مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

در مورد آکرومگالی و راه های درمان آن چه می دانید؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آکرومگالی یک بیماری مهم و غیر معمول است که در اثر ترشح بیش از حد هورمون رشد در خون ایجاد می شود. هورمون رشد در جریان خون غده هیپوفیز که در انتهای مغز قرار دارد ترشح می شود.

گردش خون هورمون رشد را به سایر قسمت های بدن منتقل می کند. در کودکان این هورمون رشد و نمو را تحریک می کند و در بزرگسالان بر تعادل انرژی بدن، قدرت عضلانی و سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد.

ترشح بیش از حد هورمون رشد در کودکان منجر به «غول‌گرایی» می‌شود که یک بیماری بسیار نادر است. آکرومگالی در بزرگسالان، بیشتر در مردان و زنان میانسال رخ می دهد.

هر سال سه مورد جدید آکرومگالی به ازای هر میلیون نفر رخ می دهد.

 آکرومگالی

*** علت آکرومگالی چیست؟

آکرومگالی معمولاً توسط یک توده غیر سرطانی در غده هیپوفیز به نام آدنوم هیپوفیز ایجاد می شود. این تومور مقادیر زیادی هورمون رشد تولید می کند.

*** علائم و نشانه های آکرومگالی چیست؟

بیمار مبتلا به آکرومگالی معمولا دست ها و پاهای بزرگی دارد. در بسیاری از موارد یکی از اولین علائم بیماری باریک شدن حلقه و تغییر سایز کفش های بیمار است.

لب های ضخیم روی فک و پیشانی بیرون زده از دیگر علائم افزایش فاصله بین دندان ها و افزایش تعریق است.

این تومور همچنین می تواند به بافت هیپوفیز آسیب برساند و علائم کمبود سایر هورمون های هیپوفیز را در بدن ایجاد کند. در نهایت، گروهی از علائم مانند سردرد و حالت تهوع به دلیل حجم تومور و تاثیر آن بر بافت های مغز مجاور وجود دارد.

بیشتر بخوانید  با فواید ترک سیگار آشنا شوید

در مورد آکرومگالی و راه های درمان آن چه می دانید؟

*** آکرومگالی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر آکرومگالی به عنوان یک تشخیص احتمالی در نظر گرفته شود، پزشک آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح هورمون رشد تجویز می کند.

این آزمایش که تست تحمل گلوکز نامیده می شود، سطح هورمون رشد را در خون پس از نوشیدن مقدار معینی قند محلول توسط بیمار اندازه گیری می کند.

خوردن قند به طور طبیعی باعث می شود که غده هیپوفیز تولید هورمون رشد را متوقف کند و این باعث کاهش مقدار آن می شود. اما توموری که هورمون رشد ترشح می کند، تولید هورمون را متوقف نمی کند، بنابراین سطح هورمون رشد در خون ثابت می ماند. اگر سطح هورمون رشد در این آزمایش بالاتر از حد طبیعی باشد، مرحله بعدی اسکن MRI از غده هیپوفیز است.

*** آکرومگالی چگونه درمان می شود؟

هدف اصلی کاهش سطح هورمون رشد به حالت طبیعی است. ابزارهای درمانی ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی هیپوفیز، دارو یا ترکیبی از این سه باشد.

اگر علت آکرومگالی تومور هیپوفیز باشد، اولین قدم در درمان، جراحی برای برداشتن تومور است. در برخی موارد، برداشتن تومور دشوار است و معمولاً درمان کمکی برای عادی سازی مقدار هورمون ها ضروری است.

در صورتی که هورمون رشد بیمار پس از جراحی به حالت طبیعی برنگردد یا جراحی برای بیمار امکان پذیر نباشد، از پرتودرمانی و دارو استفاده می شود.

تأثیر پرتودرمانی بر کاهش سطح هورمون رشد چندین سال بعد (حتی 10 تا 20 سال بعد) قابل مشاهده است، اما در صورت دستیابی به هدف درمانی، تأثیر پرتودرمانی دائمی خواهد بود.

بیشتر بخوانید  راه های ساده برای پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز

داروهای موجود برای درمان آکرومگالی هیچ اثر ماندگاری ندارند. اگر جراحی و پرتودرمانی سطح هورمون رشد را کاهش نداد، باید دارو را تا آخر عمر ادامه داد. با این حال، در موارد نادر، می توان دارو را قطع کرد.

*** با این اطلاعات چه باید کرد

آکرومگالی یک بیماری نادر است و نیاز به مراقبت دقیق دارد. سطوح بالای هورمون رشد بر کیفیت و طول عمر تأثیر می گذارد.

افزایش ترشح هورمون رشد باعث بروز علائم می شود به طوری که هر چه زودتر تشخیص داده شود، درمان موفقیت آمیزتر خواهد بود، بنابراین اگر به وجود این بیماری مشکوک هستید، در صورت مشکوک بودن به وجود آنها، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

منبع: وبدا


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *