مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تلقین چه تأثیری بر مردم و نحوه زندگی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تلقین یک کارکرد روانی است که فرد از آن پیروی می کند افکار، احساسات، رفتار و نگرش بر خود یا افراد دیگر تأثیر می گذارد. تلقین تاثیرات زیادی در زندگی افراد دارد که می توان از آن در جهت مثبت و رسیدن به هدف استفاده کرد. جالب است بدانید تلقین اصول و انواع مختلفی دارد که به بررسی آنها می پردازیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه دارید، تا پایان مقاله با من همراه باشید.

تلقین چیست؟

تلقین یک کارکرد روانشناختی است که پس از آن فرد بر افکار، احساسات، رفتار و نگرش خود یا دیگران تأثیر می گذارد. در این حالت، پاسخ به محرک به صورت غیرانتقادی داده می شود. ممکن است فردی از یک محرک نتیجه ای نگیرد یا به نتیجه ای که می خواهد نرسد، اما اگر آنچه را که می گوید یا می شنود باور کند و بپذیرد، پاسخ به آن محرک داده می شود. هیچ پیشنهادی را نمی توان بدون اراده ضمیر خودآگاه وارد ضمیر ناخودآگاه کرد.


دکتر امیل که، روانشناس و داروساز فرانسوی او بود که تلقین را کشف کرد. او در یک داروخانه مشغول به کار بود که یکی از بیمارانش با شکایت از بی اثر بودن داروهایش و درمان بیماری او آمد. در آن لحظه به ذهن دکتر کو رسید که قرص های قدیمی را بخورد و همان قرص را با رنگ و کپسول جدید به بیمار بدهد. در زمان ارائه به او گفت که این قرص به تازگی به دست او رسیده است و بیماران زیادی را درمان کرده است و مطمئن باشید برای شما هم جواب می دهد.


معنی تلقین

پس از چند روز، آن شخص نزد دکتر کوئه آمد و از او بابت دارویی که حالش را بهتر کرد تشکر کرد. دکتر کو از این واقعیت متعجب شد که با همان دارویی که هیچ تاثیری نداشت بهبود یافت و برای اطمینان هر دو دارو را آزمایش کرد. در این شرایط او متوجه شد که سخنان او موفق شده است فرد را متقاعد کند که این بهترین داروی موجود است که تأثیر زیادی دارد. در نتیجه چیزی به نام تلقین را کشف کرد.

بیشتر بخوانید  چرا بعد از فارغ التحصیلی دچار افسردگی می شویم، درمان چیست؟

قانون توجه متمرکز

اگر کسی فکری را به شما القا کند یا خودتان آن را خلق کنید، با مرور و تکرار و ارزیابی آن به بخشی از شخصیت شما تبدیل می شود. بنابراین اگر کسی فکر کند که می تواند کاری را انجام دهد و ذهن خود را برای آن معطوف کند، می تواند به نتیجه ای که مد نظرش است برسد. با توجه به آنچه در ذهن داشت می تواند آن را اجرا کند.

قانون اثر معکوس

در این قانون، اگر مردی در ذهن خود باور نداشته باشد که توانایی انجام کاری را دارد و ضمیر خودآگاه او مانع از این تفکر شود، هر چه بیشتر برای انجام آن کار تلاش کند، نتیجه کمتری خواهد گرفت.

قانون تأثیر عاطفی و عاطفی

هیجان و هیجان فرد با پیشنهاد او قوی تر می شود و می تواند به فرد کمک کند تا آنچه را که می خواهد با شدت بیشتری انجام دهد.


پیشنهاد شفاهی

در این نوع تلقین، فرد با صدای بلند با خود صحبت می کند و آنچه را که باور دارد به صورت شفاهی بیان می کند یا به طور مداوم در مکالمات روزانه خود را نشان می دهد.


قدرت باورنکردنی پیشنهاد


تلقین فکری

پیشنهاد فکر به گونه ای است که انسان آنچه را که می خواهد در ذهن خود نگه می دارد و به آن توجه می کند. در این صورت قدرت ذهنی او از پیشنهاد او پیروی می کند و آن را به واقعیت تبدیل می کند.


پیشنهاد شنیداری

پیشنهاد شنیداری نوعی است که با گوش دادن به سخنان دیگران اتفاق می افتد. در این گزاره وقتی کسی چیزی می گوید انگیزه فرد را جهت می دهد و آن را به انگیزه تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید  در باره خود شیفتگی یا نارسیسم چه میدانید؟


پیشنهاد بصری

در اینجا شخص به خود یا به چیزهای دیگری که می بیند پیشنهاد می کند که می تواند آن کار را انجام دهد یا نمی تواند.


پیشنهاد کتبی

در یک پیشنهاد کتبی، فرد آنچه را که می خواهد به خود یا دیگران پیشنهاد دهد، روی کاغذ می نویسد و این کار را بارها انجام می دهد تا انگیزه اش با پیشنهادش همسو شود.

تأثیر پیشنهاد مثبت

اگر پیشنهادات فرد مثبت باشد، می تواند انرژی و انگیزه را افزایش دهد. اگر فردی تلقین مثبت انجام دهد، متوجه می شود که می تواند کاری را که قبلاً فکر می کرد قادر به انجام آن نیست، به خوبی انجام دهد. افراد مثبت اندیش در ارائه چنین پیشنهادهایی خوب هستند. استفاده از کلمات مثبت و باور به خود یکی از مواردی است که می تواند به شما کمک کند.


تأثیر تلقین

تأثیر تلقین منفی

با یک پیشنهاد منفی، انرژی ذهنی و جسمی خود را کاهش می دهید و ناخودآگاه برای انجام آنچه می خواهید چند قدم به عقب برمی دارید. با این کار تمام انرژی و انگیزه خود را از دست می دهید و نمی توانید از تمام توانایی های خود استفاده کنید و کار را به سرانجام برسانید. گاهی اوقات پیشنهاد منفی دیگران توانایی و انگیزه ما را کاهش می دهد.
پیشنهادات افرادی که با آنها در ارتباط هستیم، به خصوص آنهایی که خیلی به شما نزدیک هستند، تأثیر زیادی در زندگی شما دارد و می تواند روی کار شما تأثیر بگذارد. اگر این پیشنهاد از سوی افراد دیگر منفی باشد، می تواند انگیزه شما را از بین ببرد.
می توانید از این پیشنهادات برای رسیدن به اهداف و افزایش انگیزه و توانایی خود استفاده کنید. تلقین ترفندی است که اگر بتوانید آن را به صورت مثبت انجام دهید و قسمت منفی آن را از بین ببرید بهترین ها را در شما به ارمغان می آورد.
برای این کار سعی کنید افراد منفی را از زندگی خود حذف کنید، از کلمات مثبت برای فکر کردن و برقراری ارتباط با خود و دیگران استفاده کنید، این کلمات را مرتب به ذهن خود بیاورید، به پیشنهاد در آگاهی خود اعتماد کنید. بیهوش شوید، پیشنهاد را با آرامش انجام دهید و در نهایت سعی کنید دوباره آن را انجام دهید. هر چه تکرار بیشتر باشد، موثرتر است.
در نهایت سعی کنید آن را یادداشت کرده و جلوی چشم خود قرار دهید. کمک گرفتن از روانشناس به شما کمک می کند تا با بهترین روش های درمانی در کمترین زمان به بالاترین سطح سلامت روان برسید.

بیشتر بخوانید  این جمله ها را بخوانید،آرامتان میکند...


آیا تلقین واقعاً در زندگی مؤثر است؟

اگر فردی به پیشنهادی اعتقاد داشته باشد و تأثیر آن را باور داشته باشد، می تواند در ناخودآگاه او تأثیر بگذارد و زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *