مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

رسانه ها تریبون مسئولان شده اند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ایسنا/اردبیل مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: رسانه ها به جای اینکه مسئولان را به چالش بکشند، تربیون یکطرفه و اختصاصی آنها شده اند که خود آفتی بزرگ برای رسانه تلقی می شود.

حبیب احمدی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: وزانت یک رسانه علاوه بر حرفه ای بودن و حرفه ای عمل کردن، بحث مطالبه گری و نهایتا جریان سازی آن است و این نقیصه نیز به طور جدی در نشریات استانی دیده می شود.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه امید اردبیل با اشاره به اینکه بحث عدم مطالبه گری نشریات استانی یکی از مطالب مهم و قابل بحث است، تشریح کرد: اگر هم مطالبه گری در نشریات اردبیل صورت گرفته به صورت دایمی و تاثیر گذار نبوده بلکه به صورت مقطعی و جزیره ای بوده است.

احمدی با بیان اینکه مهمترین چالش در بحث رسانه‌های مکتوب و چاپی بحث تغییر ذائقه مصرف مخاطبان است، اضافه کرد: رویکرد مخاطبان و به اصطلاح کوچ مخاطبان از رسانه های چاپی به رسانه های بر بستر اینترنت که شامل انواع رسانه های مجازی و آنلاین تا اپلیکیشن های اجتماعی است و  ظهور و بروز انواع مولتی مدیاها باعث شده که مخاطبان رسانه های مکتوب به سمت رسانه‌های مجازی روی بیاورند.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث ریزش مخاطبان رسانه های چاپی شده است، تصریح کرد: شاید مهمترین مولفه در این بحث سرعت انتشار باشد.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه امید اردبیل با اشاره به اینکه دومین چالش مربوط به بحث هزینه و فایده است، ادامه داد: به دلیل گرانی مواد اولیه نشریات چاپی از قبیل کاغذ، فیلم، زینگ و همچنین چاپ و هزینه های دیگر سودی برای صاحبان این رسانه ها متصور نیست و این امر باعث افت کمی و کیفی این قبیل رسانه ها شده است.

بیشتر بخوانید  هزینه ساخت مسکن ملی بالاخره متری چند؟

نشریات مکتوب کارکردی مثل کتاب دارند

احمدی با اشاره به اینکه پایین بودن میانگین ضریب و نظم انتشار نشریات محلی موید دومین چالش است، اضافه کرد: فقدان نیروهای مجرب، نبود هیات تحریریه و کادر فنی و تیم رسانه ای، عدم تولید محتوا و روزمره گی که باعث شده مقاله، عکس، تحلیل، تفسیر، یادداشت و گزارش تولیدی کمتر به چشم بخورد و به ندرت دیده شود.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل ادامه داد: ضعف در گرید بندی، تیترزنی، صفحه آرایی و … در نشریات محلی استان کاملا محسوس است و تنوع و نوع آوری دیده نمی شود و اگر نشریات محلی تورق شود تقریبا مشابه هم هستند.

به گفته احمدی، دنیای قبل از اینترنت با دنیای بعد از اینترنت کاملا متفاوت بوده و در دنیای دیجیتال و فضای وب و اینترنت به دلیل سرعت انتشار اخبار مجالی برای چاپ نشریات کاغذی متصور نیست.
 مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل تصریح کرد: سرعت انتقال داده ها و اطلاعات نیز تغییر کرده و رخدادهای جهان در کسری از ثانیه به دنیا مخابره می‌شود و هر شهروند- خبرنگاری با یک گوشی دم دستی می تواند در کسری از ثانیه و آنلاین، اخبار را از تمام نقاط دنیا به مخاطبان مخابره کند.

 
به باور این فعال رسانه ای، در حال حاضر احساس می شود نشریات و مجلات مکتوب کارکردی مثل کتاب  خواهند داشت و صرفاً برای آرشیو و اسناد تاریخی باید مد نظر قرار گیرند تا در آینده سندی تاریخی بوده و آمار و اطلاعاتی برای مطالعه محققین باشد.

برخورد قهری و قضایی با خبرنگاران منتقد

بیشتر بخوانید  فشاری باور نکردنی که فقط سوسک ها می توانند تحمل کنند! + ویدیو

  احمدی ادامه داد: باید نشریات چاپی استان باید نیز در آینده به سمت انتشار نشریاتی الکترونیکی آنلاین یا پایگاه های خبری و خبرگزاری ها و … بروند تا بتوانند در عرصه رقابت دوام بیاورند.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل با بیان اینکه آنچه به عنوان خلا در رسانه‌های استانی احساس می‌شود، روحیه مطالبه گری و عدم انعکاس مسایل و مشکلات محلی و منطقه ای است، ادامه داد:  انتقاد در رسانه های محلی کاملا رنگ باخته و مخاطب محوری حلقه مفقوده رسانه های محلی است.

 این فعال رسانه ای اظهار کرد: رسانه های محلی باید پیگیر مسایل و مشکلات مردم از مسئولان باشند و در جهت حل آن مشکل از هیچ کوششی دریغ نکرده و در توسعه استان کمک حال مسئولان باشند.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل در پاسخ به سوالی مبنی بر خلاهای قانون مطبوعات گفت: معتقدم خبرنگاران نیز باید مانند نمایندگان مجلس مصونیت سیاسی و قضایی داشته باشند تا بتوانند آزادانه قلم بزنند و خلاهای قانونی قانون مطبوعات در حمایت از خبرنگاران باید حل شود.

به گفته احمدی، الان در استان اردبیل طوری شده که کوچکترین انتقاد موجب برخورد قهری با خبرنگار می شود و به راحتی با شکایت به دادگاه احضار می کنند، در صورتی اگر شانی برای جایگاه خبرنگار متصور باشد نباید با  شکایتی بدون پایه حقوقی خبرنگار را به پای میز محاکمه کشاند.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *