به گزارش شمانیوز ، امین تقی پور دهکا یکی از این جوانان موفق است که مجموعه او هفته گذشته به عنوان برترین رتبه همایش کارآفرینان و مدیران استخدامی کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت. به این بهانه با او به گفت و گو نشستیم و تجربیات این جوان کارآفرین در این زمینه را شنیدیم.
هر کس برای رسیدن به اهداف خود راه خود را می رود، زندگی برای هر فردی معنا و مفهوم خاص خود را دارد و هیچ فردی نیست که با تلاش و برنامه ریزی به چیزی نرسیده باشد، اما مسئله ای که بسیار مهم است، مسئله خودخواهی است. باور، چه آغازی، او نمی تواند شناخت دقیقی از مسیر پیش روی خود داشته باشد، در واقع باید بگویم که این مسیر به خودی خود ساخته نشده است، بلکه توسط ما ساخته شده است.
و در نتیجه توانایی ما در کنترل خود مسیر درست یا غلط را تعیین می کند.
لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید
من خودم را در دو بخش معرفی می کنم. بخش اول مقدمه معمول است. من امین تگی پور دهکا 40 ساله اهل گیلان هستم. اما در مقدمه قسمت دوم باید بگویم که من یک جوان ایرانی هستم و از زمانی که در این آب و خاک آشنا شدم با وجود مشکلات فراوان سعی کردم کارهای بزرگی انجام دهم و به اهدافم برسم. البته بخشی از این اهداف شخصی بود، اما من اهداف بزرگتری هم داشتم و سعی می کردم چیزهایی را در زمینه اقتصاد و اشتغالزایی در کشور بفهمم.
شاید برای مخاطبان جالب باشد که بدانند شما به عنوان یک کارآفرین موفق از کجا شروع کردید و به کجا رسیدید.
یادم می آید از بچگی و در 10 سالگی می خواستم استقلال مالی و اجتماعی داشته باشم و این برایم خیلی مهم بود. وضع مالی خوبی نداشتیم و با وجود اینکه بچه بودم شرایط را درک می کردم و به همراه سایر اعضای خانواده کارهای زیادی انجام دادم که شاید هیچکس حاضر نباشد به آن فکر کند. اما تلاش کردم و آرام آرام شرایط را تغییر دادم و امروز در شرایطی متفاوت از آن سال ها هستم.
برنامه ریزی و هدف گذاری چقدر در موفقیت شما موثر است؟
این روزها صحبت های زیادی در مورد آن وجود دارد، سمینارها و کنفرانس های زیادی در مورد آن برگزار می شود، مطالب زیادی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و کتاب های زیادی در مورد آن منتشر شده است، به نظر من همه اینها عالی است. یک چیز وجود دارد که زیاد در مورد آن صحبت نمی شود. به نظر من هدف گذاری و برنامه ریزی موضوع مهمی است اما موضوع مهم دیگر اقدام است. اگر برنامه ریزی و هدف گذاری خوبی داشته باشید، اما اقدام موثری نداشته باشید، قطعاً کارساز نخواهد بود. معتقدم حتی یک هدف کوچک و یک برنامه کوتاه مدت اولیه اگر با اقدام مستمر موثر همراه باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت.
تمام فعالیت های شما در استان گیلان که زادگاه شماست بوده است. دلیل آن چیست و چرا آن را به استان های دیگر گسترش ندادید؟
شاید استان گیلان شبیه استان باشد، اما نرخ بیکاری در این استان بالاست و بسیاری از جوانان این منطقه از بیکاری رنج می برند. برای من و همکارانم در هلدینگ آرش که شامل شرکت ساران آرش انبوه، آرش مال و استارت آپ آرش مارکت می شود، بسیار مهم بود که بتوانیم در جهت ایجاد اشتغال پایدار برای هموطنان به نحو احسن تلاش کنیم و این موضوع را در اولویت قرار دهیم. همچنین معتقد بودیم که ورود سرمایه گذاران به این استان به ویژه منطقه آزاد انزلی باعث می شود که پتانسیل ها و ظرفیت های استان ما بیشتر شناخته شود و بتوانیم با جذب سرمایه گذار بیشتر به توسعه استان و قدرت کمک کنیم. جوانان در این حوزه برای ایجاد شغل.
زمینه فعالیت شما در منطقه آزاد انزلی می باشد. چرا این منطقه را انتخاب کردید؟
منطقه آزاد انزلی هنوز در آغاز پتانسیل های بی شمار خود است و ما این فرصت را داشتیم تا در یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین مناطق آزاد کشور، کسب و کار خود را توسعه دهیم. همچنین مسیر راه آهن که در آستانه تکمیل و بهره برداری قرار دارد، ارتباط بین شمالی ترین نقطه ایران و جنوبی ترین نقطه خواهد بود که به این معناست که منطقه آزاد انزلی یکی از مهم ترین بنادر تجاری کشور خواهد بود. .
نظر شما درباره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشورمان چیست؟
معتقدم تمامی مناطق آزاد کشور به دروازههای مهمی برای تبادلات تجاری و فرهنگی تبدیل میشوند و با تقویت روابط بینالملل، اقتصاد کشور بیشتر از این مناطق استفاده خواهد کرد. البته تجارت آزاد که محدودیت های کمتری دارد و مسیر آسان تری دارد مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد و فکر می کنم در کشور ما از طریق مناطق آزاد این اتفاق بیفتد و چشم انداز بسیار خوبی را برای این مناطق پیش بینی می کنم.
آیا از حمایت های دولتی برای تحقق اهداف مجموعه اقتصادی خود استفاده کرده اید؟
به شخصه کمتر به این موضوع علاقه داشتم و فکر می کنم باید به گونه ای کسب و کارم را اداره کنم که استقلال و انعطاف خود را داشته باشد. اگرچه این رویکرد به طور طبیعی به دلیل فراز و نشیب های اقتصادی منجر به چالش های مالی شده است، اما سعی کرده ایم به نقاط قوت خود تکیه کنیم. برای برخی از طرحها و برنامههایمان حتی میتوانستیم از تسهیلات و وامهای دولتی استفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و ترجیح دادیم با سرمایه خود اما با سرعت کمتری این کار را انجام دهیم.
وضعیت اقتصادی کشور چه تأثیری بر کار فعالان بخش خصوصی مانند شما داشته است؟
قطعاً نمی توان گفت که این تأثیری نداشته است. کسب و کار ما در این کشور است و طبیعی است که هر اتفاقی که به صورت ناگهانی یا غیرقابل پیش بینی در مسائل کلان اقتصادی رخ می دهد، به نوعی بر همه کسب و کارها تأثیر می گذارد. ثبات اقتصادی قطعا موضوع مهمی برای هر مدیری است و ترجیح می دهد در فضای امن سرمایه گذاری کند. اما موضوع مهم دیگر این است که ما به هر حال روی این مرز کار می کنیم و این انتخاب ماست که اینجا بمانیم. بنابراین اگرچه همیشه پیشنهادهایی از کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری در آنجا داشته ایم، اما انتخاب ما زمینه ساز است و به این تصمیم افتخار می کنیم و هیچ بهانه ای برای توقف نمی پذیریم. به نظر من فراز و نشیب های اقتصادی در هر کشوری وجود دارد و شاید در ایران بیشتر باشد، اما این موضوع جدیدی نیست و همیشه وجود داشته است. حال در این شرایط به جای اینکه کشورمان را ترک کنیم یا بنشینیم و تماشا کنیم، انتخاب دوم تسلیم شدن و توقف نکردن است.
چقدر به کار گروهی اعتقاد دارید؟
ما در عصری زندگی می کنیم که هیچ فعالیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را نمی توان به صورت فردی انجام داد و به آن اعتقاد داریم. در مجموعه ما اساس کار بر فعالیت تیمی منسجم شکل گرفته و واحدهای مختلف شرکت به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. ما به مدیریت اعتقادی نداریم و تمرکز بیشتر بر تربیت رهبران است زیرا معتقدیم مدیران تنها وظایفی را انجام می دهند که به ما دیکته می شود، اما رهبران ارزش آفرینی می کنند و نوآوری ایجاد می کنند. سلسله مراتب در شرکت ما با سایر شرکت ها متفاوت است و علاوه بر ساختار سازمانی، ساختار ارتباطی توسعه یافته ای بین کارکنان وجود دارد و یکی از دلایل موفقیت گروه خود را در همین همدلی و یکپارچگی می بینم.
آیا استفاده از فناوری های روز در کسب و کار شما مورد توجه قرار گرفته است؟
با توجه به سرعت تغییر در این حوزه در سراسر جهان، هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت، به خصوص که حوزه فعالیت ما در مناطق آزاد شکل بین المللی تری به خود گرفته است و باید سطح استانداردهای خود را ارتقا دهیم. گروه ما سال هاست که روی این زیرساخت در این حوزه کار می کند نه امروز و در نتیجه توانسته ایم سهم بیشتری از بازار را به دست آوریم. در طول همهگیری کرونا، شاهد بودیم که شرکتهایی که روی زیرساختهای فناوری خود کار میکردند، مشاغل قدیمی و سنتی را تصاحب کردند و از نظر مالی و اعتباری بیشتر شدند. سال هاست که با تشکیل تیم IT خود سعی کرده ایم در این مسیر پیشگام باشیم.
برای کسانی که تازه شروع کرده اند چه پیشنهادی دارید؟
اگر بخواهم یک فرمول ساده و بدون عارضه بدهم، باید بگویم که هیچ چیز مهمتر از عمل نیست، به شما اطمینان می دهم که اگر جرات قدم برداری را نداشته باشید، هرگز نمی توانید یک کسب و کار کوچک راه اندازی کنید. اگر در مورد افراد و شرکت های موفق تحقیق کنید، می بینید که آنها با کمترین امکانات، کمترین فضا و کمترین سرمایه شروع کردند، اما خستگی ناپذیر کار کردند. بارها زمین خوردند و دوباره بلند شدند و ادامه دادند چون انگیزه و اراده و پشتکار کافی داشتند. پس ابتدا یک ایده خوب، دانش، تخصص و سپس انگیزه، پشتکار و اقدام، حتی با کوچکترین قدم ها.
آینده تجارت را در این شرایط اقتصادی چگونه می بینید؟
اگر به دنبال شرایط ایده آل برای شروع یا ادامه کار هستیم، آینده قابل تصور نیست، اما اگر انگیزه و پشتکار لازم وجود داشته باشد، هیچ شرایط سختی نمی تواند شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد. فکر نمیکنم در حال حاضر وضعیت اقتصادی خوبی داشته باشیم یا پلتفرمهای آمادهای داریم، اما در همین شرایط استارتآپهای زیادی هستند که با یک ایده کوچک، تیم منسجم، هدفگذاری، سهم بازار بزرگی را به دست آوردهاند. حرکت.
به عنوان یک فعال موفق بخش خصوصی، چه انتظاراتی از دولت و دستگاه های اجرایی دارید؟
خیلی ساده باید بگویم که اگر هدف واقعی آنها اعتلای این کشور است باید حرکت کنند تا چرخه اقتصادی این کشور متوقف نشود. از طرفی اگر واقعاً یک بنگاه اقتصادی را شناسایی کنند و متوجه شوند که از جان و مال و فکرش برای ساخت و تولید در کشور سرمایه گذاری کرده است، حداقل باید از حمایت معنوی برخوردار باشند تا با روحیه قوی به کارش ادامه دهند.
مسئولیت اجتماعی در کسب و کار شما چه جایگاهی دارد؟
شاید صحبت از فعالیت های اجتماعی و بشردوستانه نمایشی به نظر برسد، اما به شخصه فکر می کنم باید آثار خوب منتشر شوند تا فراگیر شوند. در همین راستا کمپینی به نام «خیر را دنبال کن» راه اندازی کرده ایم و سال هاست در حال توسعه آن هستیم. در این کمپین تیم مستقر در شرکت افرادی را که در زمینه های مختلف به حمایت ما نیاز دارند را شناسایی می کند و ما در زمینه های درمانی، آموزشی، معیشتی، تامین مالی و معیشتی به آنها کمک می کنیم.
خبرگزاری برنا