جزئیات جدید از نحوه شناسایی جسد حسین عبدالبکی



به گزارش سلام نو به نقل از مهرا، رئوفیان درباره روند شناسایی آسیب دیدگان حادثه ریزش کلانشهر آبادان گفت: پس از حادثه ناگوار ریزش ساختمان کلانشهر آبادان، برخی افراد در فضای مجازی به اظهارنظرهایی درباره این حادثه پرداختند. فرآیند شناسایی و آزمایشات.» با توجه به محتوای غیرعلمی و نادرست مطالب که می تواند حاکی از بیگانگی و ناآگاهی گویندگان و ناشران این مطالب با روند شناسایی و ژنتیک قانونی باشد، مطالبی را برای تنویر افکار عمومی هموطنان فراهم کرده است.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان یک ارگان علمی و تخصصی علاوه بر وظایف معمول خود، همواره در تمامی حوادث و بحران ها در کنار هموطنان بوده و از تمام توان خود استفاده کرده و به بهترین نحو ممکن خدمات رسانی می کند. ” با سرعت و دقت سعی کرد نقش بازماندگان عزیز این حوادث را هر چند کم کمرنگ کند.

رئیس پایگاه هویت ژنتیک ایران یکی از فعالیت های سازمان پزشکی قانونی ایران را حضور در محل تصادفات و انجام اقدامات فنی و تخصصی برای شناسایی و تعیین علت مرگ عنوان کرد که به سرعت انجام شد و به درستی. .

وی افزود: کار شناسایی و همچنین تعیین علت مرگ در تصادفات بر اساس استانداردها و دستورالعمل های علمی انجام می شود. در این حادثه نیز مانند سایر موارد این اقدامات انجام شده یا در حال انجام است.

رئوفیان ادامه داد: از معاینات بدنی، جنسیت متوفی، علائم و نشانه های خاص روی بدن، مدارک همراه، اثر انگشت، فرمول دندان و موارد متعدد دیگر برای شناسایی قربانیان استفاده می شود و شناسایی انجام می شود.

بیشتر بخوانید  دریاچه ای وحشتناک در میان جنگل های مازندران

رئیس پایگاه هویت ژنتیکی ایرانیان گفت: در مواردی که به دلیل شدت جراحات و آسیب جسد یا آسیب به بدن با روش های فوق قابل شناسایی نباشد و یا در موارد خاص برای ایمنی بیشتر، نمونه جسد برای استخراج مشخصات ژنتیکی انجام شود. برای مقایسه با مشخصات ژنتیکی استخراج شده از بستگان وی به دست آمد.

وی افزود: ژنتیک قانونی یکی از تخصص های بین رشته ای با ترکیبی از علوم مختلف از جمله ژنتیک مولکولی، نانوتکنولوژی، شیمی و … است که با توجه به اهمیت نمونه های به دست آمده از صحنه جرم و یا قربانیان حادثه، روش های استخراج و تکثیر آزمایشگاهی است. برای به دست آوردن نتایج قابل اعتماد و قابل تفسیر از حداقل مقدار DNA.

رئوفیان گفت: در تصادفات دسته جمعی، اگر برای شناسایی قربانیان یا بقایای انسان نیاز به مشخصات ژنتیکی باشد، اولین گام نمونه برداری از جسد یا بقایای باقی مانده در صحنه است. نمونه‌های بیولوژیکی که می‌توان برای شناسایی افراد ژنتیکی برای شناسایی افراد استفاده کرد، شامل نمونه‌های خون، نمونه‌های بافت نرم مانند ماهیچه‌ها یا نمونه‌های بافت سخت مانند دندان و استخوان است.

وی افزود: این نمونه بر اساس دستورالعمل سازمانی موجود توسط کارشناسان پزشکی قانونی انجام می شود.

رئیس پایگاه هویت ژنتیکی ایران ادامه داد: فرآیند استخراج پروفایل های ژنتیکی از نمونه های بافتی (نرم یا سخت) در شرایط استاندارد شامل آماده سازی نمونه، استخراج DNA، کمی سازی، تکثیر DNA با روش PCR، جداسازی محصول PCR با الکتروفورز و تهیه ژنتیکی. مشخصات و در نهایت تفسیر و گزارش شناسایی.

وی افزود: زمان مورد نیاز برای استخراج و تطبیق مشخصات ژنتیکی بسته به نوع نمونه، حداقل 8 ساعت در نمونه خون تا 48 ساعت در نمونه جامد (استخوانی) است.

بیشتر بخوانید  قانون افزایش حقوق بازنشستگان باطل شد ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ – ایران چطور

رئوفیان گفت: شاید به دلیل فساد شدید بافتی یا عدم نتایج قابل تفسیر، فرآیند آزمایش باید تکرار شود و البته رسیدن به نتیجه و پاسخ به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: در خصوص ریزش ساختمان کلانشهر آبادان، با توجه به آواربرداری و خروج اجساد و بقایای قربانیان در ساعات و روزهای اولیه حادثه، شناسایی و احراز هویت امکان پذیر است. از این عزیزان این اجساد بر اساس پروتکل مربوطه پس از شناسایی به خانواده ها تحویل داده شد.

رئیس پایگاه هویت ژنتیکی ایران گفت: در این میان افزایش برخی شایعات و ابهامات درباره مرحوم حسین عبدالبکی که هویت وی با آزمایشات از جمله روش های بیومتریک (اثرانگشت) مشخص شده است، نیاز به آزمایش ژنتیک را افزایش داده است. و اقدامات لازم انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید