مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حقایق زندگی پروفسور مریم میرزاخانی!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


میرزاکانی در سال 2014 برنده مدال فیلدز، بالاترین جایزه در ریاضیات، برای کار خود در زمینه دینامیک و هندسه سطوح ریمان و فضاهای ابعادی آنها شد. او تنها زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز است. زمینه های تحقیقاتی وی شامل نظریه تیشمیلر، هندسه هذلولی، نظریه ارگودیک و هندسه سیمپلکس است و به عنوان اولین دانش آموز ایرانی نمره کامل دریافت کرد. او اولین دانش آموز ایرانی بود که در دو سال گذشته مدال طلا گرفت.


حقایق زندگی / مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در سال 2005 توسط Popular Science در ایالات متحده به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برتر و ذهن برتر ریاضی انتخاب شد. میرزاخانی برنده جوایزی مانند جایزه ستاره انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 و جایزه عمومی شد. او از اول سپتامبر 2008 استاد و محقق ریاضیات در دانشگاه استنفورد بوده است. او قبلاً استاد دانشگاه پرینستون بود. روز تولد مریم میرزاخانی به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در ۲۲ اردیبهشت ماه توسط اتحادیه جهانی انجمن های ریاضی جهان به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات ثبت شد.


حقایق زندگی / مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. پدرش احمد میرزاخانی، مهندس برق و رئیس مجتمع آموزشی خیریه رعد بود. پدر مریم میرزاخانی اهل روستای فشندک طالقان استان البرز است. پس از پایان تحصیلات ابتدایی با شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد در دبیرستان فرزانگان تهران ثبت نام کرد. او درباره تاثیر مثبت فضای دبیرستان بر زندگی تحصیلی خود گفت: من به دبیرستان عالی فرزانگان تهران رفتم و معلمان بسیار خوبی در آنجا داشتم.


حقایق زندگی / مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در سال های 1373 و 1374 (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران و سپس در سال 1994 در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با 41 امتیاز از 42 جهان مدال طلای المپیاد ریاضی کشور را کسب کرد. مدال طلا. مدال ها سال بعد، میرزاهانی در المپیاد جهانی ریاضی در کانادا با نتیجه بی نقص مقام اول را کسب کرد. او و روی بهشتی اولین دخترانی بودند که به تیم المپیاد ریاضی ایران پیوستند. مریم میرزاخانی اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. او اولین نفری بود که در دو سال گذشته مدال طلا گرفت و اولین دانش آموزی از ایران بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت.

بیشتر بخوانید  ماجرای قتل بابک خرمدین، کارگردان معروف به دست پدر و مادرش

میرزاخانی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است. در این دوره، میرزاخانی اثبات ساده ای از قضیه شهر پیدا کرد که در ماهنامه انجمن ریاضی آمریکا منتشر شد و سپس به دانشگاه هاروارد رفت و در کلاس های کرتیس مک مولن (برنده جایزه فیلدز) شرکت کرد. مک‌مولن به یاد می‌آورد که میرزاکانی در این دوره سؤالات زیادی درباره کلاس‌های خود می‌پرسید و با عجله یادداشت‌هایی به زبان فارسی می‌نوشت. او سرانجام دکترای خود را از دانشگاه هاروارد در سال 2004 تحت نظر مک مولن دریافت کرد.


حقایق زندگی / مریم میرزاخانی

میرزاخانی علاقه ای به حضور در زیر ذره بین رسانه ها نداشت و مصاحبه های زیادی از او منتشر نشد. او می گوید: «بعضی وقت ها احساس می کنم در یک جنگل بزرگ هستم و نمی دانم به کجا می روم. اما به نوعی به بالای تپه می رسم و همه چیز را واضح تر می بینم. “آنچه در آینده اتفاق می افتد واقعاً هیجان انگیز است.” او گفت که از کودکی آرزوی نویسنده شدن را داشته است. او گفت: «وقتی بچه بودم، آرزوی من این بود که نویسنده شوم. «هیجان‌انگیزترین لحظاتم را با خواندن رمان گذراندم، در واقع هر آنچه به دستم رسید را خواندم. او در سال 2005 با همسرش یان واندرک ازدواج کرد. یان همچنین دانشیار ریاضیات در دانشگاه استنفورد، محقق سابق علوم کامپیوتر نظری در مرکز تحقیقات IBAM در جمهوری چک است و فرزندی به نام آناهیتا دارد.


حقایق زندگی / مریم میرزاخانی

اسفند 97 اتوبوس حامل دانش آموزان ریاضی شرکت کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی از اهواز محل برگزاری مسابقات به سمت تهران حرکت کرد. تیمی متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی مقام اول کشور را کسب کردند. اتوبوس به دره سقوط کرد. 6 دانش آموز ریاضی دانشگاه شریف جان باختند که بیشتر آنها به مسابقات ملی و بین المللی ریاضی راه یافتند. مریم میرزاخانی یکی از بازماندگان این حادثه بود.

بیشتر بخوانید  تصاویر دیدنی از کشف بقایای یک نظامی باستانی در ساری

در جولای 2017 اعلام شد که میرزاکانی به دلیل سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده است. میرزاخانی چهار سال بود که از سرطان سینه رنج می برد و سرطان به مغز استخوان او سرایت کرده بود. پدر و مادرش برای نگهداری از او به آمریکا رفتند. او در 14 جولای 2017 در سن 40 سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

آناهیتا آهنگ یک میلیون رویا را به همراه پدرش ایان ونداراک که پیانو می نوازد می خواند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *