مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص و فواید بی نظیر پوست بادمجان و تاثیر آن برای سلامت پوست

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پوست بادمجان خاصیت ضد‌سرطانی دارد


پوست بادمجان را می توان خورد. بله درست است؛ این قسمت از بادمجان هم خوردنی است. برخی افراد برای تزئین غذاهایشان بخشی از پوست بادمجان را می گیرند و بخشی را باقی می گذارند. اگر مایل هستید که پوست بادمجان را نگه دارید با خیال آسوده این کار را بکنید.


پژوهش های انجام شده بر روی بادمجان، پوست آن و میزان ماده ی مغذی آنتوسیانین نشان می دهد که پوست بادمجان غنی از این آنتی اکسیدان به نام ناسونین است. ناسونین آنتی اکسیدانی قوی و جاذب رادیکال های آزاد است و پژوهش ها اثر مؤثر آن را بر حفاظت از غشای سلولی تأیید کرده است.


همچنین، در مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده، ناسونین را برای حفاظت از چربی ها در غشای سلولی مغز آن ها ضروری می دانند. غشای سلولی از لیپیدها (چربی) تشکیل شده و مسئول حفاظت سلول از آسیب رادیکال های آزاد هستند و به مواد مغذی اجازه می دهند که بیایند و بروند و در واقع دستورات را از مولکول های پیام رسان دریافت می کنند و به سلول می گویند در آن زمان چه کاری باید انجام شود.


بهترین زمان مصرف پوست بادمجان چه وقت است؟


های کوچک را انتخاب کنید تا پوست آن تلخی کمتری داشته باشد؛ اما اگر مایلید بدون پوست آن را مصرف کنید بهتراست تا زمان مصرف پوست آن باقی بماند.بهترین زمان دقیقاً وقتی است که بادمجان تازه و پوست آن نیز شاداب و جوان است. بادمجان های پیرتر و درشت تر، رنگشان تیره تر و تلخی بیشتری دارند و مناسب مصرف نیستند. به همین دلیل است که بادمجان های رسیده تر و پیرتر را باید پیش از مصرف حتماً پوست کَند؛ در غیر این صورت باید فرآیند تلخی گرفتن حتماً انجام شود.

بیشتر بخوانید  با خواص معجزه آسا کلخنگ آشنا شوید


ارزش غذایی بادمجان و پوست آن


بادمجان دارای تعدادی از ریزمغذی ها است و کالری اندکی دارد؛ و برای افرادی که رژیم غذایی کم کالری را رعایت می کنند، گزینه ی مناسبی است.

یک فنجان بادمجان خام حاوی 188 میلی گرم پتاسیم، 7 میلی گرم کلسیم، 11 میلی گرم منیزیم، 18 میلی گرم فولات، دو و نیم گرم فیبر غذایی است. پس اگر مایل بودید پوست آن را هم نگه داشته و مصرف کنید در واقع فیبر بیشتری به بدنتان خواهید رساند.


انتخاب بادمجان


وقتی قصد خرید بادمجان دارید؛ مطمئن شوید پوست آن نرم، تمیز و براق با کلاهکی به رنگ سبز باشد. نقاط تیره ممکن است نشانه ی فساد آن باشد. بادمجان های کوچک را انتخاب کنید تا پوست آن تلخی کمتری داشته باشد؛ اما اگر مایلید بدون پوست آن را مصرف کنید بهتراست تا زمان مصرف پوست آن باقی بماند؛ در ضمن سر بادمجان را نبُرید، مگر این که بخواهید آن را در فریزر نگهداری کنید. لازم است بگوییم ماندگاری بادمجان در فریزر شش ماه است.


بادمجان سفید


مدتی است که بادمجان هایی به رنگ سفید در برخی از میوه و سبزی فروشی ها به فروش می رسد. به لحاظ اندازه، بادمجان سفید، کوچک تر از نوع معمولی بادمجان ها است و حالت لطیف یا کرمی تری نسبت به بادمجان معمولی دارد؛ اما در عوض پوستی ضخیم تر داشته که پوست کندن آن را ضروری می کند.


خواص بادمجان برای پوست و مو


توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.


1. پاک سازی پوست صورت


بادمجان غنی از مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر غذایی است که با پاک سازی و سم زدایی خون و روده ها به پاک سازی پوست صورت هم کمک می کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با میزان کالری انواع مربا


2. مرطوب کننده طبیعی پوست


بادمجان حاوی مقادیر قابل توجهی آب است که با آبرسانی به پوست بدن و صورت به عنوان مرطوب کننده ی طبیعی پوست عمل کرده و خشکی پوست را درمان کند.


ماسک صورت بادمجان و عسل


یک بامجان بخار پز شده را له کنید و با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 1 قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید و آن را بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس صورت را با آب گرم بشویید.


3. جوان سازی پوست صورت


پوست بادمجان دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان های آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.


4. درمان کراتوز اکتینیک


کراتوز اکتینیک نوعی ضایعات پوستی خشن است که در اثر قرار گرفتن بیش از حد در نور خورشید بر روی پوست صورت، گوشه لب ها، گردن، گوش، پست دست و ساعد ایجاد می شود.بادمجان غنی از فیبر های غذایی است که با پاکسازی خون به درمان کراتوز اکتینیک کمک می کند.


ماسک پوست بادمجان و سرکه سیب


یک بادمجان کوچک را با پوست خرد کنید و در یک شیشه بریزید، دو فنجان سرکه سیب بر روی آن ها بریزید و سه روز در جای تاریک نگهدارید.ماسک شما آماده است چند بار در روز آن را بر روی ضایعات پوستی بمالید تا درمان شود.


5. تقویت و افزایش رشد مو


از آنجایی که بادمجان دارای محتوای آب و آنزیم های بالاست با آبرسانی به مو ها و افزایش گردن خون در پوست سر به تقویت و افزایش رشد مو کمک می کند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ۵ غذای جدید با تن ماهی خوشمزه و آسان + عکس


ماسک مو خانگی برای رشد مو


یک بادمجان را با پوست بپزید و له کنید و آن را بر روی مو ها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.


6. درمان شوره سر


مقادیر بالای مواد معدنی و ویتامین های موجود در بادمجان به درمان خارش، پوسته پوسته شدن و شوره سر کمک می کند.


ماسک مو برای شوره سر


یک بادمجان کوچک خام را با نصف خیار تازه و نصف آووکادو در یک مخلوط کن خوب مخلوط کنید و نصف فنجان خامه ترش به آن اضافه کنید. این مخلوط را بر روی پوست سر و موها بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند سپس با آب گرم و شامپو بشویید.


به گفته پزشکان استرالیایی:


پوست بادمجان از پیرپوستی زودرس جلوگیری می‌کند. پوست بادمجان سرشار از ترکیبات حاوی آنتی‌اکسیدان است که سبب می‌شود سلول‌های بدن در برابر پیرپوستی مقاوم شوند، بنابراین بهتر است بادمجان را همراه با پوست آن مصرف کنید.


البته توجه داشته باشید که پوست بادمجان حاوی اگزالات است که مصرف بیش از حد آن سبب سنگ کلیه خواهد شد.

دانشمندان استرالیایی اظهار کردند که پوست بادمجان با سرطان پوست نیز مبارزه می‌کند. حتی می‌توان از عصاره پوست بادمجان پماد تهیه کرد و به عنوان یک کرم ضدآفتاب به کار برد، زیرا پوست بادمجان سلول‌های سرطانی پوست را از بین می‌برد و صدمه‌ای به سلول‌های سالم بدن وارد نمی‌کند.


همچنین بخوانید:


فواید معجزه آسا بادمجان


طرز تهیه ی خاویار بادمجان یک خوراک سالم و ساده


بهترین راه درمان حساسیت به بادمجان


طرز تهیه کشک بادمجان و ۵ نکته طلایی برای طعم بهتر


طرز تهیه ی خورش گردو بادمجان خورش اصیل شهر سمنان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *