دلایل پارس کردن سگ و راههای جلوگیری از آن


چرا سگ پارس می کند؟

سگ مانند سایر گوشتخواران برای برقراری ارتباط از انواع متفاوتی از صداها استفاده می کند .این نوع ارتباط از سنین پایین شروع می شود، توله های جوان برای جستجوی غذا یا جای گرم صدایی شبیه به صدای گربه در می آورد. حال اگر این توله های جوان صدمه ای دیده باشند صدایی شبیه به گریه بلند از آن ها شنیده می شود. زمانیکه این حیوانات بزرگتر می شوند پنج نوع اصلی از صداها را ایجاد می کنند: زوزه کشیدن، خرناس کشیدن، صدایی شبیه غرغر خوک، ناله کردن و پارس کردن.

پارس کردن سگ ها یک رفتار طبیعی و راهی برای برقراری ارتباط می باشد. این حیوانات منظور خود را با پارس کردن به خوبی منتقل می کنند مثلاً زمانی که یک فرد غریبه وارد خانه شود یا هنگام شنیدن یک صدای اضافه و عجیب و غریب یا زمانیکه مسؤول حفاظت پایگاه خاصی از گله هستند. همه ما خواستار آن هستیم که سگهایمان هنگام برخورد با یک واقعه غیرعادی هوشیار باشند، اما سگ ها می توانند به صورت غیرعادی و نامناسب هم پارس کنند. در یک مطالعه علمی که از صاحبان سگ ها به عمل آمده گزارش شده که این سگ ها بیش از حد پارس می کنند. برای کنترل پارس کردن در سگ ها باید ابتدا علت آن را بدانیم.

سگ

شایع ‌ترین‭ ‬دلایل‭ ‬پارس‭ ‬کردن‭ ‬سگ‌

‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬اخطار‭ ‬و‭ ‬اطلاع‭ ‬رسانی با پارس کردن سگ

این‭ ‬نوع‭ ‬از‭ ‬پارس کردن ها‭ ‬کاملا‭ ‬طبیعی‭ ‬است‭. ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬فرد‭ ‬غریبه‌ای‭ ‬درب‭ ‬منزل‭ ‬را‭ ‬می‌زند و‭ ‬به‭ ‬خانه‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬ماشین‭ ‬شما‭ ‬نزدیک‭ ‬می‌شود‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬پارس کردن‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬ایجاد‭ ‬احساس‭ ‬تهدید‭ ‬در‭ ‬سگ‭ ‬است‭. ‬که‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمان‭ ‬سگ‭ ‬با‭ ‬پارس کردن‭ ‬اعلام‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬حمایت‭ ‬و‭ ‬کنترل‭ ‬این‭ ‬محیط‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬دارد‭. ‬این‭ ‬پارس کردن‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬صدایی‭ ‬تیز،‭ ‬بلند‭ ‬و‭ ‬محکم‭ ‬است‭. ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬تربیت‭ ‬این‭ ‬احساس‭ ‬غریزی‭ ‬می‌تواند‭ ‬از‭ ‬سگ‭ ‬یک‭ ‬محافظ‭ ‬عالی‭ ‬برای‭ ‬خانه‭ ‬و‭ ‬خانواده‭ ‬بسازد

بازی‌گوشی‭ ‬و‭ ‬هیجان با پارس کردن سگ

این‭ ‬نوع‭ ‬پارس کردن‭ ‬در‭ ‬توله‌ها‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬در‭ ‬سگ‌های‭ ‬جوان‭ ‬رایج‭ ‬می‌باشد‭. ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬سگ‌ها‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬بازی‭ ‬با‭ ‬افراد‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬سایر‭ ‬سگ‌ها‭ ‬پارس‭ ‬می‌کنند‭. ‬صدای‭ ‬این‭ ‬پارس کردن‭ ‬ریتم‌دار‭ ‬و‭ ‬خوش‭ ‬صداست‭ ‬و‭ ‬فقط‭ ‬به‭ ‬علت‭ ‬شادی‭ ‬و‭ ‬هیجان‭ ‬زیاد‭ ‬سگ‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌شود‭. ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬سگ‌ها‭ ‬برای‭ ‬بیرون‭ ‬رفتن‭ ‬از‭ ‬منزل،‭ ‬گردش‭ ‬روزانه‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬بازگشت‭ ‬صاحب‭ ‬به‭ ‬منزل‭ ‬بسیار‭ ‬هیجان‭ ‬زده‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬پارس‭ ‬می‌کنند‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

جلب‭ ‬توجه با پارس کردن سگ

در‭ ‬اکثر‭ ‬مواقع‭ ‬وقتی‭ ‬شما‭ ‬صدای‭ ‬پارس کردن‭ ‬سگ‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬می‌شنوید‭ ‬به‭ ‬او‭ ‬توجه‭ ‬می‌کنید‭ ‬تا‭ ‬متوجه‭ ‬شوید‭ ‬علت‭ ‬پارس کردن‭ ‬چیست‭. ‬سگ‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬پارس کردن‭ ‬به‭ ‬شما‭ ‬می‌گوید‭: ‬به‭ ‬من‭ ‬نگاه‭ ‬کن‭! ‬من‭ ‬اینجا‭ ‬هستم‭! ‬صدای‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬پارس کردن‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬ناله‭ ‬و‭ ‬صدایی‭ ‬پایین‭ ‬است‭.‬

بیشتر بخوانید  شلنگ دست شویی چیست و چه کاربردی دارد ؟

اضطراب‭ ‬و‭ ‬نگرانی با پارس کردن سگ

پارس‭ ‬کردنی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬روی‭ ‬اضطراب‭ ‬انجام‭ ‬شود‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬می‌رسد‭ ‬باعث‭ ‬تسکین‭ ‬حالت‭ ‬مضطرب‭ ‬سگ‭ ‬می‌شود‭. ‬صدای‭ ‬این‭ ‬پارس کردن‭ ‬اغلب‭ ‬محکم‭ ‬و‭ ‬پشت‭ ‬سر‭ ‬هم‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬ناله‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬ترس‭ ‬از‭ ‬تنهایی‭ ‬نیز‭ ‬این‭ ‬نوع‭ ‬پارس‭ ‬در‭ ‬سگ‌ها‭ ‬مشاهده‭ ‬می‌شود‭.‬

کسالت‭ ‬و‭ ‬خستگی با پارس کردن سگ

پارس کردن‭ ‬یک‭ ‬سگ‭ ‬بی‭ ‬حوصله،‭ ‬مثل‭ ‬این‭ ‬می‌ماند‭ ‬که‭ ‬پارس ‬می‌کند،‭ ‬که‭ ‬فقط‭ ‬خودش‭ ‬بشنود‭. ‬اگرچه‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬آزاردهنده‭ ‬است‭. ‬چون‭ ‬صدای‭ ‬این‭ ‬پارس‭ ‬بسیار‭ ‬غمگین‭ ‬می‌باشد‭. ‬سگ‭ ‬بی‭ ‬حوصله‭ ‬اغلب‭ ‬پارس‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬انرژی‭ ‬بیش‭ ‬از‭ ‬حد‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تخلیه‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬علت‭ ‬این‭ ‬پارس کردن‭ ‬تنهایی‭ ‬سگ‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬می‌خواهد‭ ‬دیگران‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬آگاه‭ ‬سازد‭. ‬معمولا‭ ‬این‭ ‬گروه‭ ‬نیاز‭ ‬به‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬ورزشی‭ ‬روزانه‭ ‬و‭ ‬داشتن‭ ‬همراه‭ ‬و‭ ‬همدم‭ ‬هستند‭.‬

پاسخ‭ ‬به‭ ‬پارس‭ ‬سگ‌های‭ ‬دیگر

این‭ ‬نوع‭ ‬پارس کردن‭ ‬برای‭ ‬صاحبان‭ ‬سگ‭ ‬یک‭ ‬سناریوی‭ ‬آشناست‭. ‬سگی‭ ‬در‭ ‬خیابان‭ ‬شروع‭ ‬به‭ ‬پارس کردن‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬هر‭ ‬خانه‌ای‭ ‬که‭ ‬سگی‭ ‬دارد‭ ‬صدای‭ ‬پارس کردن ‬به‭ ‬گوش‭ ‬می‌رسد‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

پارس سگ

چگونه از پارس کردن سگ جلوگیری کنیم؟

بعد از آن که متوجه شدید چه زمانی سگتان پارس می کند و برای چه پارس می کند، چند راه برای آرام کردن او باقی می ماند:

برای سگتان یک فعالیت یا بازی ایجاد کنید

زمانی که خانه را ترک می کنید، بازی و پازل برای او بگذارید. بازی هایی که از طریق آن ها غذا به بیرون پرت می شود و سگ باید آن را لیس بزند یا با آن بازی کند تا غذا بیرون بیاید، می تواند به خوبی سگ را برای چند ساعت مشغول نگه دارد و سگ پارس نکند.

به سگتان توجه کنید و زمانی که در خانه هستید، او را به فعالیت های فیزیکی وا دارید

با بازی، ورزش و دویدن، انرژی سگ را تخلیه کنید. ورزش، نه تنها برای سلامت سگ مفید است، بلکه می تواند انرژی اضافی او را نیز بسوزاند. سعی کنید صبح زود با سگ بازی کنید و به او توجه کنید. به این طریق، زمانی که می خواهید سر کار بروید، انرژی اش تخلیه شده و می خوابد و رفتن شما برای او کمتر ناراحت کننده خواهد بود.

از دستگاه فوربو استفاده کنید

زمانی که سگ پارس می کند، دستگاه فوربو به شما علامت می دهد و می توانید دقیقا متوجه شوید که مشکل چیست. از آن جایی که این دستگاه مجهز به دوربین است، می توانید سریع ببینید مشکل چیست و چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید  کدام بیماری باعث مرگ ناگهانی اسب می شود؟

تربیت سگ

برای سگتان صداهایی را پخش کنید که احساس تنهایی نکند

زمان هایی که در خانه نیستید، سکوت برای سگ بسیار ناراحت کننده است. تلویزیون یا رادیو یا هر چیزی که صدای انسان را پخش می کند را برای سگ، روشن بگذارید. فقط به یاد داشته باشید که این تکنیک، برای سگ هایی کارآمد است که از جدا شدن، نگرانند. برای مثال این کار برای توله سگ ها، بسیار کارآمد است اما برای سگ هایی که به دلیل تهیج یا قلمروگراییشان پارس می کنند، کارآمد نیست. برای این سگ ها، هر صدایی موجب پارس کردنشان می شود.

سگتان را به دامپزشکی ببرید
اگر سگتان زیاد پارس می کند، حتما او را پیش دامپزشک ببرید تا مطمئن شوید که از نظر پزشکی، مشکلی وجود ندارد. اگر سگتان همیشه ساکت بوده و ناگهان پارس کردن او زیاد شده، حتما او را نزد دامپزشک ببرید. ممکن است که سگ، دردی داشته باشد یا احساس ناخوشایندی کند و چون راهی ندارد که به شما بگوید درد دارد، پارس می کند.

سگتان را پیش مربی ببرید

گاهی فقط نیاز دارید که از یک متخصص کمک بگیرید. زمانی که سگ، به دلایل ژنتیکی یا دلایل دیگری پارس می کند که از کنترل شما خارج است، با یک مربی که می تواند مشکل را حل کند، صحبت کنید.

مراقب هر نوع محرکی باشید

اگر سگ پارس می کند، این یا به دلیل وجود محرکی است که او را به واکنش وا می دارد یا به این دلیل است که کسی نیمه شب قصد داشته وارد قلمروی او شود. بهتر است محیطی آرام را برای سگتان در نظر بگیرید. او را در آرام ترین قسمت خانه قرار دهید، چراغ ها را روشن بگذارید و پرده ها را بکشید تا صداهای بیرون از خانه، او را تحریک نکند. بهتر است از پرده های ضخیم تر استفاده کنید تا صداهای بیرون، کاملا گرفته شود.

زوزه سگ

از خانه، به آرامی بیرون بروید

قطعا دوست دارید که قبل از بیرون رفتن از خانه، سگتان را ببوسید و به او عشق ورزی کنید. البته برای شما هم بیرون رفتن از خانه، سخت است. ایجاد یک صحنه عاطفی، می تواند رفتنتان را برای سگتان سخت تر کند. در را به آرامی ببندید تا سگتان پارس نکند.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف در شهرستان خشت استان فارس

احساسات خودتان را کنترل کنید

ممکن است خودتان نیز دوست نداشته باشید که از خانه بروید اما احساساتی مانند نگرانی، استرس و دیگر احساسات قوی را، سگ به خوبی حس می کند. سگ ها بسیار باهوش هستند و احساسات را به خوبی درک می کنند؛ به خصوص عواطف و احساسات صاحب خود را می فهمد. زمانی که خودتان ابراز نگرانی کنید، سگتان هم نگران می شود. بنابراین احساساتتان را کنترل کنید.

با تمرین و آموزش به سگتان بیاموزید که پارس نکند

می توانید از طریق آموزش دادن به سگ، به او یاد بدهید که در زمان رفتنتان، پارس نکند. ابتدا متوجه شوید که وقتی بیرون می روید، سگتان چه واکنشی نشان می دهد. بیرون از خانه بروید؛ به طوری که پنج دقیقه با خانه فاصله داشته باشید سپس اپلیکیشن دستگاه فوربو را روشن کنید تا خانه را ببینید.

اگر سگتان پارس نمی کند، برگردید و به او جایزه بدهید و بگویید: “چه دختر خوبی” یا “چه پسر خوبی”. اگر پارس می کرد، به در بکوبید یا آن که از کلمات بازدارنده استفاده کنید. دستگاه فوربو هم می تواند کلمات سرزنشی را بگوید. دوباره در 5 دقیقه ای خانه قرار بگیرید و این کار را امتحان کنید. سپس آرام آرام زمان فاصله یتان از خانه را افزایش دهید تا سگ، به تدریج عادت کند.

قلاده ضد پارس شوک دهنده

این نوع قلاده، دور گردن سگ بسته می شود و دارای یک باطری است. این قلاده، به صدا حساس بوده و هر بار که سگ پارس کند، باطری درون آن باعث یک شوک کوچک الکتریکی می شود. اگر برای اولین بار است که از این قلاده استفاده می کنید، شاید به نظرتان استفاده از آن، کار غیر انسانی ای بیاید. اما ساکت کردن سگتان، تنها با کمی تحریک الکتریکی، کاری غیر انسانی نیست. فقط زمانی به او شوک وارد می شود که پارس کند ، پس این دست خودش است!

قلاده ضد پارس صوتی

این قلاده، دور گردن سگ بسته شده و به صدای پارس سگ، واکنش نشان می دهد و هر وقت که پارس کند، این قلاده از خودش صدایی با تن بالا ایجاد می کند که باعث اذیت سگ می شود و همین عمل، سبب می شود تا زمانی که قلاده به دور گردن سگ بسته شده است ، پارس نکند.

separator line

بیشتر بخوانید:

چرا سگ گردانی در پارک‌ها ممنوع شد ؟

سرفه کنل کاف سگ چیست و چگونه درمان میشود ؟

علل ،علائم و تشخیص سگ و گربه هار

separator line


دیدگاهتان را بنویسید