راهنمای درک درختان کیکوما و کاربردهای آنها


چوب کیک چیست؟ خواص درختان کیک و نکات لازم در مورد آن

زیرگونه ای از افرا مونپلیه با نام علمی Acer Monspessulanum اولین بار در جنوب فرانسه یافت شد و Mons Pessulanus نام لاتین شهر مونپلیه در فرانسه است. به همین دلیل نام علمی Acer Monspessulanum برای این زیرگونه از افرا انتخاب شد. زیرگونه ای از افرا در ایران با حرف کیک یا کیک کردی، کیک کرکوکی، کیک قفقازی یا قفقازی، کیک سیاه کرکوکی یا ترکمنی، کیک شیرازی و کیک یا کیک ایرانی به طور عمده در مناطق رویشی زاگرس و در استان های کرمانشاه، کردستان، لرستان، کرمان و گلستان شناخته شده و می رویند.
در بیشتر منابع فارسی زیرگونه ای از افرا با نام علمی Acer Monspessulanum کیکم، کیکم ایرانی یا کیکم شیرازی نامیده می شود. برخی منابع این درخت را Karko نیز می نامند و زیرگونه Acer Cinerascens یا افرای صحرایی را Kikum می نامند.

کیکم یکی از گونه های خزان کننده، خزان کننده، آوندی و کند رشد است که عرض تاج آن پس از رشد کامل به 6 متر می رسد. تنه صاف این درخت خاکستری تیره است که با بالغ شدن درخت کمی شیار می شود. کیکم دارای برگ های کوچک و سبز تیره است و سطح زیرین برگ ها به رنگ سبز مایل به آبی است. اندازه ورقه های کیک متفاوت است. اما معمولا طول آنها از 3 تا 5 سانتی متر است. همچنین برگ های این درخت دارای سه لوب گرد و ضخیم و چرمی است. افرا مونپلیه درختی است خزان پذیر و برگ های آن شباهت زیادی به زیرگونه A دارد. campestre; با این تفاوت که شیره شیر ندارند.


درخت کیکم چیست؟

رنگ برگ‌های درخت کیکم در خاک‌های اسیدی مایل به قرمز روشن و در خاک‌های آهکی به زرد طلایی یا نارنجی تبدیل می‌شود. شاخه های این درخت صاف و بدون کرک و قهوه ای متمایل به خاکستری است. همچنین پوست تنه و شاخه های اصلی آن شیاردار و به شکل چوب پنبه است. گل های درخت کیکوما از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت تقریبا همزمان با برگ های جدید مشاهده می شود. گلها به رنگ سبز مایل به زرد و به صورت خوشه آویزان هستند. میوه کیکوما از نوع «سمار» یا فندق بالدار و بیشتر نابارور است. فندق این درخت در اردیبهشت ماه به صورت میوه های بالدار روی شاخه های آن ظاهر می شود. این میوه به رنگ مایل به قرمز و ظاهری تزئینی دارد.

بیشتر بخوانید  حل دائمی

این درخت برخلاف دیگر گونه های افرا به خشکی بسیار مقاوم است و در عین حال در جاده های یخ زده به نمک نیز حساس است. کیکومو پس از کاشت به آبیاری اضافی نیاز ندارد. اگر خاک زهکشی خوبی داشته باشد، این درخت می تواند در خاک های مختلف رشد کند. کیک مونپلیه یا افرا با بالا رفتن سن به تدریج به یک درختچه کوچک و برگدار با تاجی گنبدی شکل تبدیل می شود. این درخت به دلیل جثه کوچکی که دارد در حیاط و باغچه های کوچک جنبه تزئینی دارد و می توان از آن برای تولید بونسای استفاده کرد. درخت کیکم گرما را دوست دارد و برای رشد به آفتاب زیاد و هوای معتدل و گرم نیاز دارد. این درخت به باد نیز حساس نیست.

خواص چوب برای کیک

چوب افرا و زیرگونه‌های آن kikum اغلب بر اساس ویژگی‌های فیزیکی و جنبه‌های زیبایی‌شناختی آن‌ها ارزیابی می‌شوند. این نوع چوب با ترازوی درجه دو برای استفاده در صنایع دستی می باشد. از چوب درجه یک نیز برای کاربردهای ساختمانی استفاده می شود. تراکم گونه های درخت افرا از 620 تا 750 کیلوگرم در متر مکعب است.


خواص چوب برای کیک

کاربرد پخت کیک

چوب کیکم برای جوشکاری برای کاربردهایی مانند کنده کاری روی چوب، صنایع تکمیلی، نجاری و تولید محصولات چوبی لوکس مانند پانل های چوبی، ساعت های چوبی، لوله ها یا لوازم چوبی مناسب است. چوب جوشانده جزء کمیاب چوب است که تحت شرایط خاصی تولید می شود. بنابراین هزینه جوش چوب در مقایسه با چوب سایر قسمت های چوب نسبتاً زیاد است. قیمت چوب جوش کیکم بسته به چوبی که چوب جوش از آن جدا می شود متفاوت است. از چوب کیکم به عنوان سوخت نیز استفاده می شود. متأسفانه اخیراً با هدف استخراج چوب از ریشه و جوشاندن درختان کیکم و ساخت لوله و دوده، شاهد قطع غیرقانونی درختان کیکم بدون جایگزینی در ایران هستیم. به همین دلیل یک نوع کیک با ارزش ایرانی در خطر انقراض است و باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد.

بیشتر بخوانید  مروری کوتاه و مفصل بر زندگینامه شهید مطهری به مناسبت روز معلم

تکثیر درخت کیک من

تکثیر درختان کیکوما به دو روش کاشت بذر و قلمه انجام می شود. در روش کاشت بذر، بذرهای بالغ را به صورت سرد می کارند و در بهار سال بعد جوانه می زنند. قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت خیس کنید سپس به مدت 2 تا 4 ماه در دمای 1 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری کنید تا بذرها به آرامی شروع به جوانه زدن کنند. دانه ها را می توان پس از رشد کامل و قبل از خشک شدن به رنگ سبز برداشت و بلافاصله کاشت. بذرها باید در اواخر زمستان جوانه بزنند. اگر بذر کیکوما زودتر برداشت شود، یا گیاه ضعیفی تولید می کند یا اصلا رشد نمی کند. وقتی نهال ها به اندازه ای بزرگ شدند که تا ارتفاع 20 سانتی متر یا بیشتر رشد کنند، آنها را در گلدان های جداگانه بکارید. لایه بندی خاک برای بذر و جوانه حدود 12 ماه طول می کشد و برای اکثر درختان این زیرگونه موفقیت آمیز است.

روش دیگر تکثیر درخت کیکوما قطع شاخه های جوان در اوایل تابستان است. قلمه ها باید دارای 2 تا 3 جفت برگ و یک جفت جوانه در پایه باشند. یک برش بسیار نازک از پوست را در قسمت پایین برش ببرید. اگر از هورمون ریشه استفاده کنید، ریشه ها قوی تر می شوند. قلمه های ریشه دار باید در طول تابستان و قبل از کاشت در گلدان های جدید رشد کنند. در غیر این صورت، آنها کمتر در زمستان زنده می مانند.


کاربرد چوب برای کیک

مشخصات چوب کیکم

چوب کیکم شبیه Acer campestre است، اما سخت تر و سنگین تر است. رنگ این درخت بیشتر قرمز می شود. این نوع چوب در داخل دارای چوب قهوه ای یا قرمز روشن است و چوب آن به رنگ کرم روشن با نقوش قهوه ای است. چوب کیکم بافت ظریفی دارد و گره های زیبایی دارد. این چوب به دلیل داشتن بافت مواج و نقش و نگارهای منحصربفرد برای مصارف تزئینی مناسب است. چوب کیکم توانایی بالایی در نگه داشتن میخ دارد. به همین دلیل برای ساخت ابزار چوبی انتخاب خوبی است. از این چوب در مواردی مانند چوب ساختمانی اره شده، نجاری (داخلی و بیرونی)، ساخت سازه های سبک، لوازم چوبی، آلات موسیقی و منبت کاری استفاده می شود. چوب کیکم به دلیل کمیاب بودن، قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع چوب دارد.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف در شهرستان فسا استان فارس


چوب جوش کیکم چیست؟

چوب جوش داده شده قطعه چوبی کمیاب است که در شرایط خاصی شکل می گیرد و برای کاربردهایی مانند کنده کاری روی چوب، تکمیل، نجاری و محصولات چوبی لوکس استفاده می شود.


درخت کوکی چگونه تولید مثل می کند؟

تکثیر درختان کیکوما به دو روش کاشت بذر و قلمه انجام می شود.


دیدگاهتان را بنویسید