مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان شب ادراری در بزرگسالان و کودکان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مقدمه ای بر شب ادراری

شب ادراری یکی از مشکلات بسیاری از افراد به خصوص کودکان است. پس اگر کودک شما با وجود بزرگ شدن هنوز گهگاهی رختخوابش را ادرار می کند، نگران نباشید و بدانید که تنها نیستید.بی اختیاری ادرار زمانی رخ می دهد که فرد نتواند ادرار خود را در شب هنگام خواب کنترل کند.

شب ادراری در بزرگسالان و کودکان

دو نوع اصلی مجاری ادراری (اولیه و ثانویه) وجود دارد.

نوع اولیه

یعنی از ابتدا وجود داشت و ادامه داشت اما در

نوع ثانویه

فرد بعداً دچار شب ادراری می شود. بی اختیاری ادرار طیف وسیعی از مسائل است و تشخیص آن مستلزم مطالعات تکمیلی است، شب ادراری کودکان یکی از بیماری هایی است که کودک را از نظر روحی درگیر می کند و بیش از آنکه جسمی او را تحت تاثیر قرار دهد او را افسرده می کند.

حدود یک درصد از بزرگسالان از این عارضه به نام شب ادراری رنج می برند، شب ادراری یکی از شایع ترین مشکلات در سنین بالا است. شب ادراری در بزرگسالان معمولاً به دلیل عوارض جانبی رخ می دهد.

افرادی که از شب ادراری رنج می برند باید با پزشک متخصص مشورت کنند. پزشکان با بررسی مدارک پزشکی و آزمایش خون علت اصلی شب ادراری را کشف می کنند.

در هر صورت شب ادراری یکی از بیماری های آزاردهنده ای است که به شدت بر روحیه افراد تاثیر می گذارد. اگر بعد از 7 سالگی کودک شما هنوز کنترل خواب شبانه را ندارد، حتما به دنبال دلایل فیزیکی باشید. با دلگرم کننده بیا و روش درمان شب ادراری را یاد بگیر.

چه چیزی باعث شب ادراری می شود؟

درمان شب ادراری

چه چیزی باعث بی اختیاری ادرار می شود؟

بیماری های عصبی

بیماری هایی مانند اسپینا بیفیدا (بیماری مادرزادی نخاع در کودکان)، مننگوسل و مننگومیلوسل در کودکان می توانند باعث شب ادراری در بزرگسالی شوند.

عدم ترشح هورمون ضد ادراری

کاهش سطح این هورمون در بدن از برگشت مقدار زیادی آب به خون و دفع بیش از حد آب از کلیه ها جلوگیری می کند و بیمار دچار شب ادراری می شود. ما شاهد روند مشابهی در دیابت بی مزه هستیم.

عقب ماندگی ذهنی

3 تا 4 درصد از افراد کم توان ذهنی از شب ادراری رنج می برند.

مثانه بیش از حد فعال

این بیماران همیشه احساس می کنند که لرزش مثانه دارند. عضلات مثانه دارای انقباضات مهار نشده ای هستند که باعث شب ادراری طولانی مدت در بزرگسالان می شود. شب ادراری در بیماران مبتلا به مثانه بیش فعال 3 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

مثانه عصبی

در این بیماری مثانه کوچک و فشرده است اما دیواره ضخیم دارد و مانند مثانه معمولی خاصیت کشسانی و احتباس ادرار را ندارد.

اختلالات روانی

هنگامی که فرد به طور ناگهانی شوک روانی را تجربه می کند، استرس ناشی از آن می تواند باعث شب ادراری شود.

بیشتر بخوانید  آیا تولید سوسیس و کالباس با گوشت سگ واقعی است؟

تنش های محیطی

گاهی اوقات استرس مداوم نیز می تواند باعث شب ادراری شود.

بیماری های اساسی

برخی بیماری ها مانند بیماری های ستون فقرات یا تومورهای مغزی می توانند باعث شب ادراری شوند.

عفونت های دستگاه ادراری

وجود عفونت در مجاری ادراری باعث بی اختیاری ادرار و شب ادراری می شود.

اختلال مادرزادی

یکی از علل یائسگی در بزرگسالی می تواند وجود دریچه های مادرزادی در پشت مجرای ادرار باشد که باعث شب ادراری مداوم می شود.

بزرگ شدن پروستات در مردان

اگر هیپرپلازی خوش خیم پروستات درمان نشود، فرد نمی تواند مثانه را تخلیه کند و مثانه در شب پر از ادرار می شود و شب ادراری ایجاد می شود.

چه چیزی باعث شب ادراری می شود؟

درمان شب ادراری

راه های درمان شب ادراری

مصرف برخی غذاها

مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا الکل، یبوست و سایر عوامل مشابه نقش مهمی در ایجاد شب ادراری دارند.

دارچین

پودر دارچین یکی از مفیدترین داروهای خانگی برای کنترل شب ادراری است. جویدن چوب دارچین قبل از خواب بسیار موثر است. اگر فرزندتان این کار را دوست ندارد، پودر دارچین و شکر را با هم مخلوط کنید و برای صبحانه شیر یا نان اضافه کنید.

حل

این محلول نیز یکی از درمان های قدیمی شب ادراری است. دو دانه محلول سبز را در شیر کودک خود فشار دهید و شیر را با آن گرم کنید. اگر کودک شما آن را دوست دارد، می توانید آن را حل کرده و با عسل یا شکر قهوه ای شیرین کنید.

روغن زیتون

معده و مثانه کودک را با روغن زیتون ماساژ دهید. گرمای ایجاد شده در این ناحیه از شب ادراری کودک جلوگیری می کند.

وام

زغال اخته یک میوه ضد میکروبی و باکتریایی است. این میوه برای بیماری های کلیوی و عفونت های مجاری ادراری بسیار توصیه می شود. اگرچه گفته می شود کودک نباید شب ها قبل از خواب ادرار کند، اما آب زغال اخته بهترین دارو برای پیشگیری از شب ادراری است.

سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب اسیدیته ارگانیسم را تنظیم می کند، وقتی اسیدیته ارگانیسم تنظیم شود، دفعات ادرار بسیار کم است. سه بار در روز، دو قاشق چایخوری سرکه سیب را با نصف قاشق چایخوری عسل و آب مخلوط کنید و حتماً کودک را وادار به نوشیدن این مخلوط کنید. بعد از شام و شام این کار را انجام دهید تا شکمش درد نکند.

موز

روزی ۲ تا ۳ موز به فرزندتان بدهید. موز برای درمان شب ادراری بسیار توصیه می شود.

کشمش گردو

به کودک خود روزی دو مشت کشمش بدهید. اگر کودک گرم باشد، شب ادراری او کاهش می یابد. شکر زرد یا شکر قهوه ای همین تاثیر را دارند. از عسل و شکر قهوه ای برای شیرین کردن غذای او استفاده کنید. و روزانه به او آجیل و کشمش بدهید. نتیجه این رژیم را در چند ماه به راحتی می توانید ببینید.

بیشتر بخوانید  ناباروری لاپاراسکوپی

بهتر است کودک در سنین پایین از داروهای شیمیایی استفاده نکند زیرا پر از عوارض هستند. رژیم غذایی کودک خود را تغییر دهید و حتما از غذاهای ذکر شده در بالا استفاده کنید. این غذاها برای کنترل شب ادراری در بزرگسالان نیز توصیه می شود. همیشه درمان بیماری ها را در مواد غذایی و مواد طبیعی جستجو کنید.

پزشکی

مصرف برخی داروها مانند قرص های خواب آور می تواند باعث شب ادراری در بزرگسالان شود. خواب آورها داروهایی هستند که برای درمان بی خوابی تجویز می شوند. همچنین به عنوان مسکن و مسکن در جراحی استفاده می شود. فنوباربیتال، زولپیدم و دیازپام از رایج ترین داروهای خواب آور هستند. خواب آورها الگوی طبیعی خواب را به هم می زند و شما را به خواب عمیق می برد. این داروها شما را از نیاز طبیعی خود به ادرار شبانه آگاه نمی کنند.

راه های درمان شب ادراری

درمان شب ادراری

راه های درمان شب ادراری بدون استفاده از دارو

علاوه بر درمان پزشکی، روش هایی وجود دارد که می تواند به درمان این مشکل کمک زیادی کند:

  • برخی ورزش ها مانند دراز و نشست و کرانچ نیز در تقویت عضلات شکم و مثانه موثر است.
  • همچنین می توانید به کودک خود بیاموزید که ماهیچه های شکم خود را سفت کند و نفس خود را برای چند ثانیه حبس کند، حدود 10 تا 20 بار متوالی، چند بار در روز. این تمرین همچنین در تقویت عضلات نگهدارنده ادرار و مثانه بسیار موثر است.
  • همچنین باید توجه داشت که در طول شب به خصوص چند ساعت قبل از خواب کودک باید مایعات کمتری بنوشد و حتما قبل از خواب به دستشویی برود.
  • بهتر است از خوردن هندوانه، مرکبات، ماست، دوغ و غذاهای سرد در شب خودداری شود.
  • افراد مبتلا به شب ادراری باید از غذاهای محرک مانند قهوه، فلفل، نوشیدنی های کافئین دار، نوشابه های گازدار، غذاهای کنسرو شده، غذاهای فرآوری شده و فست فودها اجتناب کنند.
  • برخی منابع پیشنهاد می کنند که عصاره سنبل الطیب برای درمان شب ادراری در کودکان مفید است.
  • گل همیشه بهار نیز یکی از گیاهان مفید در درمان شب ادراری است که می توان آن را دو بار در روز طبخ کرد.
  • زنجبیل یکی دیگر از گیاهان مفید در درمان این مشکل است.
  • به کودک خود اطمینان دهید که ورزش و گوش دادن به توصیه های شما می تواند قدرت و ظرفیت مثانه شما را افزایش دهد و به او اطمینان دهید که این یک مشکل موقتی است.
  • در مورد شب ادراری کودک خود به دیگران، به خصوص همسالان او، صحبت نکنید. هرگز از عباراتی مانند «دوباره رختخواب را خیس کردی» که بار منفی دارند استفاده نکنید.
  • این کار را خیلی عادی انجام دهید. حتی می توانید از فرزندتان بخواهید که به شما در نظافت و مرتب کردن تخت کمک کند که علاوه بر تقویت مسئولیت پذیری کودک، به دلیل شب ادراری او نوعی مشارکت در تلاش شماست.
  • یکی از علل شب ادراری در کودکان مشکلات عاطفی و استرس است. با فرزندتان بیشتر صحبت کنید. سعی کنید محیط آرام تری برای او فراهم کنید، از تماشای فیلم های ترسناک و گفتن جدی داستان های ترسناک و جنایی خودداری کنید.
  • طب سوزنی با مکانیسم آرامش و تقویت اسفنکترهای ادراری و تقویت مثانه نیز یک روش درمانی مفید است که به حل مشکل شب ادراری در کودکان و بزرگسالان کمک می کند.
  • تحقیقات موسسات پزشکی نشان داده است که بین شیر و لبنیات قبل از خواب و شب ادراری ارتباط قوی وجود دارد. در واقع، کودکانی که قبل از خواب شیر یا سایر محصولات لبنی می نوشند، بیشتر به شب ادراری مبتلا می شوند. به همین دلیل توصیه می شود والدین چندین ساعت قبل از خواب به کودک اجازه نوشیدن شیر یا سایر لبنیات را ندهند.
  • کافئین ادرارآور است و غذاها و نوشیدنی های کافئین دار باعث افزایش خروجی ادرار می شوند. بهتر است بعد از ساعات پایانی روز از مصرف غذاهای حاوی کافئین خودداری کنید.
  • شکلات همچنین حاوی کافئین است. به همین دلیل در افزایش ادرار موثر است اما باید بدانید که میزان کافئین موجود در همه شکلات ها یکسان نیست. معمولاً میزان کافئین موجود در بسته بندی شکلات یا نوشیدنی های شکلاتی ذکر می شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از مصرف شکلات و سایر محصولات مرتبط، اطلاعات را مطالعه کنید.
بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض داروی اکویین (EQUIN)

برخی منابع پیشنهاد می کنند که عصاره سنبل الطیب برای درمان شب ادراری در کودکان مفید است.

هر انسانی ویژگی های فیزیکی خاصی دارد و بدن او نسبت به هر غذایی واکنش متفاوتی نشان می دهد. همچنین ممکن است کودک شما به برخی غذاها حساس باشد و خوردن آن غذاها می تواند منجر به شب ادراری شود.

برای درک بهتر غذاهایی که کودکتان به آن‌ها حساس است، بهتر است غذاهایی که کودکتان می‌خورد را برای چند روز یادداشت کنید. اگر کودک شما در طول شب شب ادراری دارد، به آن دفترچه نگاه کنید و ببینید کودک شما چه غذاهایی را در طول روز یا قبل از خواب بیشتر می خورد. برخی از غذاهایی که کودکان می توانند به آنها واکنش نشان دهند عبارتند از: ذرت، تخم مرغ، گندم و سویا.

چگونه شب ادراری را درمان کنیم؟

درمان شب ادراری

ویدئوهای مربوط به درمان شب ادراری

درمان شب ادراری

درمان شب ادراری

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *