مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

درباره سندرم سکته مغزی چه می دانید؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سندرم انفجار سر یک اختلال شنوایی است که افراد آن را با انفجار بمب مقایسه می کنند.

سندرم انفجار سر یک اختلال شنوایی بسیار عجیب، ناخوشایند و فوق العاده رایج است که زندگی بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

 سندرم انفجار سر

نیل نیلسن، یکی از بیماران مبتلا به این اختلال، می گوید که ابتدا یک موج فزاینده صدا شنیده می شود و سپس انفجار شدید صداها در مغز طنین انداز می شود. این توصیف نیلسن از زندگی با سندرم سکته مغزی است، احساسی بسیار ناخوشایند و گاهی بسیار ترسناک.

برخی دیگر این اختلال را به صورت انفجار بمب در نزدیکی سرشان توصیف می کنند، حتی زمانی که تازه خواب هستند. برای برخی، این اتفاق تنها یک بار در زندگی آنها رخ می دهد، برخی دیگر چندین بار در یک شب آن را تجربه می کنند.

این اختلال اولین بار در سال 1879 توسط پزشکی به نام سیلاس ویر ویچل توصیف شد که پس از معاینه دو مرد که با صدای زنگ یا صدای گلوله از خواب بیدار شدند، آن را ترشح حسی نامید.

 سندرم انفجار سر

اما تحقیقات زیادی در مورد این پدیده انجام نشده است. با این حال، اکنون این نظریه وجود دارد که این وضعیت و اختلالات خواب ناشی از آن می تواند رویدادهای فرهنگی نامرتبط، به ویژه منشاء آدم ربایی بیگانگان، تئوری های توطئه دولت و وجود شیاطین ماوراء طبیعی را توضیح دهد.

این رویداد ناخوشایند شب آنقدرها هم که تصور می شود نادر نیست. نتایج یک مطالعه منتشر شده در ماه گذشته نشان می دهد که 18 درصد از 211 دانش آموز این مطالعه به این سندرم مبتلا هستند. اما این آمار نمی تواند شیوع دقیق این پدیده را نشان دهد زیرا دانش آموزان معمولا مستعد کم خوابی هستند، اتفاقی که احتمال تجربه این صداهای سوفل را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  anti tpo در آزمایش تیروئید چیست و چه خطراتی دارد ؟

به گفته برایان شارپلز، استادیار روانشناسی در دانشگاه واشنگتن، هر فردی که در معرض انواع اختلالات خواب باشد، می تواند به این سندرم مبتلا شود. به گفته وی، استرس و استرس روحی نیز می تواند فراوانی عوارض این سندرم را افزایش دهد.

درباره سندرم سکته مغزی چه می دانید؟

خاموشی ناگهانی

شارپلز می‌گوید تئوری‌ها در مورد علت بروز این سندرم بسیار گیج‌کننده هستند. چندین نظریه وجود دارد: کم شنوایی یا تشنج. اما برخی از مهم‌ترین نظریه‌ها بر اساس مطالعاتی هستند که سر افراد مبتلا را یک شبه اسکن کردند. این مطالعات کوچک نشان می دهد که وقتی مغز صدای انفجار به نظر می رسد، مغز انفجاری از فعالیت عصبی را تجربه می کند.

معمولا وقتی فرد به خواب می رود، بدن فلج می شود و هیچ فعالیتی در طول خواب انجام نمی دهد. در مرحله بیداری تا خواب، مغز به آرامی و به تدریج خاموش می شود. اما با سندرم انفجار در سر، نقصی در بخشی از مغز که مسئول نظارت بر این خاموشی عمومی است، وجود دارد که خاموش شدن بخش‌هایی از مغز را به تاخیر می‌اندازد.

این تاخیر امواج آلفا در مغز را که مسئول خواب آلودگی هستند متوقف می کند و باعث افزایش ناگهانی فعالیت عصبی در قسمت هایی از مغز می شود که صدا تولید می کنند. شارپلز معتقد است که نورون ها همزمان شروع به کار می کنند و در نتیجه یک فرد صدای انفجاری وحشتناکی را در سر خود می شنود.

نیلسن همچنین ادعا می کند که این نظریه معتبرتر است زیرا صداهایی که می شنود شبیه صداهای اصوات الکتریکی است.

بیشتر بخوانید  اطلاعات کامل در رابطه با داروی گالانتامین 

شارپلز می گوید که برخی از بیماران قبل از شروع صدای انفجار متوجه حرکت هاله های الکتریکی از نیمه پایینی نیمه بالایی به سمت سر می شوند. نیلسن این تجربه را به عنوان یک شوک الکتریکی توصیف می کند، زیرا شخص می تواند جریان الکتریکی را که از بدن خود عبور می کند احساس کند.

هیچ درمان مطلقی برای این سندرم وجود ندارد، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی، و تکنیک های آرام سازی و کاهش اضطراب فراوانی این شیوع را کاهش می دهد.

اما ارتباط این سندروم با رویدادهای فرازمینی و ربوده شدن بیگانگان چیست؟ سندرم انفجار سر معمولاً با فلج خواب همراه است که در فرهنگ و زبان ما با نام بختک نیز شناخته می شود، اختلالی که در آن فرد احساس بیداری می کند اما نمی تواند اندام خود را حرکت دهد.

سندرم انفجار سر

شارپلز معتقد است که این دو اختلال می توانند چندین رویداد ماوراء طبیعی را توضیح دهند. هر دوی این اختلالات ریشه در مرحله انتقالی بیدار شدن در خواب دارند. در فلج خواب، بخش‌هایی از مغز در حالت REM یا اوج خواب قرار دارند، در حالی که سایر بخش‌های مغز بیدار هستند. بنابراین، فرد متوجه می شود که بدنش فلج است، اما محتوای خواب REM را نیز می بیند، در حالی که واقعاً بیدار است.

در قرون وسطی، آغاز این اختلال را به دو دیو نر و ماده به نام‌های Incubus و Sacobia نسبت می‌دهند. امروزه نیز در بسیاری از موارد فلج شدن انسان در نیمه های شب و هنگام خواب را به ربوده شدن بیگانگان فضایی نسبت می دهند. به گفته شارپلز، خواندن این داستان های تخیلی در مورد آدم ربایی بیگانگان نشانه های آشکاری از اختلالات خواب، فلج مغزی و فلج را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  درمان اورتریت (التهاب یا عفونت مجرای ادرار)

افرادی که صدای انفجاری را در سر خود می شنوند و فکر می کنند تراشه ای در مغزشان تعبیه شده یا جریان الکتریکی را در بدن خود احساس می کنند و فکر می کنند که هدف بیگانگان فضایی هستند. آنها نمی توانند حرکت کنند، اما صداها را می شنوند و اشکال عجیب و غریب می بینند و فکر می کنند توسط فضا ربوده شده اند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *