مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تمرکز آمریکا بر امنیت منطقه ای با بی ثبات سازی افغانستان – اخبار قزوین – اخبار استانهای تسنیم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


طبق گزارش ها آژانس تسنیم از جانبقزوین‌ تخصصی بررسی تخصصی وقایع در افغانستان توسط انستیتوی تحقیقات فرهنگی جوان عراق با حضور راگیب عزیزی ، معاون دانشگاه پیام افغانستان ، علی اکبر اسلام زاده ، نماینده شورای عالی جوانان در دانشگاه اشراک در افغانستان ، افغانستان ، موج جدید حملات طالبان ، سیاست و رویکرد ایران در قبال افغانستان و چشم انداز گفتگوهای بین افغان و صلح در یک وبینار برگزار شد.

معاون دانشگاه پیام به عنوان اولین سخنران این وبینار تخصصی گفت: در واقع ، همزمان با خروج از افغانستان ، ایالات متحده تلاش می کند تا این گروه را به قدرت برساند تا آنها بتوانند در دولت آینده سهمی قانونی داشته باشند. افغانستان. بنابراین ایالات متحده استراتژی استعماری خود را از استراتژی گران قیمت نظامی به استراتژی ارزان قیمت با سیاستمداران غرب گرا تغییر داده است.

راگب عزیزی افزود كه آمریكایی ها 11 سپتامبر 2021 ، مصادف با 20 سپتامبر 1400 ، زمان خروج كامل نیروهای خود از افغانستان را اعلام كرده اند: “با این حال ، وقایع چند ماه گذشته نشان می دهد كه طالبان می توانند بر افغانستان تأثیر بگذارند. دولت. “

راهی آمریکایی ، آشکار یا واقعی؟

وی با اشاره به پیامدهای عدم حضور آمریکا در افغانستان گفت: “البته ، این یک عزیمت آشکار است و ممکن است آمریکایی ها از دهه ها قبل در ساختار قدرت سیاسی در افغانستان بوده باشند.” با این حال ، خروج از ایالات متحده می تواند منجر به ورود کشورهای دیگر مانند چین ، پاکستان و عربستان سعودی شود ، برخی از آنها هنوز آشکارا افغانستان را در راس مسائل سیاسی و استراتژیک خود قرار می دهند.

بیشتر بخوانید  کارشناس لبنانی: آمریکا و عربستان سعودی عامل تیراندازی جنوب بیروت هستند

عزیزی خاطرنشان کرد: در واقع اینگونه کشورها از طریق موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک افغانستان در شمال ، جمهوری اسلامی ایران در غرب و سایر کشورهای منطقه از جمله چین و اتحادیه اوراسیا به دنبال تأثیرگذاری بر روسیه هستند.

وی اشغال استان بدخشان در آخرین منطقه آزاد شمال افغانستان را اعلام کرد و افزود: در واقع ایالات متحده قصد دارد با تقویت طالبان از طریق اشغال کامل شمال افغانستان موقعیت روسیه در شمال را متزلزل کند و البته این کار را نیز انجام می دهد . به نظر می رسد روسیه اجازه طالبان را نمی دهد. “در شمال افغانستان ، مانند امروز ، این منطقه در حال تبدیل شدن به یک نقطه آسیب پذیر برای روس ها است.

عزیزی ادامه داد: اشغال شمال افغانستان علاوه بر تخریب دیوار امنیتی روسیه ، می تواند از طریق اجرای یک طرح شیطانی که توسط ایالات متحده و برخی کشورهای منطقه دنبال می شود ، منجر به تجزیه و تجزیه افغانستان شود.

نقش افغانستان در استراتژی جدید امنیت ملی ایالات متحده

علی اکبر اسلام زاده ، نماینده شورای عالی جوانان در آسیا ، در بخش دیگری از وبینار درباره تأثیر دومینو از هم پاشیدگی ایالات و نواحی افغانستان گفت: ریشه های جنگ و ناامنی امروز افغانستان را باید در امنیت ملی آمریکا جستجو کرد سیاست ها و استراتژی ها به ویژه از سال 1997 ، زمانی که سیاستمداران ، استراتژیست ها و رهبران نظامی آمریکایی استراتژی امنیت ملی ایالات متحده را برای 25 سال آینده تغییر دادند تا دستاوردهای نظامی و امنیتی ایالات متحده را در سراسر جهان حفظ کنند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی ادارات به دلیل آلودگی هوا؟

وی با اشاره به اینکه استراتژی امنیت ملی آمریکا مبتنی بر چهار شاخص مختلف است ، افزود: در واقع ، نفوذ اقتصادی و فرهنگی بزرگ با تکیه بر قدرت برتر نظامی از ویژگی های اصلی استراتژی امنیت ملی آمریکا است که در نهایت به دنبال دستیابی به آنها از طریق اقتصادی است. نفوذ نظامی در خاورمیانه و ورودی شرق و شمال آسیا ، یعنی افغانستان دارند.
وی گفت: “دلیل انتخاب افغانستان برای اجرای سیاست استراتژیک آمریکا این است که افغانستان از موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه ای برخوردار است ، به همین دلیل افغانستان را قلب آسیا نیز می نامند.” به این ترتیب ، آمریکایی ها در تلاشند برای ایجاد بی ثباتی در کل منطقه خاورمیانه ، شرق و شمال آسیا ، بی ثباتی و ناآرامی در افغانستان ایجاد کنند و از این طریق از توسعه کشورهای قدرتمند مانند ایران ، روسیه و چین جلوگیری کنند.

اسلام زاده خاطرنشان كرد: سرانجام ، آمریكا از نظر مالی و نظامی در تلاش است تا گروه های مذهبی افراطی و تكفیری مانند طالبان و داعش را تجهیز كند تا فضای سیاسی و امنیتی را در افغانستان آشفته نگه دارد تا بتواند در زمان مناسب اقتصاد بزرگ ماهی را بدست آورد. و از این موقعیت برای فروش محصولات نظامی خود به کشورهای خاص استفاده کنید.

از بین بردن هژمونی برتری نظامی آمریکا

از سوی دیگر ، یكی از استادان دانشگاه اشراق در افغانستان عقب نشینی آمریكا از افغانستان را نشانه شکستن هژمونی قدرت نظامی آمریكا دانست و گفت: عقب نشینی آمریكا موجب شادی و نشاط نیروهای طالبان شده است و این در حالی است كه ارتش پیشرو جهان. حمله یک گروه مبارز چند هزار نفری آنها را مجبور به ترک افغانستان کرد.

بیشتر بخوانید  ارزش غذایی عدس و مزایای آن برای سلامتی

سید اکبر سجادی افزود: از سوی دیگر ، پیروزی طالبان بر ارتش آمریکا می تواند سایر گروه های تروریستی را برانگیزد تا از طریق عملیات چریکی برای ایجاد ناامنی در کشورهای خود تلاش کنند و به نظر می رسد یکی از اهداف خروج آمریکا از افغانستان باشد. “چراغ سبز را برای احیا و بازسازی به گروههای تکفیری و سلفی از جمله داعش نشان دهید.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *