زوتی یا زوتای یا هر اسمی که می گذاریم برای ما ایرانی ها صدای عجیبی است. بیش از چند صباحی است که شنوایی ما به حروفی مانند چری، لیفان و … عادت کرده است، اما زوتی از دسته دوم است و ناخودآگاه از ما سوال بزرگی می پرسد.
بدون شک این برند یکی از بدنام ترین برندهای دنیا نیست و چه قدر تعداد محصولاتش کمتر از نمونه های ایرانی اش است. اما هر چه هست این جوهر چینی وارد خانه ما شده و حتی اگر ناخوانده باشد باز هم باید بیشتر شناسایی شود. مدت زیادی از ارسال مدل این برند به کشورمان می گذرد که نام اصلی آن Z300 بود اما در این سیستم یک روز به نام S300 و کمی بعد آریو نامگذاری شد!
حدود ده سال پیش، در 14 ژانویه 2005، ZOTIE هلدینگ هلدینگ را تأسیس کرد. این شرکت پیش از این قطعات یدکی خودروهای مختلف را تولید و صادر می کرد. اگرچه این شرکت خطوط تولید خود را از زمان تأسیس خود گسترش داده و تیراژ آن را افزایش داده است، اما همچنان یک شرکت کوچک در سطح جهانی است.
برای درک بهتر موقعیت فعلی این شرکت، کافی است نگاهی اجمالی به فروش آن در بازار چین داشته باشیم. بر اساس داده های آماری مجموع فروش این شرکت در سال 1392 بالغ بر 102/920 دستگاه بوده که در بین برندهای موجود جایگاه سی و پنجم را به خود اختصاص داده است.
اولین خودروی تولیدی این برند یک کراس اوور کوچک بود که در سال 2006 عرضه شد. نام اصلی این مدل RKS6400 بود که بعداً به NOMAD تغییر نام داد. این مدل بر اساس خودروی ژاپنی دایهاتسو TERRIOS ساخته شده است. این شرکت در سال 2008 اقدام به صادرات محصولات خود کرد و جالب اینجاست که زوتی خودروی NOMAD را با نام 2008 روانه بازارهای جهانی کرد! خریداران اصلی این مدل کشورهایی مانند هند و آفریقای جنوبی و همچنین کشورهای آمریکای لاتین هستند.
این خودرو در حال حاضر در هند با نام PREMIER RIO مونتاژ می شود. موتور به کار رفته در آن نیز مدل دیزلی محصولات پژو بوده و کد آن TUD5 می باشد. در سال 2010 مدل جدیدی از سال 2008 به نام 5008 به بازار داخلی چین معرفی شد، علاوه بر این زوتی در زمینه تولید خودروهای برقی نیز فعال است و از این نظر با شرکت آلمانی LUIS MOTORS GMBH همکاری می کند.
یکی از محصولات این مشارکت مدل برقی 5008 بود که با نام LUIS 4U در بازار اروپا به فروش می رسید. در حال حاضر محصولات اصلی این شرکت شامل مدل هایی مانند M300، Z100، Z200، Z300، T200، T600 و خودرو MPV به نام V10 و همچنین خودروهای برقی E20 و E100 می باشد. پیش بینی می شود مدل های نیمه لوکس و نسبتا زیبای Z500 و Z600 در آینده نزدیک به بازار عرضه شوند. برای معرفی شما خوانندگان عزیز به طور خلاصه تعدادی از مدل های تولیدی این شرکت را به شما معرفی می کنم.
M 300: این خودرو بر پایه فیات MULTIPLA ساخته شده و کاملا شبیه آن است; دلیل آن نیز خرید پلتفرم وی توسط شرکت زوتی از فیات است. این مدل در سال 2009 به بازار عرضه شد.
Z 100: طراحی این مدل از نسل هفتم سوزوکی آلتو الهام گرفته شده است. این خودرو در حال حاضر یکی از ارزان ترین هاچ بک های بازار چین است. معرفی آن به سال 2013 برمی گردد.
Z 200: این خودرو در دو نسخه سدان و هاچ بک تولید می شود. طراحی بدنه آن نیز بر اساس فیات سینا و پالیو است. پلت فرم این دو مدل نیز توسط زوتی از فیات خریداری شده است. این مدل ها در سال 2011 به بازار معرفی شدند.
تی 200: این مدل در آوریل 2013 در چین عرضه شد. این خودرو فیس لیفت اولیه 5008 است.
T 600: یک SUV متوسط است که شباهت زیادی به فولکس واگن توراژ و آئودی K5 دارد. این خودرو در دسامبر 2013 وارد بازار چین شد.
حالا به قهرمان داستان یعنی ماشین Z300 یا همان آریا میردازیم. این مدل در سال 2012 به بازار چین معرفی شد. از همان ابتدا برخی رسانه های چینی به شدت از او انتقاد کردند و طراحی بدنه او را کپی بی نظیر تویوتا ALLION 2007 یا بدتر از آن بی شرمانه نامیدند! آنها فکر.
حتی برخی پا را فراتر گذاشته و می گویند که تولید این مدل برای زوتی یک عقب نشینی بوده و این اقدام از سوی شرکتی که قبلاً بر برخی از مدل های فیات و دایهاتسو غلبه کرده بود بعید است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که طراحی این خودرو به طور کامل توسط یک شرکت مستقر در این شرکت انجام شده است که به خودی خود گام بزرگی برای چنین شرکت کوچکی است.
این مدل در حال حاضر بزرگترین سدان زوتی است. با این حال، سدان های بزرگتر Z500 و Z600 به زودی روانه بازار خواهند شد.
خبری که شاید برای خریداران ایرانی این خودرو چندان خوشایند نباشد این است که Z300 به تازگی تحت عمل فیس لیفت قرار گرفته و سپرها، جلوپنجره، چراغ های جلو و عقب آن به طور کامل تغییر کرده است و این بار برخلاف مدل قبلی، خیلی شبیه ماشین ها .هوندا پیدا شد! این مدل فیس لیفت شده باید به زودی وارد بازار چین شود که امیدواریم همزمان توسط نماینده ایرانی زوتی در کشورمان عرضه شود.
توضیحات REBADGE: این مفهوم طراحی شامل تغییر نام یا برند خودرو به نام دیگری است. این کار یا با توافق شرکت مادر و شرکت پیمانکار و یا بین مدل های تولیدی خود شرکت انجام می شود.
این ایده برای اولین بار توسط جنرال موتورز مطرح شد و اگر بخواهیم مثال ملموسی بزنیم، شاید بهترین ها کادیلاک اسکلید و جیمز یوکان باشند که با تفاوت های جزئی در طراحی داخلی و خارجی، از جهات دیگر کاملا شبیه هم هستند. به طور کلی، این سبک طراحی شامل همه چیز است، از تغییر لوگو و برند گرفته تا تغییر سپر، شیشه جلو و چراغ های جلو.
نگاهی به Zote Z300، یک خارجی ناشناس چینی بیندازید
این خودرو در ابتدای ورود از یک موتور 1.5 لیتری استفاده می کرد که از میتسوبیشی خریداری شده بود. این موتور 113 اسب بخار قدرت داشت که با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می شد. اما زوتی به دلیل نقاط ضعف موتور را رها کرد و به جای آن مدل 1.6 لیتری میتسوبیشی را انتخاب کرد.
این موتور با گیربکس 4 سرعته ترونیک 120 اسب بخار قدرت ارائه می دهد. انتظار می رود به زودی برای این مدل یک موتور توربو 150 اسب بخاری معرفی شود. این درایو احتمالا در مدل اصلاح شده آن استفاده شده است.
در مورد فضای داخلی این خودرو نظرات متفاوتی وجود دارد; برخی منابع بر این باورند که کیفیت مواد به کار رفته در آن قابل قبول است، در حالی که برخی دیگر از صفحه نمایش ارزان و تا حدودی باد شده انتقاد کردند.
به طور کلی فضای داخل کابین برای یک خانواده چهار نفره کاملا مناسب است و حجم صندوق عقب تا حد زیادی پاسخگوی نیاز مشتریان است. از نظر تجهیزات رفاهی نیز این خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد و شاید بتوان یکی از نکات مثبت آن را وجود دوربین عقب در آن دانست که در خودروهای این رده کمتر دیده می شود. در مورد رانندگی، اکثر منابع آن را خودرویی نرم و بی صدا می دانستند.
از نظر ایمنی این خودرو دارای 5 ستاره است موسسه C-NCAP او بدست آورد او گرفت او رسید؛ به علاوه دارای 6 ایربگ و مجهز به سیستم های ABS، EBD و BOS می باشد.
در خاتمه می خواهم بگویم که Z300 با فروش 25060 دستگاهی در نیمه اول سال 2014 در رتبه 82 بازار چین قرار گرفت.
مشخصات فنی
حجم: 1590 سی سی
قدرت: 120 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 151 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 172 کیلومتر
نوع گیربکس: تیپ ترونیک 4 سرعته
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
سیستم تعلیق عقب: میله پیچشی
مصرف سوخت ترکیبی: 6.7 لیتر
استاندارد آلایندگی: یورو 4
ابعاد
طول / عرض / ارتفاع: 4565/1766/1486 میلی متر
فاصله بین دو محور: 2700 میلی متر
وزن: 1325 کیلوگرم
حجم صندوق عقب: 457 لیتر
ابعاد لاستیک جلو و عقب: 195/65 R 15
امنیت
5 ستاره از موسسه امنیتی C-CNAP
6 ایربگ (راننده، سرنشین جلو، بغل و پرده ای)
سیستم ترمز ضد قفل ABS))
توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD))
سیستم کمکی ترمز BOS))
برخی از تجهیزات این خودرو
صندلی های روکش چرمی
تهویه مطبوع اتوماتیک
چراغ های عقب LED
چراغ های جلو با زاویه نور قابل تنظیم
سیستم نور روز (DAILIGHT)
تنظیمات سیستم صوتی فرمان + CD + AUX + پورت USB
ال سی دی
6 بلندگو
سنسور دنده عقب
دوربین دید عقب
سانروف
قیمت
در ایران: 76 میلیون تومان (تقریبا)
در چین: 82000 تا 87000 یوان
ارسال شده توسط: سام کاویانی
————————————————- —————————
توجه: کاربر محترم؛ انتشار سایر مطالب رسانه ای توسط مجله اینترنتی تشویقی به معنای معتبر و تایید بودن مطالب آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود. ضمناً می توانید اخبار و مطالب مهم خود را که تاکنون در هیچ رسانه ای منتشر نشده است به آدرس info@delgarm.com ارسال کنید تا در صورت داشتن مولفه های لازم منتشر شود.