مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خواص جادویی ویتامین E برای پوست را بشناسید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا ویتامین E برای پوست مفید است ؟

ویتامین E چیست ؟

ویتامین E از ویتامین‌ های محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند.

این ویتامین در سال ۱۹۲۰ میلادی کشف شد. دانشمندان در سال ۱۹۳۶ میلادی موفق شدند گونه‌ای از ویتامین E را از جوانه‌ی گندم استخراج کنند و نام آن را «آلفا-توکوفرول» گذاشتند.

بعدها انواع دیگری از این ویتامین با نام‌های «بتا-توکوفرول» و «گاما-توکوفرول» هم کشف شد که البته از نظر تاثیرگذاری ضعیف‌تر بودند.

این ویتامین از جمله ویتامین‌هایی است که بدن ما قادر نیست تولید کند. بنابراین باید با خوردن غذاها یا مکمل‌ها آن را به بدن خود برسانیم.

کمبود ویتامین E را می‌توان با مصرف مواد غذایی از جمله انواع آجیل، روغن‌های گیاهی و برخی از سبزیجات، یا از طریق مکمل‌هایی مثل قرص ویتامین E برطرف کرد.

ویتامین E یکی از مهم‌ترین عوامل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از پیری زودرس پوست و داشتن سیستم بینایی سالم است. با این حال هنوز تمام فواید و مضرات ویتامین E مشخص نیست.

طبیعی است که خوردن بیش از حد این ماده می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین حتما پیش از مصرف قرص یا مکمل ویتامین E باید با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

فواید ویتامین E برای پوست

ویتامین E، به‌ خصوص، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از آسیب پوستی ناشی از آفتاب، جلوگیری می‌کند، اگزما را کاهش می‌دهد و …

رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید، می‌توانند موجب شکسته شدن کلاژن و الاستین موجود در پوست شوند، که می‌تواند موجب شروع علائم پیری مانند خطوط کوچک و کم‌عمق و چین و چروک پوستی شود.

چون ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، می‌تواند به مبارزه با علائم آسیب خورشیدی کمک کند

1. خواص ویتامین E برای کاهش علائم پیری

رادیکال‌های آزاد همه‌جا هستند. آن‌ها می‌توانند از خورشید، آلاینده‌ها، دود سیگار و بسیاری از منابع دیگر به ما برسند. و همچنین به طور طبیعی در بدن ما وجود دارند.

این مولکول‌های ناپایدار می‌توانند کلاژن و گلیکوزآمینوگلیکان‌ها را تخریب کنند. این دو، موادی هستند که موجب حفظ صافی، استحکام و رطوبت پوست شما می‌شوند.

بیشتر بخوانید  سالم سازی پوست با روش های جدید

از آنجا که ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است، می‌تواند با تأثیر رادیکال‌های آزاد بر روی پوست شما مبارزه کند و از آن در برابر علائم قابل مشاهده پیری ناشی از این مولکول‌های آسیب‌رسان محافظت نماید.

چگونه از آن استفاده کنیم ؟

شما می‌توانید از آن به‌صورت موضعی استفاده کنید و این ویتامین در کرم، روغن و سرم موجود است.

فواید ویتامین E برای پوست

تاثیر ویتامین E بر سلامت پوست

2. کمک به آسیب ناشی از نور خورشید با ویتامین E

رادیکال‌های آزاد ناشی از نور خورشید، می‌توانند موجب شکسته شدن کلاژن و الاستین موجود در پوست شوند، که می‌تواند موجب شروع علائم پیری مانند خطوط کوچک و کم‌عمق و چین و چروک پوستی شود.

چون ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، می‌تواند به مبارزه با علائم آسیب خورشیدی کمک کند.

به‌علاوه، نشان داده شده که استفاده از ویتامین E در ترکیب با ویتامین C در فرمول‌های موضعی، مانند کرم‌ها یا سرم‌ها، از آسیب کوتاه‌مدت UV و همچنین آسیب UV مزمن، مانند نقاط سیاه، جلوگیری می‌کند.

چگونه از آن استفاده کنیم؟

به‌ منظور استفاده از ویتامین E برای مبارزه با آسیب خورشیدی، از کرم، روغن و یا سرم حاوی این ویتامین به‌صورت موضعی استفاده کنید. با اینکه ویتامین E می‌تواند از آسیب UV جلوگیری کند، اما هرگز جایگزین ضد آفتاب نخواهد بود.

3. خواص ویتامین E برای تسکین اگزما

یک مطالعه کوچک در سال 2015 نشان داد، مصرف مکمل ویتامین ای 400 واحد در روز، به مدت چهار ماه، برای درمان علائم اگزما، شامل خارش و زخم، بسیار مؤثرتر از داروهای معمولی بود.

با این حال، قبل از آنکه متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تجویز مکمل ویتامین E برای درمان اگزما را در نظر بگیرند، لازم است تحقیقات دقیق‌تری انجام بگیرد.

چگونه از آن استفاده کنیم؟

به‌منظور استفاده از ویتامین E برای اگزما، مصرف خوراکی مکمل ویتامین E را مدنظر قرار دهید. با این حال، شما باید قبل از مصرف هرگونه مکمل، پزشک خود را در جریان قرار دهید.

زیرا مصرف منظم بیش از حد مکمل ویتامین E می‌تواند میزان این ویتامین را در بدن به میزانی خطرناکی افزایش دهد.

4. کمک به کنترل پسوریازیس با ویتامین E

مطالعات نشان داده‌اند که احتمالاً ویتامین E برای پسوریازیس کمک‌کننده خواهد بود، با این حال، این مطالعات، ویتامین E را به‌تنهایی مورد بررسی قرار نداده‌اند.

بیشتر بخوانید  مدل های جدید آرایش با استفاده از مژه مصنوعی

یک مطالعه در سال 2009 به بررسی مکمل کوآنزیم Q10، ویتامین E و سلنیوم در 58 بیمار مبتلا به پسوریازیس شدید پرداخت.

این بررسی نشان داد که استرس اکسیداتیو کاهش یافت و مشکلات بالینی پسوریازیس در بیمارانی که مکمل‌ها را دریافت کرده بودند، نسبت به آن‌ها که از داروهای کم خاصیت استفاده کرده بودند، بهبود پیدا کرد.

چگونه از آن استفاده کنیم؟

برای تأیید اثربخشی استفاده از ویتامین E به‌تنهایی، تحقیقات بیشتری لازم است، اما به منظور استفاده از این ویتامین برای پسوریازیس، می‌توانید آن را به فرم مکمل دریافت کنید. مجدداً، قبل از مصرف این مکمل، با پزشک خود مشورت نمایید.

فواید ویتامین E برای پوست

خواص ویتامین ای بر پوست صورت

چگونگی مصرف ویتامین E برای پوست

میزان مورد نیاز ویتامین E به سن فرد بستگی دارد. طبق اعلامیه موسسه ملی بهداشت، نوجوانان، بزرگسالان و زنان باردار باید روزانه حدود ۱۵ میلی‌گرم از این ویتامین مصرف کنند و نیاز زنان شیرده حدود ۱۹ میلی‌گرم در روز است.

خردسالان، نوزادان و کودکان در رژیم غذایی روزانه خود به ویتامین E کمتری نیاز دارند. بیشتر افرادی که در مناطقی با کیفیت بالای غذایی زندگی می‌کنند، در صورت داشتن رژیمی مناسب، ویتامین E کافی را از طریق غذای خود دریافت خواهند کرد.

روغن ویتامین E بسیار غلیظ بوده و پخش آن روی پوست کمی سخت است، از این رو می‌تواند یک مرطوب‌کننده عالی برای مناطق خشک و لکه‌دار پوست باشد.

مالش ویتامین E روی مناطقی که بسیار خشک هستند، مانند کوتیکول و آرنج‌ها، به رفع خشکی پوست کمک بسزایی می‌کند. بسیاری از مکمل‌های ویتامین E به شکل کپسول‌هایی وجود دارند که می‌توانند شکسته شوند و مستقیماً در مناطق خشک استفاده شوند.

افرادی که باید ویتامین E بیشتری مصرف کنند

مبتلایان به بیماری مربوط به هضم یا جذب چربی (فیبروز کیستیک و بیماری کرون) به ویتامین بیشتری احتیاج دارند. برای این افراد و سایر افراد نیازمند به دریافت ویتامین E، مکمل‌ها انتخاب بهتری خواهند بود.

این ویتامین در بسیاری از مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی یافت می‌شود.

ویتامین E دوست مهربان پوست ما انسان‌هاست و از آنجا که محلول در چربی است (به این معنی که می‌توان آن را از طریق روغن دریافت کرد)، اعمال آن بر روی پوست از طریق روغن و مرطوب‌کننده ها بهترین روش خواهد بود.

بیشتر بخوانید  زیبایی را در منزل تجربه کنید

فواید ویتامین E برای پوست

ویتامین e چه خواصی برای پوست دارد ؟

افرادی که باید از مصرف ویتامین E بپرهیزند

مصرف ویتامین E معمولاً برای پوست‌های حساس، بسیار چرب یا مستعد آکنه توصیه نمی‌شود. اگرچه بروز این موارد بسیار نادر است، اما ویتامین E موضعی می‌تواند برای مبتلایان حساسیت‌زا باشد و باعث تحریک، خارش و ظهور بثورات پوستی شود.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه عاملی باعث ایجاد حساسیت برخی افراد به ویتامین E می‌شود اما کمتر از یک درصد از افراد از نظر موضعی به این ماده حساس بوده و هنگام برخورد کرم به پوست دچار سوزش و خارش می‌شوند.

منابع ویتامین E

ویتامین E به طور طبیعی در ۸ فرم شیمیایی وجود دارد که در بین آن‌ها «آلفا-توکوفرول» تنها فرمی است که می‌تواند نیازهای انسان را برآورده کند. مهم‌ترین مواد غذایی حاوی این نوع از ویتامین E را می‌توانید در ادامه بخوانید.

  • دانه آفتابگردان
  • روغن زیتون
  • بادام
  • فندق
  • بادام زمینی
  • انبه
  • آووکادو
  • بروکلی
  • اسفناج
  • کیوی
  • گوجه فرنگی

همچنین می‌توان ویتامین E را به صورت مکمل‌های دارویی خوراکی مثل کپسول ویتامین ای ۴۰۰، قرص ویتامین ای و قطره‌های خوراکی مصرف کرد.

خطرات استفاده از ویتامین E

ویتامین E برای همه نیست. بیمارانی که پوست حساس دارند، ممکن است واکنش منفی به ویتامین E موضعی نشان دهند.

به‌ علاوه افرادی که پوست مستعد اگزما دارند، ممکن است واکنش بدی نسبت به ویتامین E موضعی داشته باشند. بنابراین اگر برنامه‌ای برای استفاده از ویتامین E برای اگزما دارید، بهتر است به فرم خوراکی آن تکیه کنید.

اگر از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنید، باید احتیاط کنید، مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند عوارض گوارشی ایجاد کند، مانند:

  • استفراغ
  • تهوع
  • اسهال
  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد

به‌ علاوه، ویتامین E، لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. شما باید قبل از هرگونه اقدام پزشکی، از مصرف این ویتامین خودداری کنید.

همچنین بخوانید:

طریقه استفاده ویتامین های مالیدنی روی پوست

مواد غذایی و ویتامین های با اثر فوق العاده برای پوست را بشناسید!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *