مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درمان سرپایی با شاک ویو تراپی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا تا به حال در مورد درمان با امواج شوک شنیده اید؟ در این مقاله شما را با شوک ویو تراپی و شوک ویو تراپی آشنا می کنیم. یک مجله اینترنتی دلگرم کننده با من باش.

عکاسی با امواج شوک درمانی

امواج شوک درمانی

مقدمه ای بر شاک ویو تراپی

امواج شوک درمانی شوک ویو تراپی برون بدنی ESVT یک روش درمانی جدید است که از امواج صوتی قدرتمند برای کاهش درد ناشی از برخی بیماری های سیستم حرکتی انسان استفاده می کند.

شاک ویو وسیله ای است که در ارتوپدی، فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، اورولوژی و دامپزشکی استفاده می شود. از مزایای اصلی این روش کاهش سریع درد و بازیابی تحرک بدن است. این موارد و همچنین غیرجراحی بودن این روش و عدم نیاز به داروهای مسکن، شاک ویو تراپی را به یک روش درمانی ایده آل برای تسریع بهبودی و درمان عوارض مختلف که باعث دردهای مزمن و حاد می شوند تبدیل کرده است.

امواج شوک درمانی

شوک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی یک فناوری موثر برای درمان ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی، به ویژه درد مزمن پاشنه پا، فاشیای کف پا، التهاب اپی کندیل آرنج داخلی و خارجی (آرنج تنیس بازان و مفصل آرنج)، التهاب تاندون های شانه یا کلسیفیکاسیون شانه و شکستگی است.

این روش غیر تهاجمی به هزاران بیمار که روزانه از درد ناشی از آسیب بافتی و التهاب مزمن رنج می برند کمک می کند تا به فعالیت های عادی روزانه خود بازگردند.

پیاده روی، ورزش، رفتن به محل کار یا بلند کردن اجسام بدون تحمل درد امواج شوک امواج اولتراسونیک هستند که انرژی بالایی دارند و با افزایش جریان خون به بافت آسیب دیده و اثرات میکروتروما، روند بهبود و بهبود بافت را تسریع می کنند.

امواج شوک سالهاست که در پزشکی استفاده می شود. اولین مطالعه در مورد امواج شوک زمانی آغاز شد که در طول جنگ جهانی دوم مشخص شد که بازماندگان کشتی های غرق شده در اثر امواج ناشی از انفجار بمب در آب، بدون آسیب به قفسه سینه، دچار آسیب ریه شده اند.

مطالعات گسترده ای در مورد استفاده از امواج ضربه ای در پزشکی در دهه 1950 انجام شد. به عنوان مثال، دستگاه هایی که امواج تولید می کنند نشان داده شده است ژنراتورهای الکتروهیدرولیک، می تواند کاشی های سرامیکی را در آب بشکند. در سال 1966 اثرات این امواج انسانی به طور تصادفی کشف شد و برای سال ها، وزارت دفاع آلمان تأثیر امواج ضربه ای را بر موجودات زنده و حیوانات بررسی کرد.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی جنرال موتورز (GM) چه فوایدی دارد؟

در سال 1980، اولین بیمار مبتلا به سنگ کلیه با موفقیت با روشی غیرتهاجمی به نام درمان شد. ESVL یا سنگ شکن خارج از بدن با امواج ضربه ای درمان شد.

نسل اول سنگ شکن ها بر اساس اصول الکتروهیدرولیک، امواج ضربه ای تولید کردند که از انتشار جرقه در زیر آب ایجاد می شد. این روش امروزه با کمک دانشمندان، مهندسان و پزشکان پیشرفته شده است و برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

(ESVT) در واقع به دنبال مطالعات در مورد عوارض جانبی احتمالی (ESVL) روی مهره‌ها و لگن پیشرفت کرده است. کشف اثرات مفید (ESVT) زمانی واضح تر شد که محققان آلمانی سعی کردند تعیین کنند کدام نوع از تکانه های فشار بالا می توانند سنگ های کلیه را بدون آسیب رساندن به بافت های اطراف تجزیه کنند.

مطالعات روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان نشان داده است که بافت های اطراف اغلب سریع تر بهبود می یابند. این مطالعات مورد توجه جراحان ارتوپد آلمان قرار گرفت و در نهایت با تحقیقات گسترده، ESVT به عنوان جایگزینی برای جراحی ارتوپدی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 1985 اولین مطالعات در مورد تاثیر امواج شوک بر استخوان انجام شد و در سال 1989 برای اولین بار در برخی از مراکز تجربی در بوخوم آلمان برای درمان مفاصل کاذب و تاخیر در بهبودی استخوان از درمان با امواج شوک استفاده شد. موفقیت در این زمینه ها پزشکان را به بحث در مورد گزینه های دیگر (ESVT) برای بیماری های مزمن مانند تاندونیت، کلسیفیکاسیون شانه ها یا پاشنه پا ، مطالعه خود را شروع کنید.

تا به امروز، حدود 50000 عمل جراحی (ESVT) در آلمان انجام شده است، که طی آن شواهد بالینی بیشتر و بیشتری به نفع اثربخشی درمان با امواج شوک ارتوپدی است. به عنوان نشانه ای از حمایت و موفقیت درمان ESVT می توان بیان کرد که امروزه برنامه بیمه عمومی آلمان هزینه های درمان ESVT را 100% پوشش می دهد.

بیشتر بخوانید  معرفی آنتی بیوتیک قوی کلستیمتات

امواج شوک درمانی

درمان با امواج شوک

مکانیسم اثر و درمان با امواج شوک تراپی

درمان با مشارکت فعال بیمار و پاسخ او به قرار دادن پروب در محل درد موفقیت آمیزتر خواهد بود. یک یا دو جلسه درمانی لازم است.

پروب بر روی ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد و امواج لیزر از طریق پوست دریافت می شود (یک ماده ژل نیز در آن ناحیه برای بهبود روند بهبود استفاده می شود). امواج ضربه ای از طریق پوست دریافت می شود و به شکل امواج رادیویی منحنی در بافت آسیب دیده منتشر می شود. این امواج ضربه ای باعث ایجاد یک پاسخ التهابی در بافت آسیب دیده تحت درمان می شود و باعث می شود بدن به طور طبیعی به شرایط، جریان خون، تعداد رگ های خونی و در نتیجه متابولیسم بافت آسیب دیده واکنش نشان دهد.

با تابش این امواج به سمت بدن، کمی احساس ناراحتی خواهید کرد، اما دردناک نیست. فیزیوتراپیستی که این درمان را انجام می دهد ابتدا از امواج با شدت کمتر استفاده می کند و سپس آنها را تا جایی افزایش می دهد که شما احساس راحتی کنید. این درمان در ابتدا برای درمان سنگ کلیه استفاده می شد و اکنون برای درمان مشکلات تاندون اصلاح شده است.

این روش معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد.

از بیمار خواسته می شود تا یک تا دو هفته پس از عمل فعالیت بدنی خود را کاهش دهد. شاک ویو درمانی برای درمان برخی از مشکلات تاندون یا عوارض فرسایشی و بیماری های دژنراتیو مزمن مانند التهاب تاندون آشیل و فاشیای کف پا مفید است.

امواج شوک درمانی

شوک ویو تراپی برای چه مواردی استفاده می شود؟

  • فاشیای کف پا در پاشنه پا
  • تاندون آشیل
  • تاندونیت کلسیفیک در شانه
  • تاندونیت کشکک
  • تنیس
  • تو می توانی
  • تاندونوپاتی مزمن
  • سندرم استرس تیبیا متوسط
  • کلسیفیکاسیون
  • درد لگن

امواج شوک درمانی

موارد عدم استفاده از شوک ویو تراپی

درمان با امواج شوک معمولاً در حضور تومورهای استخوانی، عوارض متابولیکی خاص استخوان ها و برخی اختلالات عصبی یا گردش خون استفاده نمی شود.

علاوه بر این، این روش ممکن است برای زنان باردار و برای رشد استخوان مفید نباشد. در صورت وجود عفونت، درمان با امواج شوک در حال حاضر مجاز نیست. با این حال، برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که این روش برای از بین بردن عفونت ها مفید است.

بیشتر بخوانید  روش های مناسب برای آرام کردن ذهن

درمان با امواج شوک نباید برای درمان عوارض یا مناطقی که گاز یا هوا در بدن وجود دارد استفاده شود. در هر صورت قبل از شروع این درمان حتما با پزشک مشورت کنید.

امواج شوک درمانی

آیا این درمان دردناک است؟

بسته به دردی که بیمار در محل درمان تجربه می کند، ممکن است در طول درمان کمی ناراحتی وجود داشته باشد. با این حال، از آنجایی که این روش تنها حدود 5 دقیقه طول می کشد، اکثر بیماران می توانند این ناراحتی را تحمل کنند. علاوه بر این، شدت درمان را می توان در طول جلسه تنظیم کرد.

به چند درمان نیاز خواهم داشت؟

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بسته به علائم و پاسخ بافت متفاوت خواهد بود. معمولاً بیش از یک جلسه (حدود 3-5) درمان طول می کشد. با این حال، در بیشتر موارد، به محض پایان اولین درمان، احساس بهتری خواهید داشت.

هر چند وقت یک بار باید برای درمان مراجعه کنم؟

در بیشتر موارد به 3 تا 5 جلسه درمان نیاز است که بسته به تحمل بیمار و پاسخ بافتی او در فواصل زمانی 3 تا 10 روزه انجام می شود.

آیا بعد از درمان محدودیتی وجود خواهد داشت؟

به بیماران توصیه می شود پس از هر جلسه درمانی حدود 48 ساعت از فعالیت بدنی خودداری کنند.

امواج شوک درمانی

فیلم های درمان با امواج شوک

امواج شوک درمانی

مراجعه پزشکان به امواج شوک درمانی

آدرس: تهران – خیابان شریعتی – 20 متری ظفر. بن بست افضل – واحد ساختمان افضل 6

تلفن: 22923405-021

امواج شوک درمانی

دکتر. دقاق زاده در تهران و اراک:

1: اراک: میدان ولیعصر، خیابان امام خمینی، جنب داروخانه تخت جمشید

ساختمان پزشک 455- (ساختمان تیموری) طبقه اول

2: تهران: تهران، خیابان ولیعصر، نبش استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد، «کوچه افتخار سابق»، پ. 34 طبقه همکف

تلفن: 88900434-021

امواج شوک درمانی

دکتر علی فرخانی

آدرس: اصفهان-خیابان شمس آبادی، چهارراه کصر، روبروی بانک ملت،

مجتمع پزشکی قصر، زیرزمین

تلفن و نوبت دهی: 32367465-031

031-32330382

امواج شوک درمانی

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان آمنی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *