مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تمام آب آزاد شده به هورالعظیم نرسید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ایسنا / خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان تاکنون یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب به تالاب های هورالعظیم ارسال شده است اما سیستم نظارتی برای نظارت بر این موضوع نداریم مشکل است و اگر تصور کنیم که این مقدار آب در تالاب آزاد می شود. این مقدار آب قطعاً وارد تالاب نشده است زیرا برداشت غیرقانونی زیادی از تالاب وجود دارد.

محمد جواد اشرفی در کارگروه حقوق عمومی ، که امروز (15 تیر) درباره وضعیت تالاب هورالعظیم برگزار شد ، گفت: تالاب هورالعظیم با حدود 360 هزار هکتار در ایران و عراق واقع شده است ، یک سوم آن در ایران واقع شده است.

به گزارش ایسنا ، وی افزود: این تالاب نقش اساسی در عملکردهای اقتصادی و معیشتی جوامع اطراف تالاب دارد. حورالعظیم از نظر ساختار اکولوژیکی و تجاری یک میکرو اقلیم است و از نظر کنترل گرد و غبار بسیار مهم است. عملکرد این تالاب قابل بحث نیست ، بنابراین نیاز به حفظ آن مسلم نیست و هرگونه صدمه به طوفان بزرگ منجر به مشکلات جبران ناپذیر اقتصادی ، اجتماعی و جغرافیایی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به اینکه تجاوزات و مشاغل انسانی در تالاب های هورالعظیم از زمان جنگ آغاز شده و تا امروز به فعالیت نفتی رسیده است ، این تالاب دستخوش تغییرات محیطی شده است. به ویژه به دلیل احداث تاسیسات نفتی در این تالاب ، 120 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم در قسمت ایرانی به پنج مخزن تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید  Vuavuşo غ lu: حمایت ترکیه از افغانستان ادامه دارد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

اشرفی افزود: مخزن شماره یک 8 هزار و 200 هکتار ، مخزن شماره دو 30 هزار هکتار ، مخزن شماره سه 15 هزار هکتار ، مخزن شماره چهار 30 هزار هکتار و تانک شماره پنج 27 هزار هکتار است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آبگیری آب مخازن شماره یک ، دو و سه تالاب از طریق آب شیرین رودخانه کره تأمین می شود و آب مخازن چهار و پنج از کانال های کشاورزی قسمت های فوقانی تأمین می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: “بر اساس رصد تصاویر ماهواره ای ، در حال حاضر درجه کم آبی مخزن شماره یک 52٪ است. 48٪ آن خشک است اما این بدان معنا نیست که این مقدار تالاب خشک شده به دلیل کاهش آب اخیر خشک شده است. “به دلیل شیب تالاب ، در هر زمان از سال مناطقی از آن دچار آبگرفتگی نمی شوند. قسمت محدودی از این خشکسالی به دلیل کمبود آب اخیر است. البته این میزان خشکسالی هر تابستان اتفاق می افتد.

اشرفی گفت: اکنون 80 تا 83 درصد مخازن شماره دو ، سه و چهار آبگیری است. مخزن شماره پنج 52٪ آب مصرفی است. وضعیت این مخزن به گونه ای است که حتی در جریان سیل سال 1998 نیز مقدار قابل توجهی از آن تخلیه نشده است.

وی گفت: در حال حاضر میزان آبگیری از تالاب هورالعظیم خوب است. “به دلیل درجه حرارت بالا و تبخیر ، غلظت آب در تالاب افزایش می یابد و اکسیژن موجود در آب کاهش می یابد ، بنابراین احتمال مرگ ماهی گسترده وجود دارد.” در حال حاضر ، در بلغارستان مرگ ماهی گسترده ای وجود ندارد و تصاویر منتشر می شود در حوضه عراق. ، اما این تهدید وجود دارد که اگر آب به تالاب نرسد و هیچ رقت ایجاد نشود ، یک مرگ ماهی گسترده خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید  پیروزی بزرگ پتروشیمی خلیج فارس در یک دعوای حقوقی بین‌المللی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: “تحلیل ما از مرگ ماهی در تالاب عراق این است که در 20 روز گذشته در تالاب عراق ، آتش سوزی نی بسیار زیاد بوده است ، بنابراین ماهی هایی که آنها در زیر نیزار زندگی می کردند آنها مردند و تجمع گسترده ماهی و کمبود اکسیژن دلیل مرگ بود. شاید یک عامل انسانی در این امر دخیل باشد.

وی افزود: تعیین حق آبه تالاب ها به عهده سازمان حفاظت محیط زیست و اطمینان از حقوق آب به عهده وزارت نیرو است و بر این اساس یک طرح مطالعاتی برای تعیین حق آبه تالاب ها انجام شد و در این راستا برنامه ریزی برای تعیین حق آبه تالاب ها انجام شد. در خوزستان با کمک دانشگاه شهید چمران.

اشرفی گفت: سه سناریو برای تعیین سطح آب تالاب خور العظیم در نظر گرفته شده است. زهکشی در تالاب.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان تاکنون یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب به تالاب های هورالعظیم ارسال شده است اما سیستم نظارتی برای نظارت بر این موضوع نداریم مسئله. با فرض آزاد شدن این مقدار آب به تالاب ، مطمئناً این مقدار آب وارد تالاب نشده است ، زیرا در بالادست محصولات غیرقانونی زیادی وجود دارد و رطوبت آن محدود است.

وی گفت: شاید یکی از مهمترین چالشهایی که منجر به کمبود آب در هورالعظیم شده است برداشت غیرقانونی آب در تالاب است.

وی افزود: در بازدید از تالاب مشاهده شد که برنج به طور گسترده در تالاب کشت می شود. دریاچه های ماهی نیز برداشت غیرقانونی آب داشتند.

بیشتر بخوانید  یک غذای ساده و خوشمزه برای شبهای تابستان

اشرفی با بیان اینکه در حال حاضر 5000 نفر از مزایای اقتصادی تالاب خور العظیم بهره مند هستند ، گفت: آب خور العظیم برای ساکنان تالاب مناسب نیست و باید تخلیه آب در بالادست مدیریت شود برنامه های اعتصاب ” اقدامات انجام شده ، اعم از برخورد با این افراد و یا رهاسازی آب ، مسئولیتی در این زمینه ندارند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان گفت: اخیراً دو مرحله رهاسازی آب انجام شده است اما آنچه مهم است ادامه انتشار آب است.

وی افزود: تالاب هورالعظیم بحرانی نیست اما برای بحران آماده است. اگر آب به تالاب نریزد ، انتظار می رود در آینده نزدیک تنش ایجاد شود.

اشرفی با استناد به آلودگی هوا پس از سوزاندن مزارع توسط کشاورزان گفت: کشاورزان هر ساله کاه می سوزانند اما سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با این افراد برخورد نمی کند زیرا هزینه ای برای آنها وجود ندارد. اگرچه انتظار می رود حداقل سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تسهیلاتی را برای این کشاورزان فراهم نکند ، اما این اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *