مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

در مورد پیچ ​​خوردگی بیضه در پسران چه می دانید؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


پیچ خوردگی بیضه در پسران در دوران بلوغ
اکثر پسرها از صحبت در مورد اندام تناسلی خود خجالت می کشند و نوجوانان نیز تمایلی به صحبت در مورد مشکلات خود در این قسمت از بدن به خصوص در مقابل مادر خود ندارند. اما اگر پسر دارید، مهم است که پسرتان بداند که اگر در این قسمت از بدن به خصوص در ناحیه بیضه ها درد دارد، حتما به شما یا پزشکتان اطلاع دهد.

در مورد پیچ ​​خوردگی بیضه در پسران چه می دانید؟

درد ناحیه تناسلی معمولا چیز خاصی نیست و تنها نشان دهنده ناراحتی خفیف و گذرا است. اما وقتی این درد جدی می شود، می تواند یک مشکل جدی مانند پیچ ​​خوردگی بیضه پشت آن باشد. پیچ خوردگی بیضه یک کمک فوری پزشکی است که معمولاً با جراحی اورژانسی و نجات بیضه برطرف می شود.

در مورد پیچ ​​خوردگی بیضه چه می دانید؟
پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می افتد که طناب بیضه که اجازه می دهد خون به بیضه جریان یابد، معمولاً به دلیل آسیب یا مشکل پزشکی می پیچد و می پیچد. این معکوس منجر به قطع جریان خون در بیضه ها و ایجاد درد و تورم شدید و ناگهانی در بیضه ها می شود.

پیچ خوردگی بیضه با جراحی اورژانسی درمان می شود. اگر عمل به تاخیر بیفتد، بیضه برای همیشه آسیب می بیند و پسر می تواند بیضه را برای همیشه از دست بدهد. این مشکل نوزادان و کودکان را نیز درگیر می کند، اما در پسران 10 تا 25 ساله و نوجوانانی که به تازگی به بلوغ رسیده اند، بیشتر دیده می شود.

دلایل
کیسه بیضه کیسه ای است که در زیر آلت تناسلی قرار دارد. داخل این کیسه دو بیضه قرار دارد. هر بیضه توسط عروقی به نام طناب بیضه به بقیه بدن متصل می شود.

پیچ خوردگی بیضه زمانی اتفاق می افتد که این نوار بیضه پیچ خورده و جریان خون به بیضه قطع شود.

پیچ خوردگی بیضه اغلب در مردان مبتلا به یک بیماری ژنتیکی به نام تغییر شکل زنگ رخ می دهد. بیضه ها معمولاً به کیسه بیضه متصل می شوند، اما در این حالت بیضه ها به آن متصل نیستند، بنابراین احتمال چرخش و پیچ خوردگی آنها در کیسه بیضه بیشتر است.
پیچ خوردگی بیضه معمولاً می تواند پس از ورزش شدید، هنگام خواب یا پس از آسیب شدید به کیسه بیضه رخ دهد، اما علت اصلی آن مشخص نیست.

بیشتر بخوانید  تفاوت باکتری ها و ویروس ها؟

علائم
اگر پسرتان به طور ناگهانی در ناحیه ران احساس درد کرد، او را به پزشک یا بیمارستان ببرید. پیچ خوردگی بیضه یک حالت اورژانسی است و در صورت وقوع، باید بلافاصله عمل جراحی برای نجات بیضه انجام شود.

از آنجایی که باید عمل انجام شود، از درد بیضه پسر مطمئن شوید، چیزی برای خوردن و آشامیدن ندهید و سریعا او را نزد پزشک ببرید.

اگر پسر شما بیضه پیچ خورده داشته باشد، درد ناگهانی و شدیدی را در کیسه بیضه و یکی از بیضه ها احساس می کند. این درد را می توان کاهش داد یا تشدید کرد، اما به طور کامل از بین نمی رود.

علائم دیگر:
تورم به خصوص در یک طرف کیسه بیضه
• تهوع و استفراغ
دل درد
یک بیضه بلندتر از دیگری به نظر می رسد.

گاهی اوقات بند ناف بیضه پیچ خورده و بدون درمان خود به خود خوب می شود. به این می گویند «پیچ و تاب»، اما احتمال اینکه در آینده دوباره بپیچد بیشتر است.

اگر بند ناف پسرتان باز شده و درد ناپدید شده باشد، ممکن است عمل جراحی در نظر گرفته نشود، اما همچنان مهم است که با پزشک مشورت کنید. برای صاف کردن بیضه ها و اطمینان از عدم پیچش آنها در آینده می توان عمل جراحی انجام داد.

تشخیص
هنگامی که به پزشک یا بیمارستان می روید، پزشک کیسه بیضه، بیضه، شکم و کشاله ران پسر شما را معاینه می کند و با مالش یا فشردن داخل ران پسر شما رفلکس های او را آزمایش می کند. این معمولاً باعث انقباض بیضه ها می شود، اما اگر کودک شما پیچ خوردگی بیضه داشته باشد این اتفاق نمی افتد.

بیشتر بخوانید  چگونه با عسل سرفه را درمان کنیم؟

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی را انجام دهد تا ببیند آیا نوار بیضه پیچ خورده است یا خیر. این تست ها و تست ها شامل موارد زیر است:

• سونوگرافی داپلر: از امواج فرکانس بالا برای ثبت بیضه ها و بررسی گردش خون در این ناحیه استفاده می شود.

آزمایش خون یا ادرار: این آزمایشات به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا علائم ناشی از عفونت یا رگ به رگ شدن است.

گاهی اوقات لازم است پزشک برای تشخیص پیچ خوردگی بیضه جراحی انجام دهد. گاهی در معاینه فیزیکی، پزشک متوجه پیچ خوردگی می شود و بدون انجام آزمایشات بیشتر، بلافاصله عمل جراحی را برای نجات بیضه انجام می دهد.

هر چه بیضه بیشتر پیچ خورده باشد، حفظ بیضه سخت تر می شود. درجه پیچ خوردگی تعیین می کند که با چه سرعتی آسیب بیضه رخ می دهد. به عنوان یک قاعده کلی، پس از 6 ساعت، 90 درصد موارد پیچ ​​خوردگی را می توان ذخیره کرد و پس از 12 ساعت، این مقدار به 50 درصد کاهش می یابد و پس از 24 ساعت، تنها 10 درصد احتمال رستگاری وجود دارد.

رفتار
برای درمان پیچ خوردگی بیضه تقریباً همیشه به جراحی نیاز است. در موارد نادر، پزشک ممکن است کیسه بیضه را از نظر فیزیکی دستکاری کند تا نوار بیضه را باز کند، اما به طور کلی، جراحی برای اتصال یک یا هر دو بیضه به کیسه بیضه و جلوگیری از چرخش مجدد آن لازم است.

این عمل معمولاً سرپایی است و به پسر مسکن مسکن می دهند و متخصص بیهوشی او را برای عمل بیهوش می کند.
جراحی شامل یک برش کوچک در کیسه بیضه، باز کردن بیضه ها و بخیه زدن بیضه ها به داخل کیسه بیضه برای جلوگیری از رگ به رگ شدن بیشتر است. پس از پایان عمل، کیسه دوخته شده و نوزاد به اتاق ریکاوری فرستاده می شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص نورتریپتیلین و عوارض جانبی این دارو

تا چند هفته پس از جراحی نباید اجازه دهید پسرتان به فعالیت های سنگین بپردازد و باید در مورد این فعالیت ها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر درمان رگ به رگ شدن بیش از حد طول بکشد، بیضه را نمی توان نجات داد و باید قطع شود که به آن ارکیکتومی می گویند. اکثر پسرانی که یک بیضه را برداشته اند بعداً می توانند پدر شوند. اما بسیاری از آنها چند ماه پس از عمل دارای بیضه مصنوعی یا دندان مصنوعی نیز هستند که به دلیل ظاهر اندام تناسلی آنها احساس بهتری پیدا می کنند.

در نوزادان پسر، نجات بیضه ها به زمان وقوع پیچ خوردگی بستگی دارد. اگر این اتفاق قبل از تولد نوزاد می افتاد، نجات بیضه ها غیرممکن بود. در این موارد، پزشک به شما توصیه می کند که مدتی بعد بیضه آسیب دیده را بردارید. اگر علائم پیچ خوردگی پس از تولد ظاهر شود، پزشک ممکن است جراحی اورژانسی بیضه را توصیه کند.

علائم را نادیده نگیرید
پسرها باید بدانند که درد ناحیه تناسلی یک مشکل جدی است و نباید آن را نادیده گرفت. نادیده گرفتن این درد برای مدت طولانی یا امید به بهبود خود به خود منجر به آسیب جدی به بیضه ها و نیاز به برداشتن آن می شود.

حتی اگر پسر شما دردی در کیسه بیضه احساس می کند که ناپدید می شود، باز هم باید برای معاینه نزد پزشک برده شود. پیچ خوردگی خود ترمیمی احتمالاً در آینده عود می کند. پزشک با انجام یک عمل ساده و بخیه زدن کیسه بیضه، خطر رگ به رگ شدن های بعدی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

اگر پسر شما دچار رگ به رگ شدن بیضه می شود که منجر به از دست دادن بیضه می شود، مهم است که بدانید او همچنان می تواند مانند بقیه زندگی عادی داشته باشد. از دست دادن بیضه هیچ مردی را از داشتن رابطه جنسی طبیعی یا پدر محروم نمی کند.

منبع: ویستا


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *