مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راه های مناسب برای از بین بردن موش های خانگی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


موش‌ها شناخت و روش مبارزه با آنها

مطمئن باشید كه موش ها به تنهایی جایی نقل مكان نمی كنند و سایر افراد خانواده خود را نیز با خود به همراه می‌آورند. برای جلوگیری از ورود و از بین بردن آنها مراحل زیر را طی كنید.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای مبارزه با موشها آشنا شوید.

نحوه رهایی از موشها

راه های مناسب برای مبارزه با موش ها

موش جونده كوچكی است که مواد غذایی خود را به وسیلهٔ حرکات رفت و برگشتی آروارهٔ تحتانی خرد می‌کند. چون دندان‌های این حیوان مثل سایر جوندگان رشد دایمی دارد، برای جلوگیری از رشد بیش از حد، مجبور است که دایما دندان‌های خود را با جویدن چیز‌های نسبتاً سخت،از قبیل دانه‌ها و حبوبات كوتاه نگه دارد و اگر موفق به پیدا کردن دانه‌های سخت نگردد به جویدن فرش‌ها، لباس‌ها، کتابها و هرچه که در دسترس خود بیابد مشغول می‌شود.

اگر یك موش در خانه خود پیدا كردید، مطمئن باشید كه موش ها به تنهایی جایی نقل مكان نمی كنند و سایر افراد خانواده خود را نیز با خود به همراه می‌آورند. برای جلوگیری از ورود و از بین بردن آنها مراحل زیر را طی كنید.

انواع موش

1- موش خانگی

2- موش قهوه‌ای

3ـ موش سیاه

عادات و رفتار

بطور کلی موش‌ها به محیط‌های ساکت و تاریک که حرارت معین و ثابت و همچنین رطوبت نسبی داشته باشند علاقه‌مند هستند .موش‌های بزرگ معمولاً لانه خود را در محیط‌های وسیع نمی‌سازند و همواره سعی در پنهان شدن دارند تا بتوانند به راحتی نوزادان خود را تولید و پرورش دهند. موش‌های نر معمولاً حداقل یکبار در روز محیط اطراف خود را بازرسی می‌کنند و چنانچه تغییراتی در محیط مشاهده نمودند بلافاصله لانه خود را معدوم و جای دیگری را برای خود آماده می‌کنند. موش‌ها معمولاً یک ساعت بعد از نیمه‌شب فعالیت خود را شروع می‌کنند و این به علت ساکت بودن محیط و عدم حضور انسان است بدین ترتیب موش‌ها با آرامش خاطر به مواد مختلف خسارت وارد می‌کنند.

موش‌ها  شناخت و روش مبارزه با آنها

اهمیت مبارزه با موش

مبارزه با موش از دو جهت حائز اهمیت می‌باشد:

1. اقتصادی

2. بهداشتی

موش‌ها با وارد کردن خسارت به مواد غذائی و پایین آوردن ارزش آنها و انتشار و انتقال بیماری‌ها و بالاخره ایجاد مزاحمت برای انسانها مورد تنفر انسان بوده و برای بسیاری از افراد سبب ایجاد ناراحتی فکری و روحی می‌گردند.

بیماری‌های منتقله از طریق موش

موش‌ها معمولاً 35 نوع بیماری مختلف را به انسان منتقل می‌کند عبارتند از :

LCM

اولین علائم این بیماری در انسان سردرد و بروز حالت‌هایی شبیه آنفولانزا میباشند.

Rabies (هاری)

یک بیماری ویروسی است که از طریق گاز گرفتگی در حیوان خونگرم به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک ملت در اصفهان + آدرس و تلفن

تب گازگرفتگی

در اثر گاز گرفتن موش تب ایجاد می‌شود و جای گاز گرفتگی متورم شده و به رنگ قرمز در می‌آید.

طاعون

این بیماری که به آن مرگ سیاه نیز می‌گویند از طریق گزش ‌کک‌هایی که از خون موش آلوده تغذیه کرده‌اند به انسان منتقل می‌شود.

لپتوسپیروز

این بیماری که به آن یرقان خون ریزی دهنده نیز می‌گویند باعث تب، خونریزی، دردناک شدن کبد، دردهای شکمی، خشک شدن و ریزش پوست می‌گردد.

سالمونلوزیز (حصبه)

آلوده شدن غذا به ادرار و مدفوع موش موجب مسمومیت غذائی و بروز این بیماری می‌شود.

یرسینیوزیز

این بیماری از طریق آلوده شدن مواد غذایی به ادرار و فضولات موش ایجاد شده و موجب بروز آپاندیسیت و بزرگ شدن روده‌ها می‌گردد.

تیفوس

در اثر خونریزی در شش‌ها و سینه پهلو باعث مرگ فرد مبتلا می‌شود.

توکسوپلاسموزیز

انتقال این بیماری که بیشتر از طریق مدفوع گربه به انسان صورت می‌گیرد اخیراً از طریق موش هم مشاهده شده است. این بیماری می‌تواند موجب کوری مادرزادی نوزاد شود.

تب راجعه

یک بیماری عفونی است و از علائم عمده آن حملات متناوب تب و ایجاد مسمومیت خونی می‌باشد.

تولارمی

مخزن این بیماری موش می‌باشد و علائم آن تب، سردرد درد دست و پا، کمر درد، ضعف عمومی، استفراغ و بزرگ شدن کبد و طحال می‌باشد.

سالک

این بیماری به صورت زخم پوستی و در اثر نیش پشه خاکی آلوده ایجاد می‌گردد.

موش‌ها شناخت و روش مبارزه با آنها

روشهای مناسب برای از بین بردن موشها

روش اول: تله موش

محل تردد موش ها را پیدا کنید.هر جایی که آثار خوردگی، و فضله موش پیدا کردید و سر و صدایی شنیدید، می تواند مسیر تردد موشها باشد.حداقل 4 عدد تله موش تهیه کنید.هر چه تعداد تله موشها بیشتر باشد، احتمال به دام افتادن آنها هم بیشتر می شود.دستکش پلاستیکی به دست کنید.هنگام آماده کردن تله موش ها بهتر است دستکش به دست داشته باشید. موش ها به بوی انسان حساس هستند و از تله ها دوری می کنند مگر اینکه خیلی گرسنه باشند.

مقداری طعمه و یک تکه جوراب زنانه پیدا کنید.برای طعمه می توانید از بادام زمینی و گردوی بو داده، کره بادام زمینی، بیسکویت کرمدار و شکلات استفاده کنید. موشها به مواد غذایی شیرین، چرب و بودار جذب می شوند. مقداری طعمه را لای یک جوراب زنانه بپیچید و آن را به محل طعمه روی تله موش گره بزنید. با این روش احتمال عمل کردن تله موش هنگام جویدن و جدا کردن طعمه بالا می رود.
تله موش ها را در اتاق ها و جاهای مختلف منزل در مسیر تردد آنها قرار دهید.

تله ها را برای چندین ساعت رها کنید.تله ها را برای چندین ساعت رها کنید و در اطراف آنها سر و صدایی ایجاد نکنید تا موش ها بدون ترس در خانه به دنبال غذا حرکت کنند و در تله ها به دام بیفتند. معمولا شب هنگام وقتی همه خواب هستند و سر و صدایی نیست موش ها به تله می افتند.
تله ها را چک کنید.اگر موش به دام افتاده بود تله را به همراه موش داخل کیسه زباله بیندازید و از منزل خارج کنید.

بیشتر بخوانید  لیست شعب بانک انصار در تهران به همراه آدرس و تلفن

موش‌ها شناخت و روش مبارزه با آنها
موش‌ها  شناخت و روش مبارزه با آنها

روش دوم: چسب موش

  1. محل تردد موش ها را پیدا کنید.
  2. هر جا یی که آثار خوردگی و فضله موش پیدا کردید و سر و صدایی شنیدید، می تواند مسیر تردد موشها باشد.
  3. مقداری “چسب موش” از داروخانه خریداری کنید.
  4. دستکش پلاستیکی به دست کنید.
  5. چسب موش ها را روی یک مقوا به اندازه A4 بریزید.
  6. مراقب باشید دست شما هنگام کار با چسب تماس پیدا نکند چون جدا کردنش بسیار سخت است.
  7. مقداری طعمه روی مواد چسبی بریزید تا بچسبد.
  8. موشها به مواد غذایی شیرین، چرب و بودار جذب می شوند. . برای طعمه می توانید از بادام زمینی و گردوی بو داده، کره بادام زمینی، بیسکویت کرمدار و شکلات استفاده کنید.
  9. تله ها را برای چندین ساعت رها کنید و در اطراف آنها سر و صدایی ایجاد نکنید.
  10. تله ها را چک کنید.
  11. اگر موش به دام افتاده بود تله را به همراه موش داخل کیسه زباله بیندازید و از منزل خارج کنید.

بخش سوم: جلوگیری از ورود مجدد موش ها

مسدود کردن راه های ورودی احتمالی

اگر سطح زیرین در در ها با زمین فاصله داشته باشند، موش ها به راحتی وارد خانه می شوند. موش ها می توانند به راحتی از شکاف های باریک نیز به داخل بخزند. بنابرین با تصور نکنید شکاف باریک است و چیزی نمی تواند از آن رد شود. به ابزار فروشی بروید و برای تمامی در ها درز گیر مناسب بخرید و در زیر در ها نصب کنید.در های چوبی و دیوار های گچی جلوی ورود کوش ها را نخواهند گرفت. قسمت زیرین اینگونه در ها را با ارتفاع مناسبی با پوشش های غیر قابل نفوذ مانند گرانیت یا ورق های فلزی مقاوم کنید.

دربسته نگه داشتن زباله ها.

موش ها به سمت بوی مواد غذایی جذب می شوند. برای دور نگه داشتن آنها از سطل زباله درب دار استفاده کنید و مطمئن شود که زباله ها به طور مرتب از محل جمع آوری می شوند.

تمیز کردن محل اطراف خانه.

محوطه داخله و بیرونی خانه که می تواند محل مناسبی برای زندگی جوندگان باشد و همچنین مواد غذایی آنها را فراهم کند، باید به خوبی تمیز شود. باقی مانده مواد غذایی در حیاط خانه می تواند جوندگان را به خود جذب کند.

استفاده از اسپری دور کننده جوندگان.

چندین محلول موثر را می توان از مواد طبیعی خانگی برای دور نگه داشتن موش ها از خانه به کار برد. موش ها با استشمام این مواد از محل دور می شوند. بعضی از این محلول های دور کننده در واقع از نظر انسان ها خوش بو هستند و تنها برای موش ها بدبو و آزار دهنده هستند. بنابرین می توانید بدون نگرانی آن ها را به مقدار زیاد اطراف خانه بپاشید. بهتر است این محلول را در کناره ها، گوشه ها، شکاف ها و فضا های تاریک بپاشید که موش ها بیشتر تمایل به این نوع مکان ها دارند.روغن نعنا فلفلی: برای استفاده در فضای داخلی خانه نیز گزینه مناسبی است.

موش‌ها شناخت و روش مبارزه با آنها

نکته ها:

اگر محل ورود موش ها از خارج به داخل خانه را پیدا کردید بلافاصله محل ورود را مسدود کنید. اگر حفره ای در زمین یا دیوار کنده شده بهتر است با ملات سیمان پر شود.موش ها ناقل بیماری ها گوناگونی هستند و علاوه بر این بویی که از خود به جا می گذارند راهنمای وروود موش های دیگر است. بنابر این حتما باید تمامی محل های تماس را ضد عفونی کنید. وسایل خانه را به خوبی ضد عفونی کنید و لباسها و رخت خواب ها و هرچیزی که جویده شده و قابل ضد عفونی نیست را دور بریزید.

اگر موشها در داخل خانه جایی مانند کمد، کابینت، صندوقچه، انباری، اتاق زیر شیروانی و غیره پنهان شده باشند، محبوس کردن آنها کمکی نمی کند. اول اینکه سوراخ دیگری ایجاد خواهند کرد و اگر هم بمیرند بوی بسیار نا مطبوعی خانه را فرا می گیرد.

تله موشها را می توانید درون قوطی های حلبی خالی روغن قرار دهید. موشها به جاهای تاریک و تونل مانند علاقه بیشتری دارند و بعد از به دام افتادن نیز صدای ایجاد شده می تواند شما را آگاه کند.اگر موش گیر کرده در چسب موش هنوز زنده باشد، بهتر است بعد از خارج کردن موش از منزل و در فاصله ای بسیار دورتر در یک فضای غیر مسکونی مقداری روغن زیتون روی محل چسبیدن موش به مقوا یا کاغذ بریزید تا موش بتواند خودش را آزاد کند.به غیر از چسب موش، تله های چسبنده دیگری در مدل های مختلف در بازار موجود هستند که می توانید آنها را خریداری کنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب از بین بردن موشها

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:بیتوته

موش‌ها  شناخت و روش مبارزه با آنها

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  سوالات رایج خدمات تامین اجتماعی برای انتقال سوابق
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *