مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

دلیل نفخ همراه با نخوردن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دلیل نفخ همراه با نخوردن

دلیل نفخ همراه با نخوردن

یکی از بارزترین دردهای شکم نفخ است و به همین دلیل بسیاری از بیماران به متخصص گوارش مراجعه می کنند. از قدیم گفته اند که خوردن غذاهای بادخیز و نفاخ باعث درد و نفخ می شود. سندرم روده تحریک پذیر یکی از شایع ترین اختلالات گوارشی است که باعث درد شدید شکم، گاز و نفخ می شود و ارتباط مستقیمی با غذایی که فرد مصرف می کند دارد به همین دلیل متخصصان به بیماران توصیه می کنند اصول ساده و تغییر رژیم غذایی را رعایت کنند. آنها به راحتی بیماری خود را کنترل و درمان می کنند. قطعا خوردن برخی غذاها و حذف غذاهای دیگر می تواند به بهبود و بهبود نفخ کمک کند.

کیوی

یکی از مشکلات اصلی که می تواند منجر به نفخ شود، حرکات آهسته روده و اجابت مزاج بیش از حد در طول مجرای روده بزرگ است. در برخی موارد فرد مبتلا تا چند روز احساس اجابت مزاج نمی کند و به اصطلاح دچار یبوست می شود. محققان بر این باورند که میوه کیوی به دلیل داشتن فیبر بالا تا حد زیادی این مشکل را حل می کند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که به مدت چهار هفته در روز دو عدد کیوی مصرف می کنند، کمتر دچار یبوست می شوند و علائم کمتری از سندرم روده تحریک پذیر دارند.

چای نعنا

نعناع فلفلی قرن هاست که به عنوان یک داروی گیاهی برای کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های گوارشی استفاده می شود و هنوز هم در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد. محققان معتقدند در درمان سندرم روده تحریک پذیر، مصرف روغن نعنا به مدت چهار هفته علائم این بیماری را به نصف کاهش می دهد. نعناع فلفلی توانایی بالایی در فعال کردن کانال “مسکن” در روده بزرگ دارد که التهاب دستگاه گوارش را کاهش می دهد. این ماده معطر به عنوان یک سرکوب کننده خفیف اشتها عمل می کند. بنابراین، محققان توصیه می کنند که افراد برای کاهش نفخ و علائم سندرم روده تحریک پذیر، یک فنجان چای نعناع بنوشند.

زردچوبه

این ادویه جایگاه ویژه ای در آشپزی برخی کشورها به ویژه هند دارد و برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود اما در این بین زردچوبه مشکلات معده را نیز برطرف می کند. محققان معتقدند که از خواص ضد التهابی زردچوبه می توان برای درمان اختلالات گوارشی استفاده کرد. تاثیر مصرف 500 میلی گرم از این ماده، چهار بار در هفته، حدود دو برابر داروهایی است که برای رفع ناراحتی های گوارشی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص والسارتان (والزارتان) و عوارض جانبی این دارو

موز

محققان می گویند موز حاوی فیبر است که باکتری های مفید معده و روده را تقویت کرده و هضم را تسهیل می کند. زنانی که به مدت 60 روز قبل از غذا روزانه دو عدد موز می خورند میزان باکتری های مفید در بدن خود را افزایش داده و تا 50 درصد نفخ را کاهش می دهند.

دلیل نفخ همراه با نخوردن

خمیر

ماست حاوی آنزیم لاکتاز است که قند موجود در شیر به نام لاکتوز را تجزیه می کند. بسیاری از افراد به قند شیر حساسیت دارند و معده آنها نمی تواند آن را تحمل و هضم کند. مطالعات انجام شده در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد که مصرف دوغ علائم عدم تحمل لاکتوز مانند نفخ، درد و نفخ را تا 70 درصد کاهش می دهد.

زنجبیل

زنجبیل هزاران سال است که برای رفع سوء هاضمه استفاده می شود و چینی ها از چهار قرن قبل از میلاد از این گیاه در طب سنتی خود استفاده می کنند. تحقیقات اخیر در مورد زنجبیل نشان می‌دهد که روی ماهیچه‌ها اثر می‌کند و به دفع گاز از معده کمک می‌کند. زنجبیل به اشکال مختلف مصرف می شود، اما گیاه تازه آن سرشار از ترکیباتی است که برای سلامتی انسان بسیار مفید است.

نشنيز

گنجاندن گشنیز در رژیم غذایی به تقویت ماهیچه های دستگاه گوارش کمک می کند و علائم نفخ را از بین می برد. گشنیز یک دارو و غذای طبیعی برای دفع سموم بدن است و خوردن آن مواد اضافی معده و بدن را دفع می کند و نفخ را از بین می برد.

خربزه

متخصصان می گویند خربزه حاوی مقادیر زیادی ترکیبات ادرار آور است که می توان از آن برای درمان نفخ و نفخ استفاده کرد، بدن از دست رفته است.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف آمپول پراملینتید

این فوق تخصص گوارش گفت: مسائل روحی و روانی مانند اضطراب و استرس ناشی از محیط تاثیر زیادی در نفخ دارد. دکتر نجمه آل طه، فوق تخصص گوارش در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اختلالات ناشی از افزایش گاز معده و روده باعث نفخ می شود، به طور کلی تجمع گاز در معده و روده که همراه است. با درد و تشنج رخ می دهد.

وی گفت: اگر نفخ با علائم هشداردهنده همراه باشد می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد بنابراین معاینه دقیق تری ضروری است، این متخصص گوارش شایع ترین علت نفخ است. سندرم روده تحریک پذیر یا کولیت عصبی و ادامه داد: از آنجایی که سیستم روده توسط اعصاب روده کنترل می شود، سندرم روده تحریک پذیر و سندرم روده تحریک پذیر با استرس روانی همراه است.

دلیل نفخ همراه با نخوردن

اگر سیستم عصبی روده و معده به درستی عمل نکند، تحت تاثیر واکنش های محیطی، اجابت مزاج با مشکل مواجه می شود و درد شکمی همراه با گرفتگی شدید ایجاد می شود. استرس های محیطی نیز می تواند باعث اسهال و یبوست شود که یکی از علائم آن معمولا نفخ است.

دکتر آل طه به برخی از بیماری های ایجاد کننده نفخ اشاره کرد و گفت: بیماری های انسدادی روده باعث نفخ شدید و حاد می شود همچنین نفخ می تواند از ویژگی های سرطان معده باشد. اختلالات حرکتی متعدد نیز می تواند باعث نفخ شود، به عنوان مثال دیابت، بیماری تیروئید و بیماری التهابی روده می تواند باعث نفخ شود.

وی عفونت را یکی دیگر از علل نفخ دانست و گفت: عفونت روده یکی دیگر از علل نفخ است. رشد بیش از حد باکتری ها در روده ها و برخی بیماری های انگلی باعث نفخ می شود یکی از علائم هلیکوباکتر پیلوری که عامل ایجاد زخم معده است می تواند باعث نفخ شود.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به تحریک پذیری روده در برخی از افراد، گفت: در برخی موارد میزان گازی که در افراد عادی مشکلی ایجاد نمی کند، باعث ایجاد ناراحتی در برخی دیگر می شود. در نتیجه روده این افراد نسبت به دیگران تحریک پذیرتر است و مقدار کمی گاز معده نیز آنها را دچار مشکل می کند. وی میزان تخلیه روده را در ایجاد نفخ موثر دانست و ادامه داد: در زندان اختلال در تخلیه روده و کندی آن باعث تجمع گاز می شود و اختلال در دفع گاز باعث ایجاد درد و ناراحتی در روده ها می شود.

بیشتر بخوانید  خواص خربزه، حقایقی درباره خواص خربزه که نمی دانستید!

علل نفخ

دکتر آل طه با اشاره به نفخ در افراد مسن گفت: اگر نفخ در سالمندان به طور ناگهانی ظاهر شود باید به دقت بررسی شود. اگر آزمایشات علت خاصی برای نفخ پیدا نکرد، می توان از داروها، مدیریت استرس و رژیم غذایی سالم استفاده کرد. نشانه بیماری است، می گویند: اگر نفخ کرد با گروهی از علائم هشدار دهنده مانند:

کاهش وزن، کم خونی، اسهال و علائم سوء جذب نیاز به بررسی دقیق تری برای تشخیص علت نفخ دارد. با این حال، در بیشتر موارد، استرس بر دستگاه گوارش تأثیر منفی می گذارد. شدت علائم را افزایش می دهد و یک دور باطل ایجاد می کند. . وی گفت: خوردن سریع و عجله غذا باعث بلعیدن هوای زیاد همراه غذا می شود که باعث نفخ می شود.

این فوق تخصص گوارش گفت: از آنجایی که علل نفخ متفاوت است، درمان نیز متفاوت است. به این دلیل که میکروب های معده و روده کاهش یافته و فرد احساس راحتی می کند، البته این درمان ها دوره ای هستند، همچنین عوامل انگلی به صورت دوره ای با درمان های آنتی بیوتیکی برای نفخ معده درمان می شوند.

دکتر آل طه فشارهای عصبی و برخی مواد غذایی مانند حبوبات، موز، سیر، کلم و پیاز را در ایجاد نفخ مؤثر دانست و گفت: افرادی که نفخ مداوم دارند باید از استرس و نگرانی پرهیز کنند و نفخ کمتری داشته باشند. یک بیماری عملکردی روده و معده است و تحت تأثیر اختلالات گوارشی قرار می گیرد، به طور کامل از بین نمی رود، اما علائم آن با دارو قابل کنترل است. دکتر آل طه در پایان خاطرنشان کرد: اگر علائم هشدار دهنده با نفخ همراه نباشد، آرامش بیمار و کاهش استرس می تواند در درمان موثر باشد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *