مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رشته طراحی پارچه و لباس را ارائه می دهیم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مقدمه: به احترام و احترام به مقام شاعران، ادیبان، دانشمندان و وزیران، لباس های دوخته شده ای به نام عبا به آنان می دادند. برای تنبیه مجرمان، او را لباس های نامناسب می پوشیدند، کلاهی بامزه بر سر می گذاشتند و با پای پیاده یا سواره در شهر می بردند.

رشته طراحی پارچه و لباس را ارائه می دهیم

حتی وقتی می خواستند در مورد قدیمی ترین و با تجربه ترین قهرمانان صحبت کنند، می گفتند فلانی کهنه کار است، یعنی قبلاً یک تی شرت دیگر یا لنگ در ورزشگاه پاره کرده است، به عبارت دیگر در طول تاریخ، لباس همیشه بیانگر فرهنگ است. قومیت، شخصیت و جایگاه انسان است و به همین دلیل از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید به رشته طراحی پارچه و لباس اهمیت زیادی داد زیرا این رشته نقش مهمی دارد. نقشی در حفظ فرهنگ و ملیت یک کشور دارد و از طرفی می تواند بهترین، راحت ترین و کاربردی ترین لباس ها و پارچه ها را برای افراد جامعه به ارمغان بیاورد. رشته طراحی پارچه و لباس، رشته ای از هنرهای کاربردی است که دارای سه جهت طراحی لباس، چاپ پارچه و طراحی پارچه می باشد.

گرایش طراحی لباس:

این گرایش دو شاخه اصلی دارد: گلدوزی یا سنگ تراشی و صنعت که به طراحی و دوخت لباس برای افراد مختلف می پردازد و شاخه صنعت که کاربردی تر است به قسمت های مختلفی تقسیم می شود که می توان آن ها را به قدیمی تقسیم کرد. قطعات. از پوشش زنان، مردانه و… نام برده است. به عبارت دیگر طراحی لباس در تلاش است تا طراحی، طراحی کاربردی و طراحی مد را آموزش دهد که شامل طراحی لباس، مشاغل و گروه های مختلف جامعه مانند ورزشکاران، نیروهای سه ارتش و مانند آن می شود. در این قسمت طراح خلاقیت خود را با کار خود به نمایش می گذارد تا افراد دیگر نیز از این طرح جدید ایده بگیرند و آثار جدیدی را به بازار عرضه کنند.

بیشتر بخوانید  کلینیک های دندانپزشکی بوشهر به همراه آدرس و تلفن

دروس این رشته در طول تحصیل

درس های رایج در مورد گرایش های مختلف در طراحی پارچه و لباس:

مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، کارگاه عکاسی پایه، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، هندسه نقوش در صنایع دستی ایران، خط و طراحی حروف، آشنایی با پارچه و پوشاک سنتی ایرانی، مقدمه کارگاه طراحی پارچه، کارگاه مقدماتی طراحی چاپ، کارگاه مقدماتی طراحی لباس، آشنایی با هنر معاصر، انسان، طبیعت و طراحی.

دوره های تخصصی طراحی لباس:

تاریخچه لباس در ایران و جهان، کارگاه تخصصی طراحی، کارگاه خیاطی، کارگاه طراحی و آماده سازی قالب، کارگاه طراحی لباس، انسان، طبیعت و طراحی، تحقیق (طراحی لباس)، طراحی نهایی و پایان نامه.

گرایش طراحی چاپ پارچه:

در چاپ پارچه، هنرجویان نحوه طراحی پارچه های بافته را یاد می گیرند. در طراحی چاپ پارچه، از نظر رنگ، طراحی با رپورتاژ مواجه می شود. و منظور از رپورتاژ این است که طراح طرح را طوری روی پارچه تکرار کند که چشم را اذیت نکند، یعنی طرح با توجه به نوع، تراکم پارچه، رنگ و میزان رنگ یا قابل قبول بودن رنگ آبی موجود در پارچه، و همچنین نوع چاپ روی پارچه که می تواند چرخشی باشد.چاپ ابریشم، غلتکی یا مدرن. او طرح خود را ارائه می دهد.

دوره های تخصصی چاپ پارچه:

منسوجات تخصصی، تاریخچه منسوجات، کارگاه رنگرزی، سیر تحول صنایع دستی در جهان، کارگاه طراحی چاپ، تحقیق (چاپ روی پارچه)، طراحی نهایی و پایان نامه.

پارچه روند طراحی پارچه:

جهت گیری بافت پارچه با طراحی و برجسته سازی پارچه سروکار دارد. به عبارت دیگر دانشجویان این رشته با طراحی بافت پارچه هایی که ساختار آن از تاروپود است آشنا می شوند. هنرجوی طرح بافت برای ارائه طرحی جدید با پارچه تاروپود بازی می کند و در این راستا لازم است با انواع بافت آشنا باشد تا بتواند با توجه به هر نوع بافت طرح مورد نظر را به نمایش بگذارد. کاربرد. به عنوان مثال پارچه طراحی شده برای مبلمان اداری از نظر جنس، طرح و رنگ با پارچه مبلمان منزل متفاوت است.

بیشتر بخوانید  تعمیر و نگهداری بن سای

دوره های تخصصی نساجی بافی:

منسوجات تخصصی، تاریخ منسوجات، کارگاه رنگرزی، سیر تحول صنایع دستی در جهان، کارگاه طراحی بافندگی، پژوهشی (پارچه بافی)، طراحی نهایی و پایان نامه.

مهارت های مورد نیاز:

دانشجوی رشته طراحی، منسوجات و پوشاک باید با هنرهای تجسمی آشنا بوده و دارای خلاقیت، بینش و بینش هنری باشد. داوطلبان باید بدانند که رشته طراحی پارچه و لباس حوزه کاربرد است یعنی هدف از آن طراحی اصولی پارچه و لباس با حفظ خلاقیت هنری است و در نهایت محصول هنرمند باید به صورت تولید انبوه وارد بازار شود. به همین دلیل هنرمندانی که فقط برای حواس خود طراحی می کنند در این زمینه موفق نیستند و بهتر است رشته نقاشی را انتخاب کنند.

مشاغل در ایران:

امروزه صاحبان صنایع دریافته اند که باید اصول علمی طراحی، رنگ و نقاشی را رعایت کنند تا کارشان در بازار رقابت کند. به عنوان مثال، شرکت های خودروسازی به دنبال سازندگان الگو و طراحان پارچه پارچه برای روکش صندلی خودرو هستند. بازار مشاغل طراحی لباس نیز بسیار خوب است و حتی اگر این فارغ التحصیل تمایلی به جذب سازمان ها و مراکز خصوصی و دولتی نداشته باشد، می تواند با سرمایه کمی برای خود کار کند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *