مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص شوید

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خواص شوید

خواص شوید

گیاه شناسی

نام علمی Aniethum graveolens

شوید گیاهی است یكساله یا دوساله كه گاهی ارتفاع آن به یك متر نیز میرسد . ریشه آن راست و مخروطی شكل و سفید است . این گیاه در اكثر نقاط دنا منجمله قسمتهای جنوب اروپا ،‌مصر ،‌آمریكا و چین پرورش داده می شود .
میوه شوید بیضوی ،‌مسطح وب طول 4 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر است . رنگ آن قهوه ای روشن و در سطح آن برجستگیهایی برنگ زرد و در كناره های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می شود .

خواص داروئی:

تخم شوید اثرات درمانی زیادی دارد منجمله بعنوان ضد تشنج ،‌ضد درد، نفخ شكم ، ادرار آور و برای تقویت معده بكار می رود .
برای كسانیكه اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند تخم شوید بهترین دارو است زیرا اشتها را زیاد كرده معده را تقویت می كند و انرژی به بدن می دهد .

تخم شوید را می توان برای ناراحتی معده ، بی خوابی و ضد گاز معده بكار برد . خانمهای شیر ده كه شیر آنها كم است باید حتما روی چند بار دم كرده تخم شوید یا در تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف كنند بطور معجزه آسائی شیر آنها زیاد خواهد شد .
طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم كرده شوید استفاده می كردند كه اثر تسكین فوری دارد .

از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می شود ودام داران قدیم بخوبی به این موضوع واقف بودند . مثلا برای گوسفند و بز كافی است كه مقدر 30 گرم تخم شوید به آنها داد كه نفخ و دل درد را ساكت كنند .

بیشتر بخوانید  مدل های زیبای کیک تولد آدم برفی

خواص شوید

در مورد بیمارانی كه مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را نمی توانند در معده خود نگاهدارند بهترین درمان شوید است این نوع بیماران باید دم كرده شوید را آهسته آهسته بنوشند .
در چین حتی شوید را برای كمردردهایی كه بعلت انقباض عضلانی باشد بكار میبرند .

یك نسخه قدیمی چینی برای باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می كنند
همچنین افرادی که دارای بیماری چربی خون میباشند از علف شوید و تخم آن برای درمان بیماری استفاده نمایند که نحوا استفاده تخم شوید به صورت جوشانده میباشد که روزانه باید به مقدار دو استکان مصرف نمایند و عرق شوید یک استکان بعد از نهار و شام.

شوید؛ ادویه ای ضد باکتری

اسانسروغن های فرار میوه شوید دارای اثرات ضد باکتریایی می باشد. شوید از این لحاظ مانند سیر عمل می کند.

شوید یک منبع بسیار خوب از کلسیم می باشد. کلسیم برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی که بعد از یائسگی و یا در برخی شرایط خاص مانند آرتریت روماتوئید اتفاق می افتد، بسیار سودمند است.

علاوه بر کلسیم، شوید منبع خوبی از فیبر و املاحی چون منیزیم، آهن و منگنز می باشد.

دیگر فواید

یکی از موارد استفاده شوید، تزئین غذا مانند سالادها، سوپ ها، غذاهای دریایی و … است.

عصاره اتانولی میوه های شوید درست مانند اسانس آن دارای اثرات ضد التهابی، آرام بخشی و دیورتیکی می باشد. اسانس روغنی شوید برای کشتن کرم قلابدار Hook-worm) مفید است.

مضرات مصرف زیاد شوید

زیاده روی در خوردن شوید، نیروی جنسی را ضعیف و اسپرم را خشک و بینایی چشم را کم می کند. گزارش شده که مصرف زیاد برگ های شوید، باعث بروز لکه های سیاه بر روی پوست می شود که به علت ترکیبات فورانوکومارینی پیچیده آن است.

بیشتر بخوانید  خواص علمی و با ارزش ماست یونانی + طرز تهیه

تخم شوید

تخم شوید به طور سنتی برای تسکین و آرام بخشی معده بعد از وعده های غذایی استفاده می شد.

تخم شوید به عنوان ادویه و چاشنی در غذاها به کار برده می شود. تخم شوید از برگ آن گرم تر و خشک تر است. در غذاها و ترشی ها برای معده مفید است. خوردن ترشی آن بعد از طعام قی آور و مضر گرم مزاجان است.

دم کرده تخم شوید برای تسکین درد معده، رفع دل پیچه اطفال، و برای ازدیاد شیر مادران و بی خوابی اثرات مفید دارد. دم کرده آن 4 تا 18 گرم تخم آن در هزار گرم آب است که 2 تا 3 فنجان در روز بعد از هر غذا باید مصرف شود. جوشانده 50 تا 100 گرم برگ و سرشاخه شوید در هزار گرم آب، برای استعمال خارجی به کار می رود.

از شوید برای آرامش اعصاب و برای کاهش ورم و درد و متوقف کردن سکسکه ها نیز استفاده می شود.

منبع : کتب طب سنتی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *