مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جزئیات تعیین هزینه ثبت نام مهریه / هزینه ثبت نام 110 سکه مهریه 32 میلیون تومانی است؟!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، در صورتی که آخرین اصلاحات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای جزای نقدی و مجازات مهریه» در دادگاه علنی مجلس تصویب و در نهایت به قانون تبدیل شود؛ مهریه بالای 14 سکه شامل پرداخت «هزینه ثبت نام» در زمان عقد است و زوجین برای ثبت 110 سکه مهریه باید حدود 32 میلیون تومان (با احتساب 14 میلیون و پانصد هزار تومان) بپردازند.

بر اساس آخرین اصلاحات «اصلاح قانون نحوه اجرای جزای نقدی و مهریه» در مجمع کمیسیون قضایی و حقوقی، نمایندگان برای جلوگیری از ثبت مهریه های سنگین مهریه های بالای 14 سال، «هزینه ثبت نام» را در نظر گرفتند. سکه ها .

بر این اساس مهریه تا سقف 14 سکه شامل پرداخت «هزینه ثبت نام» نمی شود، اما مهریه 14 تا 100 سکه چهار دهم درصد قیمت سکه است، مهریه بین 100 تا 200 سکه 2 درصد است. از قیمت سکه و مهریه 200 سکه و بیشتر 15 درصد قیمت سکه می باشد.

به گفته ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی حق ثبت مهریه باید نصف دو طرف عروس و داماد پرداخت شود و درآمد آن به صندوقی به نام میراز برسد. وجوه مورد نیاز در بودجه سالانه آن ردیف اعتباری واریز خواهد شد.

این گفته این است که اگر قیمت هر قطعه سکه حدود 14 میلیون و 500 هزار تومان (با توجه به قیمت فعلی سکه) را در نظر بگیریم، زوج های جوانی که نگران هزینه های برگزاری مراسم عقد، تامین محل اقامت و جهیزیه هستند. ابتدای زندگی خود باید ۱۱۰ سکه کنار بگذارند.جهیزیه (مبلغی که بیشتر در بین عموم مردم و در شهرهای بزرگ رایج است) باید ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بپردازند و سهم هر عروس و داماد برای پرداخت این هزینه ثبت نام است. حدود 16 میلیون تومان.

در حالی که هدف از تعیین «هزینه ثبت» برای مهریه بالای 14 سکه برای جلوگیری از تعیین مهریه های صعب العبور است که به گفته مدیران کانون سردفتران ازدواج و طلاق نه تنها راهی برای رسیدن به این هدف نیست، بلکه این تصمیم ممکن است منجر به عدم ثبت ازدواج «رسمی» و تمایل به ثبت عادی ازدواج به ویژه در مناطق دورافتاده شود و در نهایت با دور زدن این «حق ثبت» تنها حقوق زنان در روابط خارج از ازدواج ضایع شود.

بیشتر بخوانید  آمریکا و سه کشور اروپایی گرفتار توهم و محاسبه غلط شده‌اند

هشدار نسبت به ثبت «رسمی» ازدواج پس از احراز «حق ثبت»

علی مظفری، رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، ثبت مهریه بیش از 14 سکه را خلاف عرف و شرع و قانون دانست و درباره مصوبه اخیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به ایسنا گفت: دختر و پسر آماده خواهند بود. ازدواج در صورت عدم اطلاع مشکلات زیادی ایجاد می کند.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان هدف از تعیین هزینه ثبت نام برای مهریه بالای 14 سکه را جلوگیری از تعیین مهریه های صعب العبور عنوان کرده اند و به نظر شما آیا این تصمیم مثمر ثمر خواهد بود؟، این تصمیم را اشتباه خواند و هشدار داد عواقب: راه های زیادی برای دور زدن و اجتناب از حق ثبت مهریه وجود دارد. این اقدام می تواند منجر به فرار جوانان از ثبت رسمی ازدواج و گرایش به ثبت ازدواج عادی به خصوص در مناطق دور افتاده شود.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق معتقد است راه های زیادی برای دور زدن «حق ثبت نام» برای مهریه وجود دارد و نتیجه آن تضییع حقوق زنان است.

مظفری قصد نمایندگان مجلس برای تعیین «هزینه ثبت نام» را «تخلف از غرض» خواند و اظهار داشت: مصوبه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با هدفی که آنها اعلام کرده اند مطابقت ندارد. تصور کنید برای ۱۱۰ سکه مهریه ۲ درصد هزینه ثبت نام تعیین شده است، یک زوج چقدر باید هزینه ثبت نام را با قیمت فعلی سکه بپردازند؟ در واقع زوجین باید حداقل 5.6 میلیون تومان و حتی 50 میلیون تومان برای مهریه بالای 14 سکه بپردازند که برای عروس و داماد که در ابتدای شروع کار هزینه های زیادی دارند، هزینه ثبت نام بسیار بالایی است. زندگی می کند. با یکدیگر.

بیشتر بخوانید  کاروانسرای دوداک در دلیدجان پلمپ شد

عروس و داماد علاوه بر «هزینه ثبت نام» باید ۹ درصد مالیات بپردازند

به گفته وی، از سوی دیگر، اگر هزینه ثبت نام برای جهیزیه محاسبه شود، قطعاً ارزش افزوده و مالیات 9 درصدی خواهد داشت و همه این هزینه های کلان بر عهده مهمانان عروسی است که نفر اول هستند. در زندگی. با یکدیگر. سوال اینجاست که آیا این تصمیم در راستای سیاست تسهیل و جلوگیری از ازدواج است یا نه؟ راه های زیادی برای دور زدن هزینه ثبت نام به دلیل عدم پرداخت وجود دارد و نتیجه آن این است که پرداخت مهریه به زنان سخت شده و حقوق زنان ضایع می شود.

از پرداخت جهیزیه «قرض» به جای «هزینه ثبت نام» خودداری کنید.

رئیس موسسه ازدواج و طلاق ادامه داد: پیش از این برای تسهیل در امر ازدواج بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت «ثبت نام» برای مهریه صادر کرده بود و اکنون «ثبت نام» برای مهریه اجباری نیست. : نمایندگان مجلس اگر واقعاً می خواهند جلوی تعیین مهریه های سنگین را بگیرند باید از مهریه های «قرض» پرهیز کنند. این پیشنهاد تخصصی، پژوهشی و مبتنی بر شرع و قانون و منطبق بر مبانی و روایات اسلام است. مهریه باید نقداً از حالت «قرض» پرداخت شود و قول پرداخت آن بعد از ازدواج یا حداقل سقف معینی برای مهریه قرض وجود داشته باشد.

مظفری با بیان اینکه این پیشنهاد کارشناسی را به مجلس و نمایندگان ارائه کردیم، ادامه داد: اگر مجلس قصد دارد از تعیین مهریه های سنگین جلوگیری کند، مهریه در زمان انعقاد قرارداد و وام آن به صورت نقدی پرداخت شود. تعیین هزینه برای ثبت نام در جهیزیه باعث افزایش قیمت ازدواج می شود و عروس و داماد که هزینه های بالای عروسی را متحمل می شوند باید هزینه های اضافی و حتی بخشی از وام ازدواج را پرداخت کنند. هزینه ثبت نام را پرداخت کنید اکنون وعده داده شده است که مهریه بعد از عروسی پرداخت می شود که در هیچ کجای سنت پیامبر «قرض» به عنوان مهریه وجود ندارد و این اتفاقی است که در صد سال اخیر رخ داده است. زمانی که در زمان عقد قرارداد مهریه به صورت نقدی پرداخت می شود، توان مالی داماد لحاظ می شود و داماد مهریه های سنگین را بدون توان مالی نمی پذیرد.

بیشتر بخوانید  خبر بد برای سربازها

به گفته وی در حال حاضر حق ثبت ازدواج وجود ندارد و کپی رایت بر عهده ماموران ثبت ازدواج است و مشکلات اقتصادی در حال از بین رفتن است. در چهار سال گذشته تقریباً هر ماه تقریباً سه نفر از کارکنان ثبت احوال استعفا داده اند و در 45 ماه گذشته تعداد کل سردفتران به 115 نفر رسیده است.

اسکان موقت “حق ثبت” و کاهش ازدواج جوانان

به گفته وی، تعیین «هزینه ثبت نام» برای مهریه های بالای 14 سکه مانع جدی ازدواج جوانان است و گذاشتن آن راه درستی برای جلوگیری از گرانی مهریه نیست.

رئیس موسسه ازدواج و طلاق نسبت به کاهش ازدواج جوانان با تعیین حق ثبت مهریه هشدار داد و گفت: این طرح مسکن مقطعی است. مشکل بزرگ مشابه این تصمیم در جلسات گذشته مجلس بود و آن تصویب دو تبصره ماده 75 قانون برنامه ششم بود که بر اساس آن زنانی که قصد طلاق دارند باید 10 درصد حق التالیف را به دولت بپردازند. و این در حالی است که زن بی پناهی که می خواهد طلاق بگیرد نیاز به کمک دارد و این مبالغ مشکل مضاعف است. طرح فعلی و همچنین تصویب این تبصره مشکلات عدیده ای را برای زوجین به ویژه بانوان به همراه خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *