مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

حفظ و تکثیر گیاه خون سیاوشان معجزه ای برای سلامتی بدن است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خون سیاوشان در کتب طب سنتی مانند دم الاخوین و دم الثبان آمده است. این درخت در هندی هیرادوهی نامیده می شود.

با درخت خون سیاوشان و خواص آن آشنا شوید!

درختی است با تنه اصلی استوانه ای بلند مانند درختان خرما، برگ های آن از دمبرگ های باریک و نوک تیز با دمبرگ تشکیل شده است. گلهای آن مانند نخل نر و ماده بر روی دو پایه مجزا قرار دارند. این درخت میوه ای به اندازه گیلاس بیضی شکل دارد و وقتی کاملاً رسید، مواد صمغی قرمز رنگ روی آن را می پوشاند به طوری که فلس های سطح بیرونی میوه را نیز می پوشاند.

این درخت در غرب هند رشد می کند. رزین خون سیاوشان از میوه های این درخت گرفته می شود و پس از تصفیه و خشک شدن، قطعات آن را در کنار برگ خرما قرار داده و به بازار عرضه می کنند. این درخت در شرق سوماترا و غرب بورنئو رشد می کند.


مشخصات رزین خون سیاوشان

اگر قطعات خون سیاوشان نازک باشد، رنگ قرمز زیبا و کمی شفاف است.


گیاه خونی سیاوشان


ترکیب شیمیایی خون سیاوشان

رزین خون سیاوشان حاوی دراکو آلبان، دراکورزن، دراکورستانول و بنزن استات می باشد. علاوه بر این، مقدار کمی اسانس نیز دارد. حدود 20 درصد از رزین خون سیاوشان رنگدانه ای است که حاوی دراکوکامین مخلوط با ماده قرمز رنگ دیگری به نام دراکوروبین است.

خواص و کاربرد خون سیاوشان

خون شیائوشان ماده ای قابض است که در چین به عنوان مسکن و مقوی هم برای التیام زخم ها و هم برای جلوگیری از خونریزی استفاده می شود. در شبه جزیره مالایا به مقدار محدود برای سوء هاضمه و وجود خون در ادرار و بیماری گنجشک و برای تسکین درد شکم استفاده می شود. در هند و چین از آن برای دفع مخاط استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  پولیفت چیست ؟ | تیفور چه کاربردی دارد ؟

به گفته دانشمندان طب سنتی خون سیاوشان ذاتاً بسیار سرد و خشک و بسیار قابض است. اعتقاد بر این است که مصرف 2 تا 5 گرم با زرده تخم مرغ برای جلوگیری از خونریزی داخلی مفید است. همچنین برای التیام زخم ها و گوشت، خنک کننده معده و کاهش حرارت کبد و روده مفید است و همچنین برای تقویت معده و مهار معده، اسهال خونی و صفراوی، به هم آمیختن شقاق مقعد و بواسیر مفید است. .

مالیدن آن به چشم برای تقویت بینایی و ترمیم جراحات چشم و مالیدن آن به دندان برای تقویت لثه و پودر پاشیدن آن برای بند آمدن خونریزی و چسبیدن و ایجاد زخم های تازه در هر عضوی مفید است. مضر کلیه از این جهت باید با کتیرا خورد. مقدار غذا 2-5 گرم است. از نظر رنگ قرمز در صنعت استفاده می شود و اگر برای رنگ آمیزی کریستال و شیشه استفاده شود مانند عقیق زیبا می شود.


آبی خونی

دستورالعمل کاشت و تکثیر خون سیاوشان

به صراحت می توان گفت که بهترین زمان کاشت و تکثیر خون سیاوشان از اواسط تا اواخر بهار و یا از اواخر تابستان تا اوایل پاییز است. این گیاه گاهی اوقات می تواند به صورت چند ساقه رشد کند و رشد کند بنابراین نیازی به هرس و کنترل ندارد و می توانید از آن برای تکثیر استفاده کنید.
معمولا توصیه می شود دراسنا را از طریق ساقه و قلمه تکثیر کنید و همچنین می توانید از جوانه های تشکیل شده در پایه استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید قلمه های 10 تا 15 سانتی متری را با چاقوی تیز ببرید.
سعی کنید از ساقه های بدون برگ قلمه بزنید و سپس به قطعات 5 تا 5.7 سانتی متری تقسیم کنید. به خاطر داشته باشید که هر قطعه باید یک جوانه خفته داشته باشد. معمولاً توصیه می شود ته قلمه ها را در زمین قرار دهید زیرا در غیر این صورت ریشه ایجاد نمی کند.

بیشتر بخوانید  تصاوير زيبا از زمستان سري پنجم


تکثیر گیاه خون سیاوشان

می توانید هر قلمه را قبل از کاشت در هورمون ریشه زایی خیس کنید تا روند جوانه زنی تسریع شود. باید برگ های اضافی را از بالا جدا کنید و هر کدام را در ظرفی به قطر 9 سانتی متر که حاوی کمپوست برای قلمه و بذر است بکارید.
توصیه می شود پس از کاشت، بستر را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید و در دمای 24 درجه سانتی گراد و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و پس از دو ماه پس از ریشه زایی کیسه را خارج کرده و به تغذیه مصنوعی بدهید.


شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه خون سیاوشان

همانطور که می دانید برای اینکه همه گیاهان به خوبی رشد کنند نیاز به شرایطی دارند که شما باید مهیا کنید و به همین دلیل برخی از شرایط ذخیره خون را شرح داده ایم:


اصول گردش خون


سبک: به طور قطع می توان گفت که Dracaena در محیط های پر نور و نور خوب رشد خواهد کرد و همچنین می تواند در نور کم نیز زنده بماند. البته هر چه نور محیط کمتر باشد رشد گیاه کندتر می شود و برگ ها کوچکتر می شوند و رنگ بهتری به نظر نمی رسد. از طرفی گیاه نباید در معرض نور زیاد قرار گیرد زیرا باعث سوختگی برگ ها می شود.
در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که گیاه خونی سیاوشان معمولاً ترجیح می دهد در محدوده دمایی بین 70 تا 80 درجه سانتی گراد رشد کرده و تشکیل شود.

بیشتر بخوانید  معرفی نژاد سگ کن کورسو 


زمین و کود: برای کاشت و نگهداری گیاه خون سیاوشان توصیه می شود از خاک با تراکم معمولی و زهکشی مناسب استفاده کنید و خاک رس با کمی خزه البته برای گیاه شما مناسب خواهد بود. در سال های اخیر گونه های مختلفی از این گیاه به کشور وارد شده است که با وجود سنگ های موجود در خاک می توانند به خوبی رشد کنند.
در مورد کوددهی دراسنا می توان گفت که این گیاه به کود زیادی نیاز ندارد و فقط زمان کوددهی بهار است که باید نسبتاً سبک و کم باشد. همچنین کود دهی دو بار در سال به گیاهان مشکلی نخواهد داشت اما در زمستان نباید این کار را انجام دهید.


سیستم های راهنمایی: از آنجایی که خون آنها به آبیاری بسیار حساس است، قبل از آبیاری باید مطمئن شوید که آب پشتی کاملاً خارج شده است، یعنی صبر کنید تا سطح روی زمین خشک شود و سپس شروع به آبیاری کنید. اگر با لکه های قهوه ای روی گیاه مواجه شدید، ممکن است علت آن آبیاری بیش از حد گیاه باشد.


تعویض ظرف: به طور کلی هر زمان که نیاز باشد می توانید گلدان را با گیاه افزایش دهید و از آنجایی که این گیاه رشد بسیار کمی دارد، می توانید هر دو تا سه سال یک بار گلدان را عوض کنید. توصیه می شود خاک بستر را تازه کنید زیرا ممکن است پس از مدتی فرسوده شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *