مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص دارویی و درمانی گیاه گربه ای (سنبل الطیب)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گیاهی است که گیاهی قوی و چند ساله دارد و در اروپا و قسمت هایی از آسیا می روید. دارای ریشه های کوتاه و بوته هایی به ارتفاع 50 تا 150 سانتی متر می باشد که ریشه این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی بوده و از آن به عنوان یکی از گیاهان دارویی یاد می شود. آرام بخش اعصاب، خواب آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هاضمه و ضد افسردگی استفاده از.sa دلگرم کننده با من باش.

ماهی گربه ای

با خواص علف گربه بیشتر آشنا شوید

نام کتنیپ برای این گیاه به این دلیل است که گربه ها را جذب می کند و نوعی اثر روانگردان روی آنها می گذارد. این خاصیت به دلیل وجود اکتینیدین در عصاره این گیاه است که مشابه فرمون های موجود در بدن گربه ها است. این گیاه روی موش ها نیز تأثیر مشابهی دارد. خواص درمانی سنبل الطیب (گربه ای) سنبل الطیب گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن به صورت عمودی تا ارتفاع دو متر رشد می کند. این گیاه به صورت وحشی در جنگل های کم جنگل، در کنار نهرها و گودال ها در بیشتر آسیا و ایران می روید.

سنبل الطیب بوی مطبوعی دارد و گربه بوی این گیاه را از دور تشخیص می دهد و به سمت آن می رود و دور آن می پرد و از بوی آن مست می شود. گل های سنبل الطیب به صورت خوشه ای به رنگ سفید یا صورتی است که قسمت مورد استفاده در این گیاه ریشه آن است و ریشه گیاه بیشتر از سه سال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. سنبل الطیب پس از خشک شدن قهوه ای می شود. طعم آن تلخ اما معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بیشتر می شود.

________________________________________________

ترکیبات شیمیایی ماهی گربه ای

ریشه سنبل الطیب حاوی 1 درصد اسانس است. این اسانس بیشتر در ریشه تازه است و به تدریج با خشک شدن ریشه مقدار اسانس آن کاهش می یابد اما بوی آن قوی تر می شود. اسانس تازه به رنگ سبز متمایل به زرد است، اما وقتی بماند غلیظ می شود. اثر شفابخش ریشه تازه آن سه بار خشک می شود. سنبل الطیب باید با حرارت ملایم خشک شود و در دمای بالا تمام اثرات درمانی آن از بین می رود.

بیشتر بخوانید  نشانه های سندرم رای و بهترین راه درمان این بیماری کدام است؟

________________________________________________

خواص دارویی گیاه گربه ای

ریشه سنبل الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و خواص مهم آن به شرح زیر است. دارای اثر ضد تشنج، u رفع ناراحتی های عصبی و هیستری مفید، ضد اسپاسم و آرام بخش، تب بر، رفع بی خوابی، ضد کرم معده و روده، ضد تحریک، تسکین دهنده میگرن، تسکین دهنده است. اضطراب، نگرانی و نگرانی مفید، u درمان مالیخولیا اثر مفید دارد، در تسکین درد سیاتیک موثر است، سکسکه های مداوم را برطرف می کند، درد سینه را برطرف می کند، استفراغ را برطرف می کند، در معالجه دیابت موثر است، پودر سنبل الطیب را روی زخم ها بپاشید تا التیام یابد.

________________________________________________

نحوه استفاده از catnip

1- سنبل الطیب گرد

ریشه سنبل الطیب را خرد کرده و در دمای 40 درجه خشک کنید. سپس آن را آسیاب کرده و صاف کنید. گرد به عنوان ضد تشنج استفاده می شود. میزان مصرف 5-10 گرم در روز است.

2) مخلوط سنبل الطیب

4 گرم ریشه سنبل الطیب را با 4 گرم رازیانه و 4 گرم شکر آسیاب کرده و مخلوط کرده و این مخلوط را به چهار قسمت تقسیم کرده و در طول روز به فواصل مساوی میل کنید.

3) تنتور سنبل الطیب

100 گرم ریشه سنبل الطیب را خرد کرده و 60 درجه با نیم لیتر الکل طبی بریزید و بگذارید. چند بار در روز هم بزنید و بعد از 15 روز صاف کنید و در شیشه در بسته نگهداری کنید. مقدار مصرف 10-30 قطره است.

عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی توسط گیرنده هایی در مغز به نام گیرنده های GABA تنظیم می شود. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی، مشخص شده است که سنبل الطیب می تواند اتصالات این گیرنده ها را ضعیف کند. به این ترتیب مکانیسم عمل و کارایی آن تا حدودی مشخص می شود. در واقع، این اطلاعات توضیح می دهد که چرا سنبل الطیب می تواند به افراد کمک کند تا به راحتی از شر استرس و اضطراب خلاص شوند.

بیشتر بخوانید  مزایای لیپوپروتئین در بدن چیست؟

مطالعات مختلف نشان داده است که این گیاه اثر درمانی موثری بر افراد مبتلا به درجات مختلف بی خوابی دارد. به طور کلی، سنبل الطیب خواب را بسیار راحت می کند و همچنین خوابیدن را آسان می کند. اما در این مطالعات چیزی یافت نشد که این گیاه کل زمان خواب را افزایش دهد.

سنبل الطیب

دو مطالعه دیگر در این زمینه انجام شده است. این مطالعات همچنین نشان داده است که ترکیب اسطوخودوس با بادرنجبویه برای بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی موثر است. این گیاه برای اختلالات یائسگی و قاعدگی مفید است. از دیگر خواص این گیاه منگنز است که برای درمان سفیدی مو استفاده می شود. مقدار و زمان تعیین مقدار مشخصی برای مصرف این گیاه کار دشواری است اما در منابع علمی مختلف در مورد گیاهان دارویی حدود 1 تا 10 گرم است. اگر از عصاره غلیظ ریشه سنبل الطیب باشد (چیزی که معمولاً در قرص ها و کپسول ها یافت می شود و حداقل 0.5٪ روغن های فرار دارد) برای درمان بی خوابی، باید آن را حدود 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب مصرف کنید. فرآورده های خشک ریشه این گیاه که 1.5 تا 2 گرم است نیز باید 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب مصرف شود.

برخی نیز از این گیاه با علف لیمو، رازک، ساعت شنی و پوست سر (مورد استفاده در طب چینی) ترکیب می کنند و مصرف می کنند. مصرف تازه این گیاه بهتر و کارآمدتر از مصرف ریشه خشک آن است، عوارض مطالعات مختلف نشان می دهد که این گیاه تاثیر مخربی بر توانایی افراد در رانندگی و کار با ماشین های مختلف ندارد. تنها مورد گزارش شده حمله قلبی شدید در مردی بود که سال ها 5 تا 20 برابر مقدار توصیه شده سنبل الطیب مصرف کرد و ناگهان آن را ترک کرد. اما زمانی که سنبل الطیب به مقدار توصیه شده مصرف شود، منجر به اعتیاد و وابستگی نمی شود.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی کامل جمسیتابین

خواص دارویی و درمانی گیاه گربه ای (سنبل الطیب)

در مورد دیگری که در یک دانش آموز 18 ساله که اقدام به خودکشی کرده بود مشاهده شد، تنها علائم گزارش شده عبارت بودند از: خستگی مفرط، درد شکم، لرزش و لرزش در بازوها و پاها. این فرد 20000 میلی گرم از ریشه سنبل الطیب استفاده کرد که حدود 40 تا 50 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده است. به نظر می رسد مصرف سنبل الطیب قبل از خواب مشکلی در بیداری و تمرکز در صبح ایجاد نمی کند. اگرچه هیچ دلیل شناخته شده ای برای عدم استفاده از این گیاه در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، اما ایمنی آن ثابت نشده است. بنابراین باید با احتیاط مصرف شود.

آسیب می رساند

از آنجایی که سنبل الطیب برای کلیه مضر است باید با کتیرا مصرف شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید ماهی گربه ای

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

________________________________________________

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *