مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درباره مسجد میرپنج خامنه بیشتر بدانید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، یکی از مکان های زیبا و دیدنی مسجد میرپنج خامنه است. این مسجد روبروی شهرداری خامنه و در کوچه ای به همین نام واقع شده است. مسجد میرپنج در سال 1284 هجری شمسی توسط حسین خان میرپنج فرمانده توپخانه مظفرالدین شاه قاجار ساخته شد و در سال 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مسجد تنها مسجد شهر شبستر است. با ورود به مسجد از درب شرقی وارد باغ مسجد می شویم که مساحتی در حدود 2000 متر مربع دارد که میوه های این باغ طراوت خاصی به مسجد بخشیده است.

در قسمت شمالی باغ، مسجد حسین خان قرار دارد که ایوان آن رو به جنوب است و با نقاشی های مربوط به روز عاشورا و نقوش زیبای اسلیمی مزین شده است.

برای ورود به مسجد در ضلع جنوبی 6 در وجود دارد که سه در در سمت راست مسجد و سه در در سمت چپ قرار گرفته است. مسجد از آجر با تیرهای چوبی ساخته شده است.محوطه درب مسجد سمت راست به این صورت است که در طبقه اول به مسجد در طبقه دوم، در طبقه دوم به چایخانه مسجد و در طبقه آخر باز می شود. . حیاط اصلی مسجد از چپ به راست قسمت زنانه مسجد در طبقه دوم، آشپزخانه مسجد و حیاط اصلی مسجد باز می شود.

در داخل مسجد 12 ستون چوبی در وسط سقف مسجد قرار داده اند و در ضلع جنوبی مسجد که به سمت قبله است محراب کوچکی با گچ بری های ساده وجود دارد.1284. حسین خان در سال بعد از هجری بر روی تیرهای چوبی سقف میرپنج نوشته است که در داخل مسجد خطی به کمک دوده دیده می شود که غالباً نام اهل بیت (ع) روی آن نوشته شده است.

بیشتر بخوانید  آمار تاج پایین در بزرگسالانی که 2 دوز واکسن دریافت کرده اند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

تصاویری از گل های زیبا و تصاویری از نمادهای ایرانی-اسلامی در گوشه مسجد به چشم می خورد.

در سمت راست مسجد نقش حسین خان و در طرف مقابل نقش آقا محمد خان کجار نقش بسته است.این مسجد در مراسم عزاداری ماه محرم شرکت می کند.

https: //fa.tripiar.com/uploads/picture/45/%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%BE% D9% 86% D8% AC-% D8% AE% D8% A7% D9% 85% D9% 86% D9% 87.jpg

https: //fa.tripiar.com/uploads/picture/45/%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%BE% D9% 86% D8% AC.jpg

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *