مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

خشکی پوست سر چیست و چه علتی دارد ؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خشکی پوست سر چیست ؟


یکی از مشکلات عمده ای که بسیاری از افراد از آن رنج می برند، خشکی پوست سر است. این مشکل می تواند حالت موها را خراب کرده و شادابی را از موها بگیرد. همچنین در بسیار از موارد دیده می شوده که خشکی پوست سر باعث ایجاد خارش و شوره می شود.


این نشانه ها، ظاهر خوبی به موها نمی دهد و حتی موجب می شود که افراد از حضور در جمع خجالت بکشند. موهای خشک و خشن و وجود پوسته های مرده در بین موها برای هیچکس خوشایند نیست.


اما وقت آن رسیده که بیشتر با این مشکل آشنا شوید. این نشانه ها در واقع ربطی به موهای شما نداشته و یک مشکل پوستی است. این مشکل هنگام آسیب به پوست سر به وجود می آید.


خشکی پوست سر زمانی رخ می دهد که پوست سر، رطوبت خود را از دست بدهد و فلاک های پوستی ایجاد شود.


ساختمان پوست سر به گونه ای است که یک لایه بیرونی محافظ روی سر وجود دارد. این لایه رطوبت پوست را حفظ کرده و اجازه نمی دهد که این رطوبت از پوست خارج شود. اما اگر پوست شما تحریک پذیر شود، لایه بیرونی قدرت محافظت خود را از دست می دهد.


در این حالت، نمی تواند رطوبت پوست را حفظ کند و آن از دست می رود. نتیجه آن می شود که شما در بین موهای خود پوسته های سفید رنگی می بینید. در برخی موارد حتی پس از پوسته پوسته شدن، به دلیل خشکی زیاد، خارش و سوزش نیز حس می شود.

بیشتر بخوانید  نحوه تزریق و ماندگاری ژل لب برای مدل قلب


خشکی پوست سر و شوره


خشکی پوست سر چگونه به وجود می آید ؟


علت ایجاد خشکی پوست سر


با مفهوم خشکی پوست سر آشنا شدید. اما چرا این مشکل به وجود می آید. در واقع علل گوناگونی می توانند دست به دست هم بدهند تا این مشکل ایجاد شوند. این علل عبارتند از:


سبورئیک (یا درماتیت سبورئیک)


سبورئیک ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد مشکل کند. در واقع در این حالت، خارش و پوسته پوسته شدن یا فلاک ایجاد می شود. هنگامی که بر پوست سر تأثیر بگذارد، موجب ایجاد شوره می شود.


مالاسزیا (یک مخمر مانند قارچ)


این نوع قارچ عاملی طبیعی است و معمولا روی پوست سر بسیاری از افراد بالغ زندگی می کند و مشکلی ایجاد نمی کند. اما در برخی موارد، رشد آن زیاد می شود و پوست سر را تحریک می کند.


همین امر سبب می شود تا پوست سر خشک شود و فلاک و پوسته های سفید رنگ بین موها دیده شود.


پسوریازیس پوست سر


یکی از بیماری های ایمنی که می تواند سلول های پوستی زیادی تولید کند، پسوریازیس است. این بیماری ممکن است هر قسمتی از بدن را تحت تأثیر قرار داده و در آن نقطه ایجاد پوسته کند.


یکی از نقاطی که پسوزیاریس بر آن اثر زیادی دارد، پوست سر است. پس یکی از علل خشکی پوست سر، شوره، خارش و فلاک، این بیماری ایمنی می باشد.


خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن


چرا پوست سر خشک می شود ؟


درماتیت تماسی


آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که پس از استفاده از یک شامپو یا محصول مراقبت از مو به خشکی پوست سر دچار شوید ؟ این عامل به دلیل درماتیت تماسی یا حساسیت است.

بیشتر بخوانید  طرز استفاده صحیح از فیس واش دستی و سلیکونی


برخی افراد به محصولات آرایشی و مراقبتی حساسیت دارند و پس از استفاده به مشکلات مختلفی دچار می شوند. دلیل این امر بکار رفتن مواد شیمیایی بسیار قوی و مضر در برخی از این محصولات است که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک می شود.


رژیم غذایی ضعیف


تغذیه عاملی بسیار مهم در سلامت است. یکی از نقاطی که بسیار تحت تأثیر تغذیه قرار دارد، پوست سر است. زیرا ویتامین ها و مواد معدنی به سلامت پوست سر کمک می کنند و کمبود این مواد در بدن، موجب خشکی پوست سر و پوسته پوسته شدن آن می شود.


رژیم غذایی ضعیف باعث می شود تا مواد مغذی لازم به پوست سر و موها نرسد و سبب خشکی پوست سر شود. همچنین عدم استفاده از غذاهای حاوی زینک و ویتامین بی یا چربی های خاص می تواند عامل ایجاد شوره در سر باشد.


عادت ها و سبک زندگی


برخی از عادت های غلط و نادرست در زندگی نیز می تواند عامل خشکی پوست سر شود. بعضی افراد عادت دارند هر روز موهای خود را سشوار یا اتو بکشند. این امر باعث می شود که حرارت بالایی به مو و پوست سر منتقل شود و خشکی پوست سر به وجود آید.


همچنین برخی از محصولات شیمیایی می توانند باعث شوند که رطوبت پوست سر از بین برود. مانند استفاده مداوم از محصولات حاوی مواد شیمیایی مثل رنگ مو، کراتینه کردن و غیره که باعث آسیب به موها و پوست سر می شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *