توئین ۴۰ چیست؟ – ویژگی، اجزای سازنده و کاربرد آن

پلی سوربات ها یا دوقلوها گروهی از امولسیفایرها هستند که با برندهای Alex، Canarcell و Twin 40 موجود هستند و نام Twin بیشتر رایج است. دوقلوها اجزایی را حل می کنند که معمولاً در یک حلال قابل حل نیستند. پلی سوربات ها از واکنش اکسید اتیلن، سوربیتول و یک اسید چرب ویژه تشکیل شده اند. از این مواد در صنایع مختلف استفاده می شود. در این مقاله پتروشیمی دانشمند فیزیک به معرفی ویژگی های Twin 40 و کاربردهای آن می پردازیم.

فهرست

پلی سوربات چیست؟

پلی سوربات ها به شکل مایعات روغنی هستند. این مواد معمولا حاوی 20 اکسید اتیلن هستند. نوع اسید چرب متصل به مولکول پلی اکسی اتیلن سوربیتان تعداد متصل به پلی سوربات ها است. هر چه این عدد بیشتر باشد، قدرت امولسیون کنندگی امولسیون آب و روغن بیشتر است. به عنوان مثال اگر بخواهیم مخلوطی از روغن های معطر و اسانس در آب داشته باشیم باید پلی سوربات را با تعداد کمتر انتخاب کنیم و بالعکس اگر روغن حامل در آب امولسیون شود تعداد بیشتری پلی سوربات مناسب خواهد بود. .

پلی سوربات چیست؟
پلی سوربات چیست؟

انواع پلی سوربات ها عبارتند از: پلی سوربات 85، پلی سوربات 80، پلی سوربات 65، پلی سوربات 61، پلی سوربات 60، پلی سوربات 20، پلی سوربات 21 و پلی سوربات 40.

کاربرد پلی سوربات

پلی سوربات با اتوکسیله کردن سوربیتان استری شده با اسیدهای چرب بوتیریک تهیه می شود. این ترکیبات به طور گسترده در مواد شوینده، مراقبت های بهداشتی و آرایشی، صنایع غذایی و دارویی و همچنین در آزمایشگاه ها استفاده می شود. در بخش زیادی از صنایع غذایی مانند پخش کننده، روان کننده، امولسیون کننده، کف زا، نرم کننده خمیر، افزودنی خوراک دام و طیور و … به مقدار دلخواه، در قوطی ها، غذاهای منجمد، برای سفت شدن بستنی در برابر ذوب سریع. ذوب شده، برای حفظ نرمی سس در پودر کیک و .. استفاده می شود.

کاربرد پلی سوربات
کاربرد پلی سوربات

جوزا 40

توئین 40 یا پلی اکسی اتیلن (40) یا سوربیتان مونوپالمیتات (پلی اکسی اتیلن (40)) ترکیبی از اکسید اتیلن، سوربیتول و اسید پالمیتیک است. عدد 40 همان monopalmit را نشان می دهد. فرمول مولکولی این ماده C62ایکس122اوه22 ه) این ترکیب یک سورفکتانت غیریونی از کلاس امولسیفایرها است. Twin 40 از زرد تا نارنجی در دمای اتاق به عنوان یک مایع چسبناک ویسکوز متغیر است. در غذا از این ماده به عنوان امولسیفایر و تثبیت کننده استفاده می شود.

نحوه ساخت و خرید Twin 40

نحوه تولید دوقلوهای 20، 40، 60 و 80 مشابه است. Tween 40 همچنین نتیجه یک واکنش شیمیایی بین اسید پالمتیک، اکسید اتیلن و سوربیتول است. رایج ترین اسیدهای چرب اشباع شده در روغن های گیاهی، چربی ها و روغن های حیوانی، علاوه بر اسید پالمیتیک، اسید استئاریک نیز هستند. لازم به ذکر است که اسید پالمیتیک مانند سایر اسیدهای چرب موجود در طبیعت به شکل تری گلیسیرید وجود دارد.

کره، روغن آفتابگردان، روغن سویا، پنیر، شیر، گوشت و طبیعی را می توان به عنوان منابع طبیعی غنی از اسید پالمیتیک نام برد. سوربیتول همچنین از اسید لیپوفیل-پالمتیک، اکسی اتیلن و گروه های هیدروفیل تشکیل شده است. سوربیتول از گلوکز-d که از ذرت یا تاپیوکا (نوعی نشاسته استخراج شده از ریشه های گیاهی به نام کاساوا) تهیه می شود. قیمت این ماده بستگی به شرایط و نوسانات بازار دارد. عمدتا در مواد غذایی و آرایشی استفاده می شود.

اپلیکیشن Twin 40

علیرغم اینکه دوقلوها در صنایع بهداشتی و آرایشی نسبت به صنایع غذایی تمیزتر هستند، اما وجود این مواد در این بخش قابل توجه است. این ترکیبات به عنوان مرطوب کننده های تسکین دهنده پوست، هموژنیزه کننده، امولسیفایر و ویسکوزیفایر، ضد چروک، پودرهای معطر، لوسیون، روغن های ویتامین، شامپو، صابون، شوینده ها، دهان شویه ها، رنگ موها عمل می کنند.مو کاربردهای پلاستیکی و … دارد.

اپلیکیشن Twin 40
اپلیکیشن Twin 40

در بخش های علمی و دارویی، در تهیه واکسن (25 میکروگرم پلی سوربات در هر دوز واکسن آنفولانزا استفاده می شود)، در داروهای بیولوژیکی (آنزیم ها، آنتی بادی های مونوکلونال و غیره)، در ویتامین ها (از جمله محلول های مولتی ویتامین) یا برای حل کردن استفاده می شود. ویتامین هایی که می توانند در چربی ها و آب حل شوند. همچنین می توان از آنها در امولسیون ها و سوسپانسیون ها برای تثبیت استفاده کرد.

استفاده از Tween 40 در صنایع غذایی

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از Tween 40 را به عنوان امولسیفایر غیرمستقیم به جای مکمل غذایی مستقیم تایید کرده است. همچنین به عنوان مکمل مستقیم استفاده می شود. از این ترکیب در صنایع غذایی (در پودینگ، بستنی، نوشابه، سس سالاد، ادویه و شیرینی و…)، لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی داروها نیز استفاده می شود. همچنین زمانی که اسید پالمتیک با سوربیتول و مونواسترها و هیدریدهای آن مخلوط می شود، تجویز خوراکی می شود، 20 مول اتیلن اکسید در هر مول سوربیتول و انیدریدهای آن می تواند غلظت آن را افزایش دهد.

معایب و عوارض Twin 40

وجود 0.2 میلی گرم اکسید اتیلن و 5 میلی گرم دیوکسین ممکن است سرطان زایی این ماده را مورد تردید قرار دهد، اما به طور کلی آنها را ایمن و مطمئن توصیف می کنند. البته از نظر تغذیه ممکن است دوقلوها به برخی افراد حساسیت داشته باشند اما به طور کلی استفاده از این مواد برای بدن انسان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده حتی تایید کرده است که می توان از آن به طور مستقیم در غذا استفاده کرد و هیچ گزارشی از سمیت یا سرطان زایی وجود ندارد. با وجود این ایمنی غذایی، پلی سوربات ها در ژاپن و بخش هایی از خاورمیانه استفاده نمی شوند. در زمینه لوازم آرایشی 20، 21، 40، 60، 61، 65، 80، 81 و 85 از نظر کارشناسان بی خطر هستند.

شرایط نگهداری دوقلو 40

برای محافظت از سموم، بهتر است آن ها را در مکان های خشک و خنک، با تهویه مناسب و به دور از گرما نگهداری کنید. برای نگهداری این مواد باید از ظروف دربسته استفاده شود. تا حد امکان از دست زدن بدون دستکش به او پرهیز می کرد و در صورت تماس با دستان او باید سریعاً آنها را بشویید.

بیشتر بخوانید  افزایش تراز اقتصادی مجتمع مس سونگون به 4 میلیارد دلار با تولید 400 هزار تن کاتد در سال

دیدگاهتان را بنویسید