مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درباره پروپرانولول بیشتر بدانید.

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درباره پروپرانولول بیشتر بدانید.

در مورد این دارو پروپرانولول به دلایل مختلف از جمله فشار خون خود را کاهش دهید; تسکین درد قلب; پیشگیری از سردردهای میگرنی؛ و درمان ضربان قلب نامنظم تجویز می شود. همچنین برای جلوگیری از حمله قلبی دیگر در افرادی که یک بار دچار حمله قلبی شده اند نیز استفاده می شود. در شرایط دیگر، پزشک ممکن است این دارو را برای شما تجویز کند. به همین دلیل است که به عنوان مسدود کننده بتا شناخته می شود.

با مسدود کردن این تکانه ها به قلب کمک می کند تا ضربان صحیح و کارآمدتری داشته باشد که باعث کاهش بار روی قلب می شود. نحوه مصرف مقادیر مختلف پروپرانولول به دلایل مختلف تجویز می شود. پروپرانولول با اثرات طولانی مدت معمولا یک بار در روز مصرف می شود. مهم است که دارو را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. معمولاً بهتر است دارو را صبح قبل از صبحانه مصرف کنید تا فراموش نکنید.

درباره پروپرانولول بیشتر بدانید.

پروپرانولول را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. ضربان قلب و پروپرانولول خود را روزانه قبل از غذا بشمارید و فشار خون خود را اگر کمتر از 60 ضربه در دقیقه بود اندازه گیری کنید. فشار سیستولیک (بالا) کمتر از 90 میلی متر جیوه بود، آن روز قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. هرگز بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. اگر نوبتی را از دست دادید، به محض اینکه به یاد آوردید بروید.

البته اگر کمتر از 8 ساعت تا نوبت بعدی باقی مانده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمول خود بازگردید. اگر بیش از یک بار در روز پروپرانولول مصرف می کنید، اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. دوز دارو را دوبرابر نکنید و بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی کامل پرگابایوکس

با مصرف دوز پروپرانولول ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشید. در بیشتر موارد پروپرانولول برای کنترل بیماری تجویز می شود نه برای درمان آن. این بدان معناست که ممکن است مجبور شوید چند سال یا بقیه عمر خود را سپری کنید.

هشدارها و عوارض جانبی در صورت بروز هر یک از علائم نادر و جدی زیر، آتنولول و با پزشک خود صحبت کنید:

تنگی نفس، تنگی نفس یا دوستت دارم; خنک کردن کف دست و پا؛ نبض زیر 60 ضربه در دقیقه؛ سرگیجه یا سیاهی چشم هنگام برخاستن، دراز کشیدن، نشستن، با تورم بازوها و پاها یا افزایش ناگهانی وزن بدن (1.5 کیلوگرم در 28-28 ساعت). افسردگی، سرگیجه یا توهم (گوش دادن، تماشا کردن یا احساس چیزهایی که وجود ندارند)؛ درد در قفسه سینه، مفاصل یا پشت؛ تب؛ گلو درد؛ بثورات پوستی؛ یا هر کبودی که یا خونریزی غیر معمول.

علائم زیر ممکن است در زمانی که شما به دارو عادت می کنید رخ دهد: خواب آلودگی، خستگی، مشکل در خواب، اضطراب، یبوست یا اسهال، کابوس، یا از دست دادن توانایی جنسی در صورت تداوم این علائم یا ایجاد مشکل در وضعیت شما. وسط قرار دهید.

درباره پروپرانولول بیشتر بدانید.

اقدامات احتیاطی در صورت وجود هر یک از موارد زیر مصرف آتنولولبه پزشک خود بگویید: آلرژی به آتنولول یا سایر بتا بلوکرها بارداری یا شیردهی استفاده از داروهای دیگر مخصوصاً تزریقی برای حساسیت زدایی، کافئین، داروهای آسم (آمینوفیلین، دی فیلین، اکسترفیلین، تئوفیلین)، داروهای دیابت (انسولین، داروهای خوراکی کاهنده قند خون)، سایر داروهای ضد فشار خون، ضد فشار خون، داروهای ضد فشار خون، کوکائین، یا مونوزینیل کاربازورها، ترانزینیل کاربازورها ).

بیشتر بخوانید  درباره آتنولول بیشتر بدانید

سابقه آلرژی، آسم یا اففیزم; مشکلات احتقانی قلب؛ دیابت؛ پرکاری تیروئید؛ افسردگی؛ بیماری کلیوی یا کبدی. اگر دیابت دارید، پروپرانولول می تواند قند خون شما را افزایش دهد و همچنین می تواند علائم قند خون پایین را پنهان کند. اگر آلرژی دارید، واکنش های آلرژیک شما ممکن است با مصرف پروپرانولول بدتر شود.

هنگام مصرف پروپرانولول، توصیه می شود که برای نظارت بر بهبودی خود به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. با پزشک خود در مورد میزان فعالیت قابل قبول بر اساس شرایط بدنی خود صحبت کنید. پروپرانولول می تواند درد قفسه سینه را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند و شما را فعال تر از آنچه فکر می کنید بی خطر است می کند. این به نوبه خود باعث درد قفسه سینه و سایر علائم جدی می شود. وزن خود را در محدوده مناسب نسبت به قد و استحکام استخوانی خود حفظ کنید.

اگر می خواهید وزن کم کنید از پزشک خود کمک بگیرید. اگر از پروپرانولول برای کاهش فشار خون خود استفاده می کنید، مصرف سدیم (نمک) خود را محدود کنید. از پزشک خود بخواهید دستورالعمل های غذایی به شما بدهد یا شما را به متخصص تغذیه معرفی کند. اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید، از پزشک خود بخواهید که شما را به یک مشاور یا گروه ترک سیگار معرفی کند.

الکل ننوشید. برای جلوگیری از سرگیجه، سیاهی چشم یا غش کردن، وضعیت خود را از خوابیده به نشسته یا ایستاده یا از نشسته به ایستاده تغییر دهید. در هوای سرد لباس های گرمتر بپوشید، زیرا پروپرانولول می تواند شما را نسبت به سرما حساس تر کند.
قرص های طولانی رهش را با هم ببلعید. آنها را نشکنید و خرد نکنید. قرص های معمولی را می توان در صورت مشکل در بلع له کرد و با نصف قاشق مرباخوری یا پودینگ مخلوط کرد. محلول خوراکی را با یک نوشیدنی یا غذای نیمه جامد مخلوط کنید سپس استفاده کنید.
داروی کافی برای تعطیلات در دسترس داشته باشید. برای مصرف پروپرانولول گواهی پزشک بگیرید.

بیشتر بخوانید  آیا مننژیت فقط در کودکان دیده میشود؟

اگر پروپرانولول مصرف می کنید به پزشک دیگر خود اطلاع دهید. این ممکن است به این دلیل باشد که ممکن است بر روی برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد یا پس از تزریق حساسیت‌زدا واکنش ایجاد کند. پروپرانولول را دور از دسترس کودکان، دور از گرما، نور مستقیم و گرمای مرطوب نگهداری کنید (این کار باعث فاسد شدن پروپرانولول می شود).

هنگام مصرف پروپرانولول، تا زمانی که بدنتان پاسخ ندهد، رانندگی نکنید یا از وسایل خطرناک استفاده نکنید. اگر خواب آلودگی یا سرگیجه مشکل ساز شد با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف دارو بدون مشورت با پزشک؛ به ویژه محرک ها و داروهای سرفه یا سرماخوردگی که بدون تجویز پزشک قابل تهیه هستند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *