رازک و معجزه این گیاه


کاربرد و خواص درمانی رازک

با این قسمت از دلگرم کننده بیایید و با خواص رازک آشنا شوید.

کاربرد و خواص درمانی رازک

فواید رازک چیست؟

رازک که معمولاً رازک نامیده می شود و در زبان عربی حشیشه الدینار نامیده می شود، گیاهی است علفی، چند ساله و رو به رشد. دارای دو پایه است و اعضای آن با الیاف درشت پوشانده شده است. تا 5 لوب نابرابر است. گلهای نر به صورت خوشه ای و در حال شکوفه هستند گلهای ماده مخروطهای زرد مایل به سفید قسمت مورد استفاده گیاه مخروطهای ماده (گلهای ماده) هستند که بوی معطر و مطبوعی با طعم دارند تلخ است این گیاه عمدتاً در شمال ایران می روید. از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا.

رازک گیاهی است که به طور گسترده در صنعت آبجو استفاده می شود. این گیاه که طعم تلخی به این نوشیدنی ها می دهد خواص دارویی متعددی دارد و می توان از آن به عنوان گیاه دارویی استفاده کرد.معروف ترین اثر رازک درمان اختلالات خواب است. چای رازنک در نقاط مختلف دنیا برای کاهش استرس، اضطراب، بی قراری، بی خوابی، تنش عصبی، بیش فعالی، عصبانیت، تحریک پذیری و … استفاده می شود.

از دیگر اثرات این گیاه می توان به بهبود اشتها، افزایش جریان ادرار، افزایش جریان شیردهی، بهبود دستگاه گوارش و … اشاره کرد. همچنین کاهش رشد سلول های سرطانی به ویژه در سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان تخمدان و غیره مشاهده شده است. رازک را می توان به عنوان نوشیدنی استفاده کرد. البته رومی ها از دیرباز از رازک تازه به عنوان یکی از سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده می کردند.

فواید رازک چیست؟

استفاده از رازک

رازک به عنوان یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده در صنایع غذایی به ویژه برای دم کردن آبجو استفاده می شود و مسئول طعم تلخ آبجو است.

از رازک در کرم ها و لوسیون های پوست نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۷ ماده غذایی مفید برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

3. از رازک در تهیه شکلات، کیک و ژلاتین نیز استفاده می شود.

4. داروهای گیاهی حاوی رازک روز به روز در حال گسترش هستند.

فواید رازک چیست؟

رازک و تناسب اندام

در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد، مشخص شد که عصاره رازک به دلیل افزایش وزن است که پس از خوردن غذاهای پرچرب اتفاق می افتد. جلوگیری می کند. در این مطالعه کاهش وزن و کاهش گلوکز ناشتا با استفاده از گزانتومول مشاهده شد. زانتوهومول یک ماده شیمیایی مشتق شده از گیاه رازک است که اثر مفیدی بر نشانگرهای سندرم متابولیک دارد و سندرم متابولیک را که منجر به بیماری های قلبی عروقی و دیابت می شود، کاهش می دهد. البته از طرفی این گیاه محرک اشتها و افزایش ترشح معده، بهبود هضم، کاهش نفخ و… است.

درد مفاصل را با رازک تسکین دهید

آنزیم سیکلواکسیژناز باعث ایجاد واکنش های التهابی در بیماران مبتلا به آرتریت می شود. داروهای بیماران مبتلا به بیماری های مفصلی مختلف مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز، نقرس و غیره. مهار فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز عصاره رازک مانند این داروها عمل می کند و علائم التهاب و درد مفاصل را پس از سرکوب آنزیم سیکلواکسیژناز کاهش می دهد. این نشان دهنده پتانسیل رازک برای درمان آرتروز است. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای تلخ موجود در رازک فرآیندهای التهابی را مسدود کرده و عوامل التهابی و عوامل نکروز تومور را به دلیل استفاده از عصاره رازک کاهش می دهد.

بهبود بیماری کبد با رازک

مطالعات نشان می دهد که اورانگوتان، یک ماده شیمیایی موجود در مرکبات و رازک، تخریب سلول های کبد را محدود می کند. اسیدهای تلخ موجود در رازک نیز اثر آنتی فیبروژنیک دارند و از فیبروز و تجزیه بافت کبد جلوگیری می کنند. در نتیجه می توان رازک را برای بهبود بیماری کبد معرفی کرد.

فواید رازک چیست؟

سایر اثرات درمانی رازک

در زیر به برخی از اثرات رازک بر سایر بیماری ها اشاره می شود:
1. کاهش مقاومت به انسولین
2. بهبود کلسترول بالا
3. درمان سل
4. بهبود عفونت مثانه
5. رفع گرفتگی روده
6. کاهش بیماری های تناسلی

بیشتر بخوانید  علائم و درمان سرطان آناپلاستیک تیروئید

فواید رازک چیست؟

طرز تهیه جوشانده رازک

جوشانده رازک را می توان با افزودن 2 قاشق چایخوری رازک به یک فنجان آب جوش تهیه کرد. این جوشانده بهتر است به مدت 5 دقیقه پخته شود. این گیاه را می توان به صورت نوشیدنی تهیه کرد و به مدت 5 تا 10 دقیقه در معرض حرارت غیر مستقیم بخار آب قرار داد و پس از آن آماده مصرف است.

عوارض مصرف زیاد رازک

رازک در مقادیر توصیه شده بی خطر است. البته به خاطر داشته باشید که مواد طبیعی همیشه بی خطر نیستند و مصرف آنها بیش از دوز توصیه شده عوارضی دارد. مصرف زیاد رازک عوارضی مانند مشکلات معده، اسهال، استفراغ و … را به دنبال دارد. مصرف طولانی رازک نیز باعث قرمزی پوست، التهاب پوست، درماتیت و … می شود.

فواید رازک چیست؟

خطرات

1. بارداری و شیردهی: اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از رازک اجتناب کنید.
2. افسردگی: اگر از افسردگی رنج می برید، از رازک استفاده نکنید. زیرا می تواند علائم افسردگی را بدتر کند.
3. جراحی: مصرف رازک را حداقل دو هفته قبل از عمل قطع کنید. زیرا رازک می تواند احساس خواب آلودگی را افزایش دهد (به خصوص زمانی که با داروهای بی حس کننده مصرف شود). با اضافه شدن اثر خواب آور رازک به داروهای بیهوشی، خواب آلودگی و بی حالی افزایش می یابد.
4. الکل: الکل و داروهای حاوی الکل بر رازک تأثیر می گذارد. مصرف این دو با هم باعث افزایش احساس خواب آلودگی می شود.
5. آرام بخش ها: داروهای آرام بخش مانند کلونازپام، دیازپام، لورازپام، فنوباربیتال، زولپیدم و… که باعث خواب آلودگی می شوند، در صورت مصرف با رازک، احساس خواب آلودگی را افزایش می دهند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض داروی پاکلی تاکسل

فواید رازک چیست؟

چای رازک

تهیه چای: نیم گرم سبزی خرد شده یا پودر را با یک لیوان آب جوش بریزید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس صاف کرده و آسیاب کنید.

نگهداری

رازک باید دور از نور و در هوای سرد نگهداری شود. حداکثر ماندگاری یک سال است.

عوارض جانبی رازک

رازک می تواند در برخی افراد باعث حساسیت پوستی شود. علت آن مربوط به گرده گیاهان است.

فواید رازک چیست؟

مهمترین اثرات گزارش شده رازک

آلرژیک، ضد درد، ضد باکتری، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، معرق، گوارشی، ادرارآور، تنظیم کننده، استروژن، ملین، خلط آور، قارچ کش، خواب آور، ملین، ملین، مخدر، مقوی اعصاب، مقوی جنسی، ضد سم و مقوی.

چیزهای مهم

1- برای داشتن خواب آرام تری بهتر است دمنوش رازک یا عصرها یا قبل از خواب بنوشید. این دوز را می توان تا سه بار در روز تکرار کرد.

رازک دارویی

2- میزان مصرف فرآورده های رازک صنعتی مانند قرص یا کپسول در راهنمای دارویی همراه توصیه شده است.

3- گلهای ماده به استروبیل معروفند که قسمت شفابخش رازک است.

4- خواص رازک ارتباط قابل توجهی به نو یا قدیمی بودن آن دارد زیرا مواد موجود در آن به مرور زمان اکسید می شود. به عنوان مثال مصرف تازه گل های ماده در رفع بی خوابی بسیار موثر است در حالی که گل های ماده خشک شده برای پرکردن بالش افراد مبتلا به بی خوابی مناسب است. تعویض گل های ماده خشک شده در این بالش ها باید هر دو تا سه ماه یکبار انجام شود، زیرا گل های خشک شده رازک خاصیت محرکی دارند.

5- برای رفع بی خوابی بهتر است از گل های تازه خشک یا یخ زده استفاده کنید. در این صورت 2 قاشق چایخوری گل را با یک لیوان آب جوش بریزید و بعد از 5 تا 10 دقیقه صاف کنید.

فواید رازک چیست؟

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید