مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





شرایط نگهداری گل گندمی یا سنجاقی




گل گندمی گیاهی ارزان و راحت الرشد و زیبا از خانواده مارچوبه سانان است. نگهداری این گیاه در آپارتمان برای افراد مبتدی که تازه شروع به نگهداری گل و گیاه در منزل خود نموده اند، بسیار مناسب می باشد. ذکر این نکته ضروری است که گل گندمی با گل گندم کاملا متفاوت است. سر شاخه های آویز گیاه که برای تکثیر آن می باشد به علت آویزان بودن نمای جالب و قشنگی ایجاد کرده و زیبایی گل گندمی را دو چندان می کند.


گیاه شناسی گل گندمی


ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد. برگ‌های خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد و به صورت نوار‌های سبز‌ی به نظر میرسد که در میان هر یک نوار سفید رنگی مشاهده می‌شود در بعضی از گونه‌ها به برگ‌ها سفید و قسمت میانی سبز میباشد. در تابستان گیاه گندمی به گل رفته و که دمگل طویلی به طول ۶۰ سانتیمتر دارد. گل آذین آن به شکل پانیکول بوده و گل‌های سفید و ستاره‌ای آن دارای قطری حدود ۵/۲ سانتیمتر هستند. گندمی را باید نزدیک پنجره قرار داد، زیرا چنانچه دور از نور قرار بگیرد، برگهایش طویل می‌شوند که چندان زیبا نیست.


گل


نیازهای اکولوژیک گل گندمی




نور : نزدیک پنجره بهترین محل برای ان است،از تابش مستقیم افتاب به ان به خصوص در ظهر جلوگیری کنید.بهترین وضعیت این گل قرار دادن در کنار گلدان های دیگر در حیاط در نقطه ای سایه است، افتاب مستقیم در تابستون برگاش رو خراب میکنه، داخل منزل کنار پنجره با نور زیاد باشه تا برگهاش زیاد از حد دراز نشن و بشکنند !

بیشتر بخوانید  روز زن در تقویم سال 1400 چه روزی است ؟


دما: بی اندازه مقاوم است تا درجه حدود صفر مقاومت میکند


آبیاری : بین دو ابیاری باید خاک خشک شود.


رطوبت :در صورتی که درجه حرارت بیش از ۱۵ درجه باشد،غبارپاشی روزانه در تابستان توصیه می شود.


تغذیه : تغذیه مصنوعی با کودهای شیمیایی محلول در اب مخصوص گلهای زینتی هر دو هفته یکبار طبق دستور لازم است


خاک مناسب: خاک و کود آماده به کاشت یا خاک کمپوست بهترین خاک است.


تعویض گلدان : به علت سریع الرشد بودن ان تعویض گلدان و تکثیر به وسیله ساقه های زیرزمینی دو بار انجام گردد


تمیز نمودن برگها: غبارپاشی تمیز شدن برگها را تامین میکند،از مواد براق کننده استفاده نکنید.


روش کاشت و تکثیر گل گندمی


تکثیر تقسیم بوته


برای تکثیر این گل می توانید بوته را در بهار تقسیم کنید، از گیاهچه های کوچکی که بر انتهای شاخه های مسن تولید می شوند استفاده کنید و با ریشه دار کردن آنها عمل تکثیر را انجام دهید، یا هر دو سال یک بار گیاه را از خاک بیرون بیاورید و به چند قسمت به طوری که هر دسته حاوی ریشه باشد تقسیم کنید و هر قسمت را در یک گلدان مناسب که نه بیش از اندازه کوچک و نه بیش از اندازه بزرگ است بکارید.


تکثیر با گیاهچه ها:


به تعداد گیاهچه های تولید شده، گلدان استکانی تهیه کنید و درون آن خاک بریزید و کنار گیاه مادری قرار دهید. سپس انتهای گیاهچه را درون گلدان بگذارید و روی آن کمی خاک بریزید و تا ریشه زدن گیاهچه ها صبر نمایید و سپس آنها را از گیاه مادری جدا نمایید.

بیشتر بخوانید  فرق انتقال بین بانکی ساتنا و پایا در چیست ؟


گل گندمی


آفات و بیماریهای گل گندمی




وسط گیاه از قاعده برگها پوسیده است:این نارسایی مربوط به ابیاری زیاده از اندازه است،ابیاری را قطع کنید،ممکن است گیاه شما تلف شود.


برگها نرم و شفاف هستند: هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید


نوک برگها قهوه ای می شوند: گیاه تشنه است و یا اشعه مستقیم افتاب عامل ان است،فورا ابیاری کنید و یا محل گلدان را عوض کنید.


برگها ضعیف، لاغر ،دراز هستند،رنگ خود را از دست داده و خشک می شوند: درجه حرارت خیلی بالاست،گلدان را برای مدت ۱۵ دقیقه دروت تشت پر از اب قرار دهید و سپس به محل خنک تری منتقل نمایید.


لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر شده اند: این عارضه مربوط به اثر مواد براق کننده است،با پارچه خیس انرا تمیز کنید تا لکه ها محو شوند،از مواد براق کننده استفاده نکنید.


حشرات سبز رنگی حاشیه برگها را می خورند: هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره کش تماسی سمپاشی کنید


برگها پژمرده و گیاه ضعیف است: تغذیه مصنوعی نیاز دارد،طبق دستور عمل کنید


برگها خاکستری رنگ و پژمرده و سطح زیرین انها پر از تار عنکبوت است: عامل ان کنه قرمز ریز است،با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید تا افات از بین بروند.


برگها سبز تیره هستند و نوار سفید در وسط برگها در حال محو شدن است: محیط تاریک است،به محل روشن تری منتقل کنید،از تابش مستقیم افتاب به دور نگه دارید.


گیاهچه های ظاهر شده گیاه را به یک طرف کشانده اند: نیاز به تعویض گلدان و تکثیر با گیاهچه ها دارد.

بیشتر بخوانید  انواع هرس و فواید آن برای درختان


separator line


بیشتر بخوانید:


اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه


نگهداری صحیح گل حسن یوسف در آپارتمان


نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *