مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دنیای پیچیده و رنگارنگ درون مغز

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تفاوت های مغز بین پیر و جوان، افراد مبتلا به اوتیسم و ​​حتی موش های ماده در مجموعه جدیدی از تصاویر جذاب و رنگین کمانی منتشر شده است.

این مجموعه از تصاویر از پالت رنگی برای نشان دادن نورون ها، اتصالات الکتریکی بین سلول ها و سایر فعالیت های مغزی استفاده می کند و برای اولین بار در میدان سنت اندرو در ادینبورگ در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

تصاویر خیره کننده این مجموعه با استفاده از اسکن MR، تصاویر میکروسکوپی و سیستم مانیتورینگ الکتریکی ساخته شده اند و بخشی از نمایشگاهی به نام “مغز از آسمان گسترده تر است” است.

محققان دانشگاه ادینبورگ نمایشگاهی را برای نشان دادن زیبایی هایی که هنگام مطالعه اختلالات عصبی مانند اوتیسم می بینند، برپا کرده اند.

این نمایشگاه همچنین فناوری های پیشرفته ای را که توسط دانشمندان برای گرفتن مغز و سلول های فعال آن استفاده می شود، به نمایش می گذارد.

برخی از تصاویر، از جمله “موزاییک ماده”، نورون های مغز یک موش ماده را نشان می دهد.

دانشمندانی که این تصاویر را در طول تحقیقات خود ایجاد کردند دریافتند که اوتیسم و ​​اختلالات مرتبط با X در مردان شایع تر از زنان است.

مردان دارای یک کروموزوم X و یک کروموزوم I هستند، در حالی که ماده ها دارای دو کروموزوم X هستند که هر کدام از یکی از والدین به ارث رسیده اند. برای جبران این X دیگر، هر سلول در بدن یک زن به طور تصادفی کروموزوم X را خاموش می کند.

دنیای پیچیده و رنگارنگ درون مغز

تصویر موزاییک زن، نورون‌هایی را در مغز موش نشان می‌دهد که کروموزوم X به ارث رسیده از مادر (سبز)، و همچنین نورون‌هایی را که X از پدر به ارث برده‌اند (قرمز) حذف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید  زنگوله های

تصویر دوم که اندازه گلیال نام دارد، بیشتر شبیه تصویری از فضای عمیق است که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.

مغز از دو نوع سلول اصلی، نورون ها و گلیا تشکیل شده است.

دانشمندان ابتدا تصور می کردند که گلیا – کلمه یونانی برای چسب – سلول هایی هستند که از نورون ها پشتیبانی می کنند، اما اکنون نشان داده شده است که این سلول ها برای بسیاری از عملکردهای مغز مهم هستند.

اندازه گلیال دو نوع گلبول اصلی را در مغز انسان نشان می دهد – آستروسیت ها (سبز) و الیگودندروسیت ها (سفید).

پژوهشگران مرکز پاتریک وایلد در دانشگاه ادینبورگ، با همکاری بنیاد اسکاتلند میاندرا در اسکاتلند، این نمایشگاه را برگزار کردند.

دنیای پیچیده و رنگارنگ درون مغز - تصاویر

اتصال مغزی: نقشه سیم کشی دقیق نوزاد خواب (چپ) و پیرمرد 70 ساله (راست) با MRI


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *