مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان شکستگی و در رفتگی کتف و بال کبوتر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



شکستگی استخوان کبوتر :


در بسياري از موارد شكستگي استخوان كبوتر به خصوص استخوان ران و بال سبب حذف كبوتر مي شود . در كبوتر درمان شكستگي هاي باز كه دو سر استخوان از ناحيه زخم بيرون مي زند با توجه به اينكه استفاده از پين غير ممكن است كار مشكلي است . روشي را جهت شكستگي ران كبوتر به كار گرفته ایم كه جواب خوبي داد و كبوتري كه رانش شكستگي كامل داشت بعدازعمل به سلامت کامل رسید و به حالت طبيعي برگشت و در راه رفتن هيچ مشكلي ندارد


درمان شکستگی در کبوتر :


ابتدا پرهاي موضع را كشيده و ناحيه را با بتادين ضدعفوني مي كنيم. پوست و عضلات را برش مي زنيم سپس دو سر شكسته استخوان را به هم نزديك مي كنيم. با لوله پلاستيكي نازك كه از قطر استخوان بزرگتر باشد كه قبلا اين لوله را در طول برش مي زنيم كه به راحتي دور استخوان شكسته را بگيرد كه حدود 2 سانتيمتر از قسمت دو سر شکسته استخوان از هر طرف لوله پلاستكي ادامه داشته باشد.


در اين موقع استخوان شكسته روبروي هم قرار مي گيرد و در اثر حركات كبوتر ديگر دو سر استخوان جابجا نمي شود. سپس عضلات را با نخ كات كوت (جذب شونده)و بعد پوست را با نخ سيلك بخيه مي كنيم و سپس با بتادين موضع را ضدعفوني كرده و دور محل شكستگي را پنبه گذاشته و روي آن را با باند فيكس مي كنيم .


شکستگی در کبوتر به چند دسته تقسیم می شود ؟


درمان شکستگی کتف کبوتر


1 – شکستگی بدون خونریزی


در این شرایط که پرنده ممکن است بنا به هر دلیلی در قسمت ساق پا و ران به چنین مشکلی دچار شود با استفاده از یک ورق کاغذ کف قفس یا هر نوع کاغذ دیگر پرنده را فیکس کرده ((به این صورت که ورق کاغذ را به دور پرنده داده و به وسیله چسب نواری آن را محصور می کنیم))

بیشتر بخوانید  افزایش امنیت خانه / دزدان را غافلگیر کنید.


پای آسیب دیده را با روغن زیتون یا نشاسه تر یا پی گوسفندی یا زرده تخم مرغ به آرامی آغشته کرده (به طوری که سرتاسر پای پرنده را پوشانده)


بعد از این عمل مقداری زرد چوبه را به روی پای آغشته به یکی از مواد بالا ریخته و با استفاده از مقداری پنبه بهداشتی (به مقدار کم) به صورت رشته ی نازک سرتا سر پا و ران و حال با استفاده از یک عدد نی (نوشابه خوری یا…..) که به اندازه ی پای پرنده آماده کرده ,و آن را به صورت عمودی برش زده و پا و ران پرنده همراه با پنبه (که جلوگیری از انسداد رگ های خونی می کند) درون نی قرار داده و نی را با استفاده از چسب نواری، یا چسب زخم انگشت مهار می کنیم.


از این نظر در بخش آتل بندی پای شکسته کار ما به اتمام رسیده است.


2 – شکستگی همراه با خون ریزی :


در این مورد بعد از فیکس کردن پرنده جای زخم را با بتادین شست وشو داده و به فوریت دو قطره از داروی تزریقی ترانکرون را روی زخم ریخته و با استفاده از پماد پستانی گاوی ( زرد یا نارنجی ) به طور کامل زخم را پوشانده و به وسیله دستمال کاغذی به صورت نواری روی آن را به اندازه دو لایه پوشانده و موارد آتل بندی که در بخش اول شرح دادم را اجرا می کنیم.


چند نکته پیرامون نحوه نگهداری از پرنده آسیب دیده:


  1. پوشانیدن کفی قفس با پارچه تمیز

  2. قرار دادن دان خوری و آب خوری در پایین ترین کف قفس.

  3. برداشتن نی های قفس.


برای ساعات و روزهای آتی و سرعت بخشیدن روند بهبودی استفاده از مولتی ویتامین و کلسیم مانند ( Avi Complex Liquid ) در آب خوری و قرار دادن تغذیه نرم بسیار الزام آور و مناسب می باشد.


divider


بیشتر بخوانید :


علائم و درمان گرما زدگی در کبوتر


عفونت چشم کبوتر علل ، تشخیص و درمان فوری


علت و درمان نیوکاسل گوارشی کبوتر(باد کردن چینه دان کبوتر)


کاربر گرامی چنانچه در مورد ” شکستگی و در رفتگی کتف کبوتر ” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


تهیه و گردآوری مجله دلگرم


جهان باورصاد


بیشتر بخوانید  ۲۲ راهکار تا کرونا نگیریم !
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *