مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

راهنمای پرورش و نگهداری طاووس

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چگونه طاووس پرورش دهیم؟

طاووس نسبت به سایر پرندگان از رنگ های متنوع تر و زیباتری برخوردار است و از تیره قرقاولان و از سرده یکی از سه گونه خود یعنی طاووس است. که در بیشتر فرهنگ های ادبی دنیا مظهر زیبایی به شمار می روند و این شهرت به خاطر پرهای رنگین کمانی است که دارند و طول این پرها به دو الی سه متر می رسد.ترکیب رنگ بندی طاووس نر بسیار متنوع و زیباتر از پرنده ماده است که رنگ پرهایش خاکستری و یا قهوه ایی است ولی در آواز هیچ صدای خوشایندی ندارد و ممکن است برای خیلی ها آزار دهنده و دلخراش باشد.

زیستگاه جغرافیایی طاووس ها بیشتر در حواشی جنگل ها و در اطراف رودخانه هاست.در قاره آسیا، نوع بومی و هندی این پرندگان بیشتر در شمال شرقی هند تا شرق جاوه و میانمار پراکنده شده اند و در قاره آفریقا اطراف رودخانه کنگو و در مرکز جمهوری دموکراتیک کنگو ساکن هستند.

شرایط پرورش و نگهداری از طاووس

در ابتدا باید یک جای خوب و دلباز را در نظر بگیرید چون طاووس ها نیاز به جنب و جوش دارند و نباید در یک محیط کوچک آنها را زندانی کنیم البته به این معنی نیست که فقط در جاهای بخصوصی می توان آن را پرورش داد .برای داشتن مزرعه پرورش طاووس، نیاز به امکانات خاصی نیست یک جای مناسب با آب سالم کفایت می کند همچین آنها پرندگانی هستند که دوست دارند مستقل زندگی اگر زمین مناسبی پیدا کردید، شروع به ساختن آشیانه و حصار کشی محل زندگی آنها کنید تا مبادا از آنجا فرار کنند.

شما با تقسیم زمین مورد نظر در اندازه های ۹ متری برای هر جفت طاووس یک لانه سقف دار بسازید .از لاستیک و تایر های قدیمی و همچنین از بشکه های چوبی که داخل آن را از کاه و علف های خشک پر کرده اید برای بستر سازی آنها می توانید استفاده کنید.

طاووس

تغذیه طاووس

طاووس ها جزو پرندگانی هستند که در خوردن غذا سخت گیری نمی کنند. آنها از قورباغه ها، حلزونها، حشره ها و گیاهان تغذیه می کنند جو دو سر، ذرت پوست کنده ، ماهی قزل آلا، تخم آفتابگردان،کنسانتره ، میوه ها ، دانه ها و غذای سبز مثل سبزیجات و حتی علف جزو غذاهایی است که می توان به این پرنده داد.

معرفی انواع طاووس

طاووس جاوا

یک گونه نایاب از خانواده طاووس های سبز است که اندام ظریف تری نسبت به سایر گونه های خود دارد. از مشخصات ظاهری آن می توان به کاکل پرچمی شکل سبز رنگ، که بر روی سرش خودنمایی می کند اشاره کرد. هچ کرک و پری بر روی صورتش وجود ندارد و اطراف چشم هایش به رنگ آبی است . خط زرد رنگی از کنار گویش هایش شروع و تا زیر نوک پرنده ادامه یافته است. رنگ منقار و پاهایش قهوه ای متمایل به سیاه است و در قسمت بالای پا، خال های قهوه ای و سیاه رنگی به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید  فرق خر با الاغ چیست ؟

گلو و قسمت انتهای گردن پرنده به رنگ آبی متالیک دیده می شود( ترکیبی از رنگ سبز و آبی) و رنگ پرهای شکمش به رنگ سبز تیره و بال هایی به پرهای سرمه دارد. شاه پرهای پرواز پرنده به رنگ قهوه های شکلاتی است.

یک دم سبز با گلهای چشمی شکل دارد که جلوه خاصی به به ظاهر پرنده داده است که هرچه سن نر بالاتر می رود به طول پرهای دم اضافه می شود. رنگ بندی بال و پر طاووس های ماده هم تقریبا به همین صورت است منتها در میان پرهای اطراف گردن و سینه پرنده خال های رنگ سبز رنگی همنند پولک خودنمایی می کند و پرهای شکم، پشت کمر و دم ماده جاوا به رنگ قهوه ای تیره است.

طاووس سبز

زیستگاه اصلی طاووس سبز میانمار و جاوه است و در میان مردم منطقه به اژدهای سبز هم مشهور است. این نژاد از طاووس هم بسیار نایاب شده است حتی دسته های دیگری از این پرنده منقرض شده اند.

گردن طاووس نر به رنگ آبی متالیک است و تا زیر سینه ادامه یافته و روی بالهایش راه راه با زمینه کرم و رگه های سیاه است. پرهای دم و شاه پرهای پروازی طاووس سبز همان رنگ بندی را دارد که طاووس جاوا به آن منقش شده است.

پرهای گلوگاه ماده ها سبز پولکی است و پوست صورت آنها همانند جفت خود بدون کرک و به رنگ سفید دیده می شود. رنگ پرهای قسمت سینه کرم و پرهای پشت پرنده قهوه ای تیره است. منقار و پاها نیز قهوه ای تیره می باشند.

طاووس سفید

طاووس قهوه ای

نام دیگر این نژاد از طاووس ها کامئو است. نرهای آنها سر و گردن و پرهای پشت کمرشان به رنگ قهوه ای تیره است . این رنگ در قسمت سینه روشن تر می شود. یک کاکل پرچمی قهوه ای رنگ بر روی سرش خودنمایی می کند. شاه پره هایش به رنگ قهوه ای شکلاتیست و پرهای دمش قهوه ای روشن با گلهای چشمی شکل، تیره دیده می شود ولی نمی توانند آن را همانند چتر باز، و به صورت قوص به نمایش بگذارد.

بیشتر بخوانید  اردک تاجدار گونه ای دیگر از دسته مرغابیان + گالری

رنگ پرهای گردن ماده ها به رنگ سبز پولکی است.رنگ پرهای سینه کرم است که امتداد آنها به شروع پرهای پشت کمر با رنگ قهوه ای روشن ختم می شود. منقار و پاهایش به رنگ قهوه ای تیره و روی سرش کاکل پرچمی، به رنگ قهوه ای دارد.
آنها هم همانند نژاد اژدها صورتی سفید و بدون کرک دارند.

طاووس سفید

در واقع ژنتیک طاووس سفید جهش یافته طاووس آبی هندیست. سرتا سر پوشش پر های بدن این نژاد از طاووس به رنگ سفید یکدست است.حتی دم بلند، زیبا و باشکوهی که دارد با گلهای چشمی شکل به رنگ سفید است و یک تاج سفید رنگ بر روی سرشان خودنمایی می کند. با افزایش سن طول پرهایشان در نواحی دم بیشتر می شود آنها هم پوست صورت شان سفید و بدون کرک است.

طاووس سرمه ای(طاووس مصری)

طاووس سرمه ای هم یک گونه جهش یافته از طاووس هندی(آبی) و طاووس سفید است ولی بیشتر با نام طاووس مصری مشهور است. پرهای قسمت گردن تا زیر سینه آنها به رنگ آبی متالیک است. کاکل حنایی رنگ، دم سبز و پرهای سرمه ای رنگ بالهایشان، جلوه خاصی به ظاهر پرنده بخشیده است. شاه پرهای پروازی انها هم به رنگ قهوه ای شکلاتیست.

پرهای بدن ماده این نژاد از طاووس ها به رنگ کرم روشن است و بر روی گردنشان خال های سبز و مشکی دیده می شود. اما این خالها در پشت کمر مشکی هستند. نوک و پاها نیز قهوه ای تیره می باشد. پوست صورت نرها و ماده ها بدون مو و سفید رنگ می باشد.

طاووس سبز

طاووس هندی

طاووس هندی یکی از معروفترین و زیباترین طاووس در بین سایر گونه های خود هستند. زیستگاه اصلی آنها کشور هند و پاکستان است. اگر با نژادهای اصیل آنها مواجه شوید، باید پرهای گردن تا زیر سینه آنه به رنگ آبی متالیک باشد. پرهای روی بالها، راه راه در زمینه کرم است که با رگه های سیاه بیشتر خودنمایی می کند. رنگ شاه پرهای پروازی آنها هم شکلاتیست و دم زیبایی به رنگ سبز با گلهای چشمی سبز رنگ دارد

پرهای قسمت گردن ماده ها هم سبز خالدار است و رنگ پرهای سینه کرم که در نواحی کمر به رنگ قهوه ای تیره در می آید. پوست صورت شان بدون کرک و به رنگ سفید است ولی منقار و پاهایشان به رنگ قهوه ای است.

نحوه جفت گیری طاووس

سن بلوغ طاووس ها در دو سالگی است و پرنده نر یک سال بعد بعد از جنس ماده به بلوغ کامل می رسد. پرنده نر برای جفت گیری با پرنده ماده دم خود را مثل یک چتر رنگی باز می کند تا پرنده ماده بر اساس ترکیب رنگ و اندازه دم ، جفتش را انتخاب کند و از فصل بهار تا پایان تابستان به جفت گیری ادامه می دهند. طاووس ماده تخم های خود را (۳ الی ۵ عدد)در هر دوره از جفت گیری می گذارد و روی آنها می نشیند تا پس از گذشت ۲۸ روز جوجه های زرد و قهوه ای که بیشتر شبیه جوجه بوقلمون ها هستند، سر از تخم بیرون بیاورند.

بیشتر بخوانید  معرفی طوطی خالدار پنس پنس

جالب است بدانید که بعد از جفت گیری، پرهای رنگی و زیبای طاووس نر شروع به ریختن می کند و پرهای کوچک و خاکستری است باقیمانده آن پرهای زیبا و فریبنده است ولی در آغاز فصل دیگر مجددا رشد کرده و نمایان می شود.

tavoos

بیماری های طاووس

طاووس ها در برابر بیماری مقاومت بالاتری نسبت به سایر پرندگان دارند ولی بیماری که طاووس ها به آن دچار می شوند بیماری انگل است. برای پیشگیری از بیماری طاووس ها، بهتر است دو بار در سال به آنها کرم بدهید تا بخورند و به جوجه ها غذاهای دارویی و همچنین محل زندگی آنها را سالم نگه دارید تا از بیماری جلوگیری کنید.

آیا از پرورش طاووس سود خوبی حاصل می شود؟

پاسخ به این سوال کاملا مثبت است . اگر شما موفق به گرفتن مجوز برای پرورش طاووس شدید و آنها در در مکان مورد جا دارید سعی کنید در مورد بازار فروش این پرندگان زیبا اطلاعات کافی بدست آورید مهم ترین مسئله این است که مشتری های بخصوص آن را پیدا کنید .شما می توانید از فروش پرهای آنها به طراحان لباس سود خوبی بدست آورید و یا اینکه آنها را به باغداران و کسانی بفروشید که علاقه زیادی به نگهداری از این پرندگان زیبا و فریبنده دارند همچنین دلالان زیادی هم وجود دارد که برای خرید و فروش این پرنده مشتاقانه از آنها استقبال می کنند.

ناگفته نماند که اگر شما مکانی داشته باشید که از این پرنده های زیبا نگهداری کنید ، هر کدام از آنها را می توانید به مبلغ ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تا ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان بفروشید و جوجه هایی که هنوز سر از تخم بیرون نیاورده اند ارزشی معادل ۳۰۰٫۰۰۰ تومان دارند و حتی هر کدام از پرهای آنها ۲٫۰۰۰ تومان ارزش فروش دارند.

separator line

بیشتر بخوانید:

کلیپ شگفت انگیز رقص زیبای طاووس

عکس طاووس زیبا و رنگی جذاب

عکس هایی از طاووس بسیار زیبا و رنگارنگ

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *