خواص بی نظیر سپستان (انبو) در طب سنتی


همه چیز درباره خواص سه سینه

خوب است بدانید که درخت سپستان در نواحی جنوبی ایران به ویژه در سواحل خلیج فارس پراکنده است، البته سپستان گیاهی است که قسمت های بالای زمین آن پوشیده از کرک و پرهای درشت است.


در واقع برگهای آن متناوب و بدون گوشواره، تخم مرغی شکل، بیضوی منتهی به دمبرگ بلند است، گلها دوجنسه و پنج ضلعی هستند.

لازم به ذکر است که میوه درختی است و میانبر چسبناکی دارد. میوه آن به اندازه گیلاس، درختی از تیره گل گاوزبان، میوه ای زیبا و خوراکی است. در ایران مردم به سواحل خلیج فارس به ویژه بندرعباس می روند و در این مکان درخت انبو و در سایر نقاط کشور سپستان نامیده می شود.

فواید و خواص درمانی انبوه یا سپستانا

یکی از گونه ها میوه بزرگی دارد و وقتی میوه می رسد، گوشت میوه از دانه جدا می شود. گونه دیگر میوه کوچکی دارد و میوه در زمان رسیدن از دانه جدا نمی شود. این نوع نسبت به نوع اول شیرینی بیشتری دارد اما مواد لعاب کمتری دارد. اگر نوع اول لعاب بیشتر و شیرینی کمتری داشته باشد.

میوه های هر دو گونه به صورت خوشه ای هستند و پس از رسیدن زرد و پس از خشک شدن سیاه می شوند.

بهترین گونه این گیاه در بحرین می روید و ارتفاع درخت آن به چند متر می رسد. تنه درخت سفید و شاخه ها سبز و برگ ها گرد و بزرگ و کمی خشن است. بیشتر میوه های این درخت مصارف دارویی دارند. طبیعت آن ملایم است.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض جانبی متفوربایوکس

افرادی که ریه هایشان خشک و خشن است و سرفه های خشک دارند و افرادی که تارهای صوتی آنها متورم و خشن است و افرادی که یکبار تشنگی دارند می توانند میوه این گیاه را در دهان بگذارند و بمکند یا خیس کنند و بنوشند. . مایع کم کم.یا به هر دو صورت عمل کنید.

میوه سپستان در درمان تب صفراوی با سایر داروها و در ناراحتی های روده ای ناشی از مصرف زیاد الکل یا نوشابه های گازدار یا مصرف ادویه های گرم و سایر خراشیدگی های دستگاه گوارش، خوردن لعاب سپستان یا افزودن شیر مادر به سایر داروها کاربرد فراوان دارد. بسیار مفید است

نکته قابل توجه این است که میوه سپستان به اندازه یک آلو کوچک و حاوی شیره ای لزج و بی مزه است که مصارف و مصارف دارویی دارد و در طب سنتی برای رفع سرفه مفید است سپستان به عنوان ملین، خلط آور و نرم کننده (به ویژه در رفع گرفتگی صدا).

این گیاه پستاندار در مناطق گرم کشور می روید و در دو گونه می روید. یکی از گونه ها میوه بزرگی دارد و وقتی میوه می رسد، گوشت میوه از دانه جدا می شود. نوع دیگری از پستان میوه کوچکی دارد و در زمان رسیدن میوه از بذر پستان جدا نمی شود.

سپستان

بهترین نوع سپیستان به بحرین می رود و ارتفاع درخت سپیستان آن به چند متر می رسد. ساقه های درخت سفید و شاخه های آن سبز و برگ ها گرد و بزرگ و کمی خشن است. بیشتر شیر مادر مصارف پزشکی دارد. طبیعت آن ملایم است.

بیشتر بخوانید  فواید دارویی و درمانی گیاه اسفرزه و تاثیر این گیاه برای لاغری

قبل از پیدایش آنتی بیوتیک ها، مبتلایان به سوزاک هنگام مصرف داروی اصلی ضد سوزاک که هنوز هم برتری آن نسبت به سایر داروها ثابت شده است، برگ های تازه سپستان را شب در آب سرد خیس می کردند و صبح له می کردند و عصاره آن را ناشتا می گرفتند. نوشید و از لعاب نوشید و دانه ها را از لعاب به مجرای ادرار نوشید.

این دارو به درمان سوزاک کمک می کند، اما درمان اصلی سوزاک مزمن دارویی است که از آب لیمو و تخم مرغ تهیه می شود، که در بخش های دیگر مجله پزشکی BSMS توضیح داده خواهد شد.

برگ ها و میوه های سینه حاوی آلکالوئیدهای پرالوزیدین، کومارین ها، ساپونین ها، ترپن ها و استرول ها هستند. برگ ها همچنین حاوی مقادیر بالایی از کروم هستند. مواد مهم در روغن دانه اسید اولئیک، اسید لینولئیک، اسید بهنیک، اسید آراشیدونیک، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک است.

همچنین بخوانید:

60 مورد از خواص دارویی و درمانی افسنطین (افسنتین)

خواص دارویی و درمانی زوفا

سپستان

سایر خواص گیاهان دارویی و دارویی سپستان

  • از دم کرده این گیاه برای کاهش سرفه استفاده می شود.
  • سینه تشنگی را برطرف می کند.
  • از عصاره پوست این درخت برای رفع قولنج روده استفاده می شود.
  • جوشانده پوست سپان در رفع سوء هاضمه و کاهش دما موثر است.
  • پودر برگ آن به صورت موضعی برای تسکین سردرد و التیام زخم ها استفاده می شود.
  • جوشانده این گیاه در رفع اسهال موثر است.
  • سینه درمان بیماری کلیوی است.
  • جوشانده این گیاه گرفتگی صدا را برطرف می کند.
  • میوه این گیاه برای بیماران ریه و طحال تجویز می شود.
  • پودر دانه این گیاه به صورت موضعی برای بیماری های قارچی پوست استفاده می شود.
بیشتر بخوانید  بیماری های عفونی فصل بهار

عوارض سه سینه

زیاده روی در خوردن سه سینه به معده آسیب می رساند و کبد را ضعیف می کند، لذا افراد خونسرد با گلبرگ و دیگران با عناب بخورند.


دیدگاهتان را بنویسید