مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راهنمای کامل نگهداری و تکثیر سانسوریا پا بلند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی گیاه آپارتمانی سانسوریا پا بلند




سانسوریا یا نیزه آفریقایی ساکولنتی یک گیاه همیشه سبز و بومی غرب آفریقاست. این گیاه زیبا به عنوان تصفیه کننده هوا شناخته شده و برای اتاق خواب شما مناسب می باشد.


سانسوریا با نام علمی Sansevieria trifasciata گیاهی آپارتمانی و بسیار زیباست که افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند و زیستگاه اصلی آن نیجریه و کونگو می باشد. این گیاه نگهداری آسانی دارد و برای افرادی که وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان ندارند بسیار مناسب است.


سانسوریا دارای ۸ گونه ی متفاوت است که در ایران بیشتر سه الی چهار نوع آن دیده می شود. سانسوریا در دو نوع پا کوتاه پا بلند هستند. گونه ی ابلق سانسوریا و دور طلایی نیز دارای گونه های پاکوتاه و پابلند است.


یکی از ویژگی های بارز گل سانسوریا این است که می تواند گاز های سمی مانند تولوئن و فرمالدئید را تصفیه کنند. از این رو پیشنهاد می شود در اتاق خوابتان گل سانسوریا را نگهدارید تا از این سموم در امان بمانید.


سانسریا


شرایط نگهداری سانسوریا پا بلند




دما : دمای مناسب برای سانسوریا 15 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد.


نور : بهترین شرایط نوری برای این گیاه نور غیر مستقیم زیاد است.گرچه سانسوریا سبز به نور کم هم مقاوم است و شرایط خوبی خواهد داشت.


آبیاری : در تابستان هر زمان خاک خشک شد آن را آبیاری کنید. برای اینکه میزان رطوبت خاک را بسنجید می توانید یک خلال دندان را در خاک فروببرید اگر ذرات خاک به آن نچسبد یعنی خاک خشک است و گیاه نیاز به آبیاری دارد. در زمستان فواصل آبیاری را بیشتر نمایید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با روش کاشت بذر کاکتوس و مراقبت از آن


خاک : خاک کمپوست بهترین انتخاب برای سانسوریا می باشد.


میزان رطوبت : رطوبت معمولی داخل منزل برای سانسوریا کافی است و نیازی به رطوبت زیاد ندارد.


زمان تعویض گلدان سانسوریا پا بلند


سانسوریا جا به جایی را زیاد دوست ندارد. بنابراین تا وقتی ریشه گیاه از زیر گلدان بیرون نزده و یا گلدان ترک نخورده گلدان را تعویض نکنید. بهترین گلدان برای سانسوریا گلدان هایی از جنس سفال است.


شمشیری


روش تکثیر سانسوریا پا بلند




سانسوریا از طریق پاجوش های گیاه مادر تکثیر می شود. اگر قصد تکثیر سانسوریا رو دارید ساده ترین و راحت ترین راه استفاده از پاجوش های گیاه مادر هست. به این ترتیب که شما می توانید پاجوش رو با ریشه از گیاه مادر جدا کنید و به گلدان جدید انتقال بدید.


راه دوم برای تکثیر این گیاه، قلمه برگ سانسوریا هست که شما باید ساقه ای از گیاه رو به قطعه های هشت سانتی متری ببرید و در ماسه بکارید و برای حفظ رطوبت گیاه روی گلدان رو با پلاستیک بپوشانید تا زمانی که گیاه جدید ظاهر شود.


به طور کلی می توان به این نکته اشاره کرد که سانسوریا گیاهی بسیار زیبا، با ظاهری خاص است که افراد مختلف برای نگهداری در محیط های اداری و آپارتمانی از آن استفاده می کنند و حتی این گیاه زیبا را به عنوان هدیه برای دوستان و بستگانشان در نظر می گیرند.


نکات مهم در تکثیر و نگهداری سانسوریا


دقت داشته باشید در زمان تکثیر به روش برگ، هر قطعه از سانسوریا رو وارونه در ماسه نزارید چون گیاه شما از بین میرود. برای تکثیر قلمه برگی سانسوریا از واریته دور طلایی قبل از کاشت در ماسه حتما یک قطعه از پایین قلمه بصورت هشتی ببرید و بعد گیاه رو بکارید. این کار کمک می کند جوانه های تازه متولد شده هم دور طلایی باشند در غیر این صورت جوانه های جدید ساده بوجود میاد.

بیشتر بخوانید  نحوه تکثیر و نگهداری گیاه بامبو


تکثیر سانسوریا


آفات و بیماریهای سانسوریا




زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها مشاهده می شود :عامل ان حشره است،با پنبه آغته به سم حشره کش افات را از بین ببرید و یا هر 14 روز یکبار سمپاشی کنید.




نقاط قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:علت ان استفاده از مواد براق کننده شمیایی است،غبارپاشی برای تمیز کردن برگها کفایت میکند.




روی برگها نقاط سوخته مشاهده می شود و حاشیه انها خشک شده است:برگها در تماس با شیشه داغ هستند،برگها را ازاد کنید.




برگهای جدید نرم هستند و میریزند : تغذیه بیش از اندازه عامل آن است،تغذیه را قطع کنید،گیاه کم توقع است و نصف میزان توصیه شده را لازم دارد




برگها خشک شده و قهوه ای می شوند :گیاه خیلی تشنه است،گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید.




برگهای جدید بد شکل و حشرات ریزی روی آنهاست:عامل ان شپشک است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم سمپاشی کنید.




لکه های قهوه ای روی برگها است: برگهای صدمه دیده را حذف کنید،ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،ابیاری را قطع کنید تا سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.




برگها رنگ پریده و نقوش انها زایل شده است: نور کم است،گیاه را به روشنایی منتقل کنید،مواظب تابش مستقیم افتاب باشید.




برگها از قاعده شروع به پوسیدن نموده اند : ابیاری بیش از اندازه عامل ان بوده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان قبل از ابیاری خشک شود،سپس ابیاری نمائید،اگر لکه های پوسیده در سطح بر مشاهده شدند،عامل ان غبارپاشی است،این گیاه احتیاج به غبارپاشی ندارد.

بیشتر بخوانید  عطر را به کدام نقطه بدن بزنیم؟


خواص سانسوریا




مهم ترین ویژگی سانسوریا یا گیاه زبان مادرشوهر، برندگی اش نیست، بلکه تاثیری است که در پاک سازی محیط اطرافش دارد و به همین خاطر یک انتخاب ایده آل برای آپارتمان و منزل مسکونی محسوب می شود.


جالب است بدانید که سانسوریا می تواند سموم و گازهای آلوده موجود در هوا از جمله فرمالدهید را تصفیه کند. پیشنهاد ویژه این است که این گیاه را در اتاق خواب تان قرار دهید تا با تصفیه کردن هوایی که تنفس می کنید، خواب راحتی را برای تان به ارمغان بیاورد.


separator line


بیشتر بخوانید:


روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا


نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی لیندا


آموزش کاشت گل شب‌بو : بذر گل شب‌بو را از کجا تهیه کنیم ؟


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *