مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

جاذبه های گردشگری و توریستی صوفیه بلغارستان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





جاهای دیدنی صوفیه




صوفیه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور بلغارستان و یکی از قدیمیترین پایتخت‌های اروپا می‌باشد. تاریخ این شهر به سده ۸ میلادی برمیگردد. شهر صوفیه در غرب بلغارستان و جوار ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده‌است.


صوفیه پایتخت بلغارستان داستان های زیادی برای گفتن دارد و هر جاذبه تاریخی اش دیدگاه جدیدی درباره گذشته پیجیده این شهر به شما می دهد. در این شهر می توان کلیساهایی را دید که چندین قرن زودتر از مساجد به وجود آمدند و تاریخ رومی ای را به تماشا نشست که همچنان کشف نشده باقی مانده و با قسمت مدرن شهر پیوند خورده است. بسیاری از بناهای این شهر در زمان احیای بلغارستان در اواخر قرن ۱۹ ساخته شده اند یعنی زمانی که کشور به سلطه عثمانی ها پایان داد و به استقلال رسید.


کلیسای جامع الکساندر نوسکی صوفیه




اندازه بزرگ این کلیسا حتما شما را متعجب می کند. این کلیسا دومین کلیسای جامع بزرگ ناحیه بالکان است و بیش از ۱۰ هزار نفر در آن جا می شوند. این کلیسا هم مثل بیشتر معماری های باشکوه این شهر در دهه ۱۸۸۰ ساخته شده یعنی همان زمانی که عثمانی ها سقوط کردند و بلغارستان حیات تازه ای را شروع کرد. وقتی در داخل این کلیسا هستید حتما نگاهی به سقف گنبد اصلی بیندازید و نقاشی های دیواری جالب توجهی را ببینید. سرداب کلیسا به روی عموم باز است و می توانید از آن بازدید کنید.


کلیسا


سنت جورج روتوندا صوفیه


این ساختمان آجر قرمز که قلب سردیکای باستانی و قدیمی ترین ساختمان مدرن صوفیه است در سال های دهه ۳۰۰ ساخته شده است. خیلی عجیب است که این ساختمان توانسته بعد از این همه سال سالم باقی بماند. به داخل این ساختمان بروید تا نقاشی های پرجزئیات قرون وسطایی ببینید، نقاشی هایی که در هنگام تبدیل کلیسا به مسجد در سال های دهه ۱۶۰۰ توسط عثمانی ها کشیده شده اند. این بنا در دهه ۱۹۹۰ دوباره کشف و بازسازی شد. در بیرون این بنا یک خیابان سنگفرش شده رومی و دیگر آثار به جای مانده از سردیکای باستانی را می بینید.


بلوار ویتوشا صوفیه


بلوار ویتوشا تجملی ترین خیابان شهر است و جایی است که پر از بوتیک های شیک و خانه های باکلاس است. اگر اهل تماشای مغازه های لوکس نیستید می توانید نگاهی به کوه ویتوشا بیندازید که از بالای ساختمان های بلند این خیابان نمایان هست و در بیشتر روزهای سال قله اش از برف پوشیده شده و نمایی جذاب دارد. گشت و گذار ۲ ساعته در این خیابان واقعا خوشایند است . کافه های اطراف این «خیابان پیاده رو» صندلی های خود را در بیرون چیده اند و در سال های اخیر تیرهای چراغ برق، نیمکت ها و کیوسک ها به شیوه ای طراحی شده اند که یادآور روزهای آغازین احیای بلغارستان است.


کلیسای سنت صوفیه


همین کلیسا بود که در دهه ۱۳۰۰ در دوره امپراطوری دوم بلغارستان باعث شد که اسم این شهر را صوفیه بگذارند. این بنای ساده و آجر قرمز به زمان دوره بیزانس برمی گردد و در سال های دهه ۵۰۰ در بالای قبرستان شهر باستانی سردیکا ساخته شده است. وقتی به دیدن این کلیسا می روید می توانید باقی ماننده هایی از این کلیسای باستانی و قبرهایی را ببینید که برای بیش از ۱۵۰۰ سال قبل هستند. اینجا بعد از تهاجم عثمانی ها به مدت دو قرن به مسجد تبدیل شده بود اما در زلزله ای که در دهه ۱۸۰۰ رخ داد متروک شد و مناره اش سقوط کرد.

بیشتر بخوانید  شهری جدید در امارات متحده عربی


بلغارستان


کلیسای بویونا صوفیه


در دامنه های پایین کوه ویتوشا کلیسایی را می بینید که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این کلیسا را حتما در لیست جاذبه هایی که باید از آن ها دیدن کنید قرار دهید چون در جایی رویایی قرار دارد. برای دیدن از این کلیسا به بیشه ای پر از درختان بلند می روید و کلیسا را در گوشه ای از این بیشه سرسبز و ساکت می بینید. این کلیسا در طی سه مرحله در بین سال های ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ ساخته شد اما مهمترین قسمت های آن در دهه ۱۲۰۰ در دوره امپراطوری دوم به کلیسا اضافه شد.


کوه ویتوشا صوفیه


در حومه جنوب غربی شهر صوفیه کوه ۲۲۰۰ متری ویتوشا قرار گرفته، قله ای باشکوه که در پارکی طبیعی قرار دارد و آنقدر ماجراجویی دارد که با یک بار رفتن نمی توانید همه آن ها تجربه کنید. آسان ترین راه برای بالا رفتن از این کوه مسیر پیست اسکی آلکو (Aleko) است چون در آنجا می توانید سوار تله کابین شوید و به راحتی به بالا بروید. بعد از اینکه از تله کابین پباده شدید بقیه مسیر تا رسیدن به قله خیلی راحت است چون قله در زمین مسطح بزرگی قرار دارد که شیب چندانی ندارد. بر روی این قله چشم اندازی خیره کننده از صوفیه را می بینید.


موسسه ملی باستان شناسی صوفیه


این موزه در سال ۱۹۰۵ تاسیس شد تا همه آثار باستانی مهمی که در صوفیه و دیگر شهرهای بلغارستان پراکنده بودند را زیر یک سقف جمع کند. این موزه در واقع مسجد جامع سابق بود که بعد از احیای بلغارستان به موزه تبدیل شد. مهمترین قسمت های این موزه بخش آثار ماقبل تاریخ، تالار اصلی، بخش قرون وسطی و گنجینه هاست.


آثار تاریخی


مسجد بانیا باشی صوفیه


«بانیا باشی» تنها مسجد این شهر است و اگر در ساعت غیر از نماز قصد بازدید از آن را داشته باشید با در بسته روبرو می شوید. اگر با دیدن این مسجد یاد مساجد ترکیه ای می افتید بی دلیل نیست چون این مسجد یکی دیگر از شاهکارهای معمار ترکیه ای معمار سینان است. مسجد بانیا باشی در سال ۱۵۷۶ در ابتدای دوره عثمانی ساخته شد و گنجایش ۷۰۰ نفر را دارد.


پارک ورانا صوفیه


Simeon II تزار بلغارستان قبل از اینکه تبعید شود در سال های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ در خانه ای زندگی می کرد که امروز به این پارک تبدیل شده است. این پارک فقط در آخر هفته ها باز است و ساختمان های جالبی دارد البته نمی توانید وارد هیچ کدام از آن ها شوید. باغ و فضای سبز این پارک یکی از آرامش بخش ترین محل های شهر است.

بیشتر بخوانید  آموزش برای یک شب ماندن در طبیعت


آمفی تئاتر سردیکا صوفیه


این آمفی تئاتر رومی صوفیه تا قبل از سال ۲۰۰۴ کشف نشده بود اما در زمان خودش یکی از بزرگ ترین آمفی تئاترهای رومی بود. این آمفی تئاتر در دهه ۴۰۰ نوسازی اما چند سال بعد متروک شد.


پل عشاق در صوفیه


این پل مکانی است که بسیاری از جوانان و عشاق صوفیه در آن جمع می شوند واز مناظر زیبای صوفیه لذت می برند. این پل عابر پیاده در یکی از جاده های اصلی صوفیه واقع شده و مشرف به کوهستان Vitosha می باشد. در این منطقه یک گالری هنری هم برگزار می شود.


شهر


میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ در صوفیه


میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ (Prince Alexander of Battenberg Square )، که با نام باتبرگ نیز معروف است، بزرگترین میدان صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که نام آن برگرفته شده است از الکساندر جوزف باتنبرگ ، اولین شاهزاده بلغارستان مدرن.بی شک این میدان مناسب ترین محل در صوفیه برای برگزاری کنسرت های بزرگ در هوای آزاد و تظاهرات، راهپیمایی ها (از جمله رژه ارتش در روز سنت جورج) و دیگر نشست ها می باشد.




در طول حکومت کمونیست بلغارستان، میدان دارای اسم ” نهم سپتامبر” بود که نمادی محسوب می شد از کودتای دولت کمونیست در 9 سپتامبر 1944. میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ از سال 1949 تا سال 1999 محل آرامگاه بزرگ جورج دیمیتروف بود. وی یک سیاستمدار کمونیستی و اولین رهبر کمونیستی بلغارستان از سال 1946 تا 1949 بود. قبل از سال 1944 نام این میدان، “میدان تزار” بوده است که علت آن نزدیکی آن به کاخ سلطنتی سابق یود. در حال حاضر گالری ملی هنر، در این مکان قرار دارد.


بنای تاریخی ارتش سرخ صوفیه


بنای تاریخی ارتش سرخ (monument of the red army) در صوفیه، پایتخت بلغارستان، بنایی یادبود از ارتش سرخ در پارک ارتش شوروی می باشد که توسط روس ها در سال 1954 ساخته شده است. در روبروی درب ورودی، در بالای یک سکو و در ارتفاع 34 متری، یک سرباز ارتش سرخ، با خوشحالی و تشکر یک زوج بلغاری را به سمت آزادی هدایت می کند.




نقوش برجسته برنزی در پایین بنای تاریخی نشانگر جمعیت شاد و سپاسگزاری می باشد که به استقبال سربازان روسیه برگشته به وطن خود رفته اند و همچنین، صحنه های مبارزه با انقلاب اکتبر و جنگ جهانی دوم وجود دارد. این بنای یادبود عظیم به ارتش شوروی به مناسبت دهمین سالگرد آزادی روسیه از بلغارستان هدیه داده شد. و نمونه ای قوی از سوسیالیستی، رئالیسم دوره می باشد.


کلیسا


تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه


تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه در سال 1888 و به سبک نئوکلاسیک ونیزی بنا شد، و بیشتر برای اجراهای معروف و بازیگران مطرح و بزرگش مشهور است. در مرکز شهر ساختمان تاثیرگذاری وجود دارد، که محل بزرگی برای کسانی است که عاشق تئاتر و نمایش اند. شما در آنجا می توانید نمایش های زیبایی را ببینید که توسط بازیگران معروفی اجرا می شوند.

بیشتر بخوانید  با ده شهر شگفت آور، اما فراموش شده دنیا آشنا شوید




درون بنا نیز تاثیر و بوی تئاتر بخوبی به مشام می رسد. در نزدیک این بنا دو کافه ی دنج وجود دارد برای کسانی که تمایل به صحبت در مورد تئاتر و نمایش دارند، و همزمان میخواهند قهوه ای بنوشند.




حمام کردن در چشمه های آب معدنی صوفیه


در ۳۰ کیلومتری صوفیه در Belchin Banya یک چشمه ی آب معدنی وجود دارد که آب آن دارای خواص التیام بخش برای دردهای مفاصل می باشد. این منطقه دارای حمام های عمومی و استخر های در فضای باز برای فصل تابستان می باشد. حمام عمومی معدنی صوفیه (Sofia Public Mineral Baths)، یکی از مجموعه حمام های باستانی صوفیه محسوب می شود که به علت وجود چشمه های آب معدنی بی نظیر، مکانی است که نخستین حمام امپراطوری روم درآنجا ساخته شد. قرنها بعد، عثمانی ها پس از حمله به صوفیا، آن را به سبک معماری خاص خود تغییر دادند. داخل این بنا، دالانهای پنهانی و اتاقهای تودرتوی وجود دارد که مهمانان ویژه خارجی از آن طریق به قسمت اصلی و داخلی حمام شاهانه هدایت می شدند.


نقاش فرانسوی، ژان آگوست دومینیک تابلوی معروف خود، ” حمام عثمانی ” را با الهام از حکایات نقل شده از سوی بانوی دربار انگلستان، ماری مونتگیو که مدتی را مهمان ویژه دربار عثمانی و این عمارت بوده، کشیده است.استفاده از آب‌های معدنی، تاریخی بسیار کهن دارد. بومیان صوفیه شاهد تاثیرات آب‌های معدنی به روی بدن بوده اند و از اینرو با ساختن حمام ها در قرن پانزدهم به فکر سازماندهی این آب ها افتادند. این مکان، نقطه عطفی در مرکز صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که یک شهر شناخته شده برای چشمه های معدنی است. جناح شمالی این حمام در طول بمباران جنگ جهانی دوم آسیب دید اما چند سال بعد ترمیم و مجددا بازسازی شد.این مکان تا سال 1986 فعال بود اما به دلیل وضعیت بد و تخریب احتمالی پشت بام آن، بسته شد. پس از آن، بخشی از این حمام بازسازی شد و بعنوان موزه و یک مرکز شفا بخشی مورد استفاده قرار گرفت.


بازار




بازار Zhenski در صوفیه




بازار Zhenski (بازار زنان) برای سال ها یکی ازبزرگترین و شلوغ ترین بازارها بوده است. انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت و پنیر ، آجیل و میوه های خشک شده وشیرینی و دسر های خانگی در این بازار به فروش می رسد.


همچنین خارج از کلیسای Aleksander Nevsski یک بازار عتیقه فروشی وجود دارد که اشیا قدیمی و جنگی در آن به فروش می رسد. اگرچه به دلیل پایین بودن قیمت ها نمی تواند از اصل و یا فرع بودن این اجناس اطمینان کامل پیدا کرد.


separator line


بیشتر بخوانید:


سفر به شهر زیبای تفلیس و هزینه های این سفر


هزینه های سفر به مصر و جاذبه های تاریخی این کشور


از هزینه های سفر به هامبورگ بیشتر بدانید!


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *