذیرفت که تا زمان تحقق کامل مفاد این قوانین فاصله کشور ما فرسنگ‌هاست. ده درصد جمعیت جهان معلولیت دارند.


تاریخچه روز جهانی معلولان


تاریخچه روز جهانی معلولان


طی دو جنگ جهانی اول و دوم، با نام پیشرفت اراضی و توسعه اقلیمها، سرنوشت انسانهایی که در یک قلمرو سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می زیستند، بازیچه قدرتمندان وقت قرار گرفت و به پدیده معلولیت به شدت دامن زده شد تا آنجا که این عارضه به تدریج فرآیندهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی موجود در جهان را متاثر کرد.


به همین علت در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1983، فریادهای معلولان جهان شنیده شد و سرانجام روز سوم دسامبر مصادف با دوازدهم آذر ماه، از سوی سازمان ملل به عنوان«روز جهانی معلولین» نامگذاری شد.


همچنین با تغییرات ساختاری و جامع ِ افکار جهانی در دهه های اخیر، بنیان نگرش سنتی نسبت به پدیده معلولیت که خاستگاه آن جهل یا سوء تفاهم می باشد نیز سست گردیده است.


طبق آمار سازمان ملل، بیش از نیم میلیارد نفر از انسانها به دلیل ابتلا به نارساییهای جسمی، ذهنی یا حسی، معلول به شمار می آیند. افراد معلول یک دهم جمعیت بسیاری از کشورها را تشکیل می دهند.


تخمین زده می شود که 80% از معلولان در کشورهای در حال رشد باشند، زیرا اغلب معلولیتها ناشی از سوء تغذیه، فقر، عدم مراقبت های بهداشتی، آموزشی و دیگر عواملی است که نتیجه توسعه نیافتگی جوامع می باشد.


ازدیاد روزافزون جمعیت و نبود منابع مالی کافی، برنامه های توانبخشی را در کشورهای در حال توسعه با مشکلات فراوانی مواجه کرده است، به طوریکه معلولان در این کشورها به توجه ویژه ای نیازمندند.


اکثر معلولان جهان با مشکلات فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری روبرو می باشند.


موانع اجتماعی، آنها را از استفاده از تسهیلات شهری و رفاهی محروم می سازد و نگرش عوامانه و غیر کارشناسانه اجتماعی نسبت به معلولان، آنان را تا حد زیادی از زندگی و روابط اجتماعی دور می کند.


البته به علت عدم تساوی در برخورداری زنان و مردان معلول از مراقبتهای بهداشتی، آموزشهای شغلی و سایر خدمات اجتماعی، پیامدهای معلولیت برای زنان به گونه حادتری بروز می کند.


امروزه بسیاری از معلولیتها را می توان از طریق مراقبتهای اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و … همچنین از طریق مراقبتهای حرفه ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی، ارتوپدی فنی و … از بین برد.


برخی از معلولیتها در مراحل اولیه، با اقدامات درمانی و ترمیمی، قابل پیشگیری یا درمان هستند.


در کشورهای صنعتی پیشرفتهای چشمگیری در زمینه پیشگیری از معلولیت حاصل شده است، ولی در اکثر کشورهای در حال رشد میزان اقدامات انجام شده نسبت به آنچه مورد نیاز می باشد، بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید  گل داودی زرد


روز جهانی معلولان در تقویم 98 چند شنبه است ؟روز جهانی معلولان چه روزی است؟ علت نامگذاری


ضرورت های جهانی روز جهانی معلولان


علل و عوامل مختلف دست به دست هم داد و بزرگترین نهاد بین المللی را برای تصویب روز جهانی معلولین مجاب کرد. مهم این است که در اعلام روزی به عنوان روز جهانی معلولین، اجماع جهانی و اتفاق نظر بین نخبگان همه کشورها وجود داشت.


زیرا از یک سو معلولین استعدادها و خلاقیت های قابل توجهی از خود بروز داده بودند و از سوی دیگر به مقام های عالی علمی دست یافته بودند و با زبان بی زبانی فریاد می زدند تفاوتی بین ما و انسان های سالم جسمی نیست؛


پس چرا تبعیض قائل می شوید؛ نکته دیگر مربوط به فضای ضد تبعیض، عدالت گرا و طرفدار حقوق بشر بود که در این دوره به اوج خود رسیده بود. مجموعه این علل و عوامل، سازمان ملل را برآن داشت کرد تا روز جهانی معلولین را اعلام نماید.


درگیری ها و کشمکش های ناشی از جنگ در نواحی گوناگون کره زمین، گرسنگی، امراض و بیماری های مختلف؛ مصائب و مشقات زندگی در کشورهای در حال توسعه؛ ترافیک و تصادفات حین انجام کار؛ آلودگی محیط زیست و عدم استفاده صحیح از دارو در کشورهای صنعتی همه روز باعث بروز معلولیت های جدید می شود.


لذا می بایست پیش زمینه های اجتماعی موجود باشد تا معلولان را قادر سازد به واسطه فرصت های یکسان برای زندگی و فعالیت های خود در اجتماع، مستقل از موسسات خیریه و نهادهایی از این دست فعالیت کنند.


توانمندسازی معلولان به منظور دستیابی به زندگی مستقل به نحوی که خود مسئول زندگی خویش بوده و به خودکفایی برسند و نیز بتوانند به جامعه بپیوندند از اصول شرافت و وقار انسانی محسوب می شود.


سازمان بهزیستی پاسخگوی نیاز معلولان نیست


عدم اطلاعات لازم در ارائه آمار دقیق بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی همواره یکی از معضلاتی بوده است که می توان از آن به عنوان مهمترین ضعف در برنامه ریزی های کلان کشور یاد کرد، هر چند که دسترسی به آمار دقیق تعداد معلولان کشور نیز مانند سایر بخش ها امکان پذیر نمی باشد که سازمان بهزیستی کشور به عنوان تنها متولی قانونی معلولان با توجه به حجم بالای نیازها و با وجود تلاش بسیار نتوانسته است حتی پاسخگوی نیازهای اولیه این قشر آسیب پذیر باشد.


مشکلات پا برجای معلولان


اشتغال، عدم حمایت شایسته و بایسته از خانواده های دارای معلول، بیمه درمانی معلولان، پایین بودن نرخ مستمری، نبود وسایل توانبخشی استاندارد و مورد نیاز معلولان، مسکن و عدم اجرای ماده مربوط به مسکن معلولان در قانون جامع، عدم اختصاص بودجه کافی و لازم برای اجرای کامل قانون جامع و کمبود جدی بودجه سازمان بهزیستی به عنوان متولی معلولان، وجود باورهای منفی و غلط مردم نسبت به معلولان، ابهام در قانون بازنشستگی معلولان، عدم حمایت


از معلولان سطح متوسط و ضعیف


انتظار می‌رود در این روز ضمن تقدیر از دست اندرکاران این حوزه که این خود اقدام خوبی است – گزارشی از وضعیت اقدامات انجام‌شده در ایران در حوزه معلولیت، چگونگی اجرای قوانین و مقررات مربوط، چگونگی اجرای وظایف دستگاه‌های مختلف در ایفای وظایف قانونی خود در رابطه با موضوع معلولیت و معلولان از جمله در ارتباط با آموزش، اشتغال، مناسب‌سازی محیط برای حضور معلولان در اماکن عمومی، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو و… ارایه شود.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک در گرگان و حومه


فراگیرکردن توانبخشی مبتنی بر جامعه، تقویت رویکرد جامعه‌محوری به جای مرکز محوری، توجه به سطوح مختلف پیشگیری از معلولیت، سطح‌بندی ارائه خدمات به منظور تسهیل دسترسی به خدمات مورد نیاز، بهره‌گیری از تجارب جهانی و بومی‌سازی آنها، توجه ویژه به آموزش معلولان، توجه به همه ابعاد توانمندسازی (نه نگاه تک‌بعدی اقتصادی صرف)، بررسی اثربخشی خدمات ارایه‌شده، مستندسازی اقدامات انجام‌شده، تولید دانش بومی، آموزش حقوق معلولان به افراد معلول، خانواده‌های آنان، مردم و کسانی که با معلولان سر و کار دارند، تربیت متخصصان مورد نیاز در این حوزه از نکاتی است که می‌تواند مورد توجه قرارگیرد.


روز جهانی معلولان در تقویم 98 چند شنبه است ؟روز جهانی معلولان چه روزی است؟ علت نامگذاری


اصلاح وضعیت اجتماعی و فرهنگی


سازمان جهانی بهداشت، معلولان را بزرگترین اقلیت جهان و 10درصد جوامع می داند. بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت هم اکنون بیش از 600 میلیون نفر از ساکنان کره زمین، به دلایل مختلف جسمی، روانی و اجتماعی، دچار ناتوانی و معلولیت هستند که 80 درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی می کنند.


لازم به ذکر است که یک سوم معلولان جهان را کودکان تشکیل می دهند. آمارها حاکی از آن است که از هر 10 کودکی که در جهان متولد می شود، یکی معلول به دنیا می‌آید و یا بعد از تولد به دلیل حوادث گوناگون معلول می شود. زیرا بسیاری از از معلولیت ها ناشی از سوء تغذیه، فقر،عدم مراقبت های بهداشتی- آموزشی و دیگر عواملی است که از پیامدهای توسعه نیافتگی جوامع است.


بر اساس آمار بانک جهانی، فقیرترین افراد جهان، معلول هستند بررسی های انجام شده، نشان می دهد که مشکلات معلولان، بیش از آن که جنبه پزشکی داشته باشد، جنبه اجتماعی و فرهنگی دارد. اکثر معلولان جهان با مشکلات فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری روبرو هستند. موانع اجتماعی، معلولان را از استفاده از تسهیلات شهری و رفاهی محروم می سازد.


نگرش غیرکارشناسانه اجتماعی نیز معلولان را تا حد زیادی از زندگی عادی و روابط متعارف اجتماعی، دور می کند. البته به علت عدم تساوی در برخورداری زنان و مردان معلول از مراقبت های بهداشتی، آموزش های شغلی و سایر خدمات اجتماعی، پیامدهای معلولیت برای زنان به گونه ای شدیدتر بروز می کند در هر حال، معلولان چه زن و چه مرد، به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیت هایی در زندگی مواجه می شوند که بدون حمایت دیگران، قادر به مقابله با آن نیستند.


بیشتر بخوانید :


متن، شعر بلند و کوتاه و پیامهای انگیزشی تبریک روز جهانی معلولین


روز جهانی معلولین در سال ۹۸ چه روزی است ؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *