مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راه های خوب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چند راه ساده برای جلوگیری از آن

در اینجا چند راه ساده برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ وجود دارد

با دلگرم کننده به روز باشید راه های خوب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ آن ها ملاقات می کنند.

با دلگرم کننده به روز باشید راه های خوب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ آن ها ملاقات می کنند.

راه های خوب برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ

روش های پیشگیری از سرطان روده بزرگ

قابل بررسی برای سرطان روده بزرگ (آزمایشاتی مانند کولونوسکوپی، آزمایش خون مدفوع، سیگموئیدوسکوپی) سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد. غربالگری بهترین راه برای جلوگیری از مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ است در اینجا چند راه ساده برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ آورده شده است. سرطان کولورکتال که با نام‌های سرطان کولون، سرطان رکتوم یا سرطان کولورکتال نیز شناخته می‌شود، چهارمین سرطان شایع در ایالات متحده است.

بسیاری از سرطان های روده بزرگ ناشی از عوامل سبک زندگی، افزایش سن و تعداد کمی از موارد است اختلالات ژنتیکی و ارثی است. عوامل خطر عبارتند از: رژیم غذایی، چاقی، سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی کافی عوامل غذایی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند عبارتند از گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده و همچنین الکل. یکی دیگر از عوامل خطر بیماری التهابی روده است که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود.

برخی از شرایط ارثی که باعث سرطان روده بزرگ می شوند عبارتند از پولیپ های آدنوماتوز خانوادگی ارثی و سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی. اما کمتر از پنج درصد موارد را تشکیل می دهند. این بیماری معمولاً با یک تومور خوش خیم شروع می شود که در نهایت به سرطان تبدیل می شود. اگرچه هنوز هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ پیشنهاد نشده است، اما مراحل زیر، اگرچه ساده هستند، ممکن است مفید باشند:

  • غربالگری به موقع
بیشتر بخوانید  خارش بدن و ۱۰ راه ساده برای درمان آن

کولونوسکوپی به عنوان یک روش غربالگری این امکان را به متخصص گوارش می دهد که با معاینه داخل روده بزرگ و راست روده و همچنین برداشتن توده های سرطان زا و پیش سرطانی احتمالی از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.این آزمایش توسط تمامی افراد بالای 50 سال انجام می شود. هر 10 سال یکبار آن را تمدید کنید. البته در برخی موارد که خطر ابتلا به سرطان بیشتر است، آزمایش باید قبل از 50 سالگی تکرار شود.

  • از آسپرین استفاده کنید

مطالعات تصادفی نشان داده است که مصرف یک عدد آسپرین در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 20 درصد کاهش می دهد. البته استفاده گسترده از این دارو توصیه نمی شود زیرا خطر خونریزی از دستگاه گوارش و زخم های گوارشی وجود دارد افراد در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستند اما می توانند روزانه 325 میلی گرم آسپرین مصرف کنند. در مورد مزایا و معایب این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

مطالعات نشان می دهد افرادی که سطح ویتامین D در خونشان کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر است، در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. اما اگر این میزان بالاتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر باشد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش می یابد. توصیه می شود روزانه 2000 واحد بین المللی ویتامین D مصرف کنید.

توجه: درک عوامل خطر سرطان روده بزرگ بسیار مهم است: سن بالای 50 سال، سابقه خانوادگی، مصرف مکرر گوشت قرمز، مصرف الکل، سابقه بیماری التهابی روده، سابقه پولیپ، سطوح پایین ویتامین D، چاقی، سبک زندگی بی تحرک، سیگار کشیدن، نوع 2 دیابت

  • اصلاح رژیم غذایی

عادات غذایی می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. مصرف بیش از حد گوشت گاو، بره و گوشت های فرآوری شده مانند بیکن نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  آپنه خواب (توقف تنفس ) چیست

گوشت فرآوری شده به دلیل ترکیبات نیتروژن موجود در گوشت به نام آمین های هتروسیکلیک خطرناک است. مصرف دو وعده گوشت قرمز به عنوان وعده غذایی اصلی در هفته توصیه می شود. مصرف الکل نیز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. برای پیشگیری از این بیماری باید از رژیم های غذایی با قند خون بالا نیز خودداری کنید.

بر اساس مطالعات تغذیه و سرطان، محققان دریافته اند افرادی که حداقل یک بار در هفته برنج قهوه ای می خورند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 40 درصد کاهش می دهند. غذا سرشار از فیبر است. در واقع هر وعده برنج قهوه ای حاوی 3.5 گرم فیبر است اما هر وعده برنج سفید فقط نیم گرم فیبر دارد.فیبر حاوی اسید چرب با زنجیره کوتاه است که رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند.

کمبود ویتامین D نقش مهمی در سرطان روده بزرگ دارد. ماهی به خصوص ماهی سالمون یکی از بهترین منابع ویتامین D است و حدود 112 درصد از مواد مغذی مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

  • ذرت خیس شده در کره

می توان گفت فیبر موجود در ذرت یکی از بهترین موانع در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ است و کره به دلیل وجود اسید لینولئیک یک مبارزه واقعی با سرطان است.

آیا می دانستید که بادام زمینی در رده لوبیا قرار می گیرد نه آجیل؟
مصرف حبوبات از جمله نخود، لوبیا سیاه و نخود حداقل سه بار در هفته خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ را تا 33 درصد کاهش می دهد. جالب است بدانید که نصف فنجان بادام زمینی حاوی بیش از ۶ گرم فیبر است.

مصرف زنجبیل به مدت 28 روز متوالی از التهاب و سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند و خطر ابتلا به آن را تا حدود 28 درصد کاهش می دهد. پزشکان مصرف 2 گرم یا 2 قاشق غذاخوری مکمل ریشه زنجبیل را با یک وعده غذایی روزانه توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید  قرص جوشان انرژی درینک سان لایف چیست؟

فقط یک فنجان چای در روز برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کافی است. آنتی اکسیدان های موجود در چای از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. در این میان چای سفید از سبز قوی تر است و در جلوگیری از رشد پولیپ روده بزرگ بسیار موثر است.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که رنگدانه زرد موجود در زردچوبه که به نام کورکومین شناخته می شود، سلول های سرطانی روده بزرگ را از بین می برد. جالب است بدانید با مصرف این ماده غذایی حدود 25 درصد سلول ها در کمتر از 24 ساعت از بین می روند.

بتاکاروتن موجود در اسفناج نقش مهمی در مبارزه با سرطان روده بزرگ دارد و مطالعات نشان داده است افرادی که حداقل یک بار در روز سبزیجات پخته می خورند بیشتر از افرادی که این غذاها را مصرف نمی کنند و حدود 24 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. سرطان روده

پیشنهاد می کنیم به اسفناج پخته قارچ اضافه کنید زیرا قارچ ها آنتی اکسیدان هایی هستند که خاصیت ضد سرطانی نیز دارند.

به طور کلی میوه هایی که حاوی رنگدانه های قرمز هستند به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها، مبارزان سرسخت با سرطان محسوب می شوند که در این میان تمشک سیاه حدود 40 درصد بیشتر از سایر میوه های قرمز حاوی این نوع آنتی اکسیدان است.

به طور واضح نشان داده نشده است که ورزش خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد، اما مطالعات نشان داده اند که چاقی خود یک عامل خطر برای این بیماری است. بنابراین، اگر چاق هستید و البته نشسته هستید، 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط ​​تا شدید در هفته را فراموش نکنید.

————————————————- ——————-

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *