مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درباره مسجد خوزان خمینی شهر بیشتر بدانید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، مسجد حوزان زیباترین و قدیمی ترین مسجد خمینی شهرو است. این مسجد با معماری چهار ایوانی در آبادی به نام خوزان در خیابان شریعتی جنوبی واقع شده است. مسجد کنونی که معماری و تزیینات آن عمدتاً مربوط به دوران صفویه و قاجاریه است، بر اساس آثاری از دوره ایلخانی مغول در قرن هشتم هجری قمری است و گفته می‌شود که خود مسجد ایلخانی بر پایه‌های سلجوقیان ساخته شده است. . قدیمی ها معتقدند قبل از اسلام در این مکان معبد مهر یا آتشکده وجود داشته که با ورود اسلام به این منطقه تغییر جهت داده و تبدیل به مسجد شده است. این مسجد علاوه بر سبک معماری قدیمی، از نظر تزیینات و آثار زیبای داخلی نیز اهمیت زیادی دارد. این مکان در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۲۱ به ثبت آثار ملی رسیده است.

درباره مسجد خوزان خمینی شهر بیشتر بدانید

مسجد هوزان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان خمینی شهر در استان اصفهان است که قدمتی هفتصد ساله و بیشتر دارد. این مسجد باستانی که ارزش های معماری و زیبایی در و دیوار و فضای معنوی خود را حفظ کرده است به سبک مسجدی چهار شبستانی ساخته شده است. در دوره صفویه تغییرات زیادی در این قسمت معماری پر از پر ایجاد شد و قسمت هایی از جمله مناره و برج و ایوان جنوبی آن به آن اضافه شد. نقوش تزیینی با نقوش گل و گیاه و نقوش اسلیمی زیبا در زیر طاق های ایوان اصلی حیاط از دیگر مواردی است که به آن اضافه شده است. این مسجد در دوره ای دیگر در معماری خود دستخوش تغییراتی شد، در این مرحله شبستان بیت الشطاء یا زمستانه در ضلع غربی آن گسترش یافت و تزئیناتی از قبیل مقرنس کاری، گچبری، تزئینات سنگفرش و ستون های کنده کاری شده به آن افزوده شد. . این مسجد نوعی مسجد چهار ایوانی با حیاط مربع است که در هر طرف دارای ایوان بوده و شبیه مساجد زواره و اردستان است و در محله های خوزان و خندایی در منطقه قدیمی خمینی شهر واقع شده است.

بیشتر بخوانید  جدایی امین حیایی از مادر دارا حیایی | ماجرای تغیر جنسیت مادر دارا حیایی

درباره مسجد خوزان خمینی شهر بیشتر بدانید

تاریخ

گفته می شود قبل از ساخت مسجد، احتمال ساخته شدن آتشکده ساسانی در این مکان وجود داشت که پس از ورود اسلام به هوزان به مسجد تبدیل شد. جام موجود در آن به سال 1108 هجری قمری اختصاص دارد. در سال 1068 هجری قمری (دوره صفویه) تغییراتی از جمله مناره و برج در آن ایجاد شد. در دوره قاجاریه شبستان ضلع غربی مسجد تعریض و تعمیر شد و چهار ایوان آن متقارن است.

ویژگی های معماری

این مسجد تاریخی از نوع مسجدهای چهار ایوانی است که دارای یک صحن مربع شکل با ایوانی در هر طرف است. این بنا شامل صحن، ایوان، گنبد و شبستان ستون دار است که با کاشی و آجر تزیین و تزیین شده است. صحن مسجد مربع است و در هر طرف یک ایوان قرار دارد. پشت ایوان غربی شبستان مسجد قرار دارد. این کشتی دارای 20 ستون سنگی به ارتفاع حدود 2 متر از سنگ ایرانی است که با قطعات سنگ مرمر شفاف نور را از بالا جذب می کند. در حال حاضر هیچ کتیبه‌ای در مسجد وجود ندارد و تنها یک سنگاب با کتیبه‌های مربوط به رمضان سال ۱۱۰۸ هجری قمری به حاجی حیدر دیده می‌شود. معماری مسجد به سبک مسجدی مربوط به قرن هشتم است و آثار و تزیینات فعلی آن مربوط به دوران صفویه است و در آن دوره به بنا اضافه شده است. از مشخصات این اثر تاریخی مقرنس کاری و قطار با گچبری، تزئینات موکله، کاشی و گچ بری و مشبک آجری با ستون های سنگی در شبستان است. این تزئینات زیبا را می توان در چندین مسجد با این قدمت مشاهده کرد. می توان گفت مهم ترین و جذاب ترین قسمت مسجد که تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند، تزئینات انجام شده در این مسجد است.

بیشتر بخوانید  ما را متهم به پرداخت خودرو به خودروسازان نمی کنند

درباره مسجد خوزان خمینی شهر بیشتر بدانید

نام نام

حوضان یا هوزان از دو کلمه «حوز» و «ان» علامت جمع و جمع تشکیل شده است. در کتیبه های امپراتوران هخامنشی ایلامیان و کشورشان که در منطقه کوهستانی بین النهرین تا فلات ایران گسترش یافته است، از حوض یاد شده است. همچنین گفته شده است که هوزان به جایی اطلاق می شود که خورشید در آن طلوع و می تابد. از آنجایی که خمینی شهر توسط سه دهم به نام های هوزان، فروشان و ورنوسفداران تشکیل شد، به نام (سه دهم) نامگذاری شد که به تدریج به دلیل گسترش این روستا و به هم پیوستگی به همجون شهر و سپس خمینی شهر تغییر نام داد.

محل

خمینی شهر، خیابان شریعتی جنوبی، پنجشنبه بازار

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *