مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تقویت سیستم ایمنی کودکان با 10 روش فوق العاده

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


روش های تقویت سیستم ایمنی کودکان


کودکان اغلب در معرض ارگانیسم هایی هستند که باعث بیماری هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها می شوند. اما این بدان معنا نیست که او بیمار خواهد شد. تقویت سیستم ایمنی کودکان با ایجاد دفاع طبیعی فرصتی گسترده برای مبارزه با بیماری ها فراهم می کند.
با این حال، اگر کودک شما اغلب از سرماخوردگی، عفونت های مکرر آنفولانزا، عفونت گوش، مشکلات معده و سایر مشکلات سلامتی رنج می برد، به این معنی است که سیستم ایمنی او قوی نیست.
با چند تغییر ساده در سبک زندگی و تغذیه مناسب، می توانید کودک خود را از این مشکلات رایج محافظت کنید، بهبودی را تسریع کنید و سلامت او را بهبود بخشید. با نحوه تقویت سیستم ایمنی کودک برای پیشگیری از بیماری های مختلف آشنا شوید، ادامه این مقاله دلگرم کننده را بخوانید.

1. تغذیه با شیر مادر

شیر مادر یک ماده عالی برای تقویت سیستم ایمنی کودکان است. حاوی تمام پروتئین ها، قندها و چربی های مورد نیاز کودک است. علاوه بر این، حاوی آنتی بادی ها و گلبول های سفید خون است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و به مبارزه با بیماری ها کمک می کند.
مطالعه محققان استرالیایی در سال 2002 نشان داد که تغذیه با شیر مادر تأثیر مثبتی بر رشد سیستم ایمنی بدن نوزاد دارد. عواملی که بر شیر انسان تأثیر می گذارد نیز بلوغ دستگاه گوارش را افزایش می دهد. شیر مادر میکرو فلور روده را تغییر می دهد که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و یونیسف توصیه می کنند که شش ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر و ترکیب با سایر غذاها برای یک سال دیگر راه خوبی برای تقویت سیستم ایمنی کودک است.
نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند در معرض ابتلا به عفونت گوش میانی، ذات الریه، آنفولانزای معده و سایر مشکلات هستند.


 تقویت سیستم ایمنی بدن

2. به کودک خود میوه و سبزیجات بدهید

یک رژیم غذایی سالم اساس یک سیستم ایمنی قوی است. بنابراین توجه بیشتر به آنچه کودک می خورد برای تقویت سیستم ایمنی کودکان مفید است.


هر رژیم غذایی باید شامل میوه ها و سبزیجات برای تقویت ایمنی باشد، مانند موارد زیر:

همچنین می توانید از آب میوه ها و کیک های تهیه شده از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید. سعی کنید روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات به کودک خود بدهید. یک وعده تقریباً یک فنجان است. کودکان زیر 2 سال به حدود 1 فنجان میوه و سبزیجات در روز نیاز دارند.
می توانید این وعده ها را در طول روز پخش کنید. اندازه هر وعده می تواند حدود 1 قاشق غذاخوری میوه یا سبزیجات در سال برای یک کودک باشد. به عنوان مثال، اگر کودک شما 2 ساله است، می توانید برای هر وعده غذایی 2 قاشق غذاخوری میوه یا سبزی به او بدهید.
مغزها، دانه ها، حبوبات و سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین های A، B2، B6 و C، روی، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری نیز به تقویت سیستم ایمنی کودکان کمک می کند. به جای غلات تصفیه شده، مانند نان سفید، از محصولات غلات کامل مانند نان غلات کامل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  چه عواملی باعث کمبود آهن در بدن نوزادان می شود؟

3. خواب کافی

استراحت و خواب مناسب برای کودکان در حال رشد ضروری است. کمبود خواب دارای معایب زیادی است، از جمله افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری. مطالعه ای در سال 2012 که در مجله فیزیولوژی اروپایی آرشیو Pflugers منتشر شد نشان داد که خواب تأثیر قابل توجهی بر سیستم ایمنی دارد.
نوزاد به 18 ساعت خواب در روز نیاز دارد. سایر کودکان بسته به سن خود به 10 تا 14 ساعت خواب در روز نیاز دارند. علاوه بر مدت زمان، کیفیت خواب نیز مهم است. اتاق خواب کودک باید تاریک و دارای تهویه مناسب باشد. خوابیدن در تاریکی باعث افزایش تولید هورمون ملاتونین می شود. این هورمون به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند.


کودک قوی تر می شود

4. در اوایل زندگی ورزش کنید

ورزش یک راه عالی برای محافظت از کودک شما در برابر بیماری است. ورزش منظم به مدت حدود 30 دقیقه در روز سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و فواید بسیار دیگری را برای کودک شما به ارمغان می آورد.برای اینکه کودک خود را به ورزش علاقه مند کنید، باید الگو باشید. اگر به تنهایی ورزش کنید، فرزندتان این عادت سالم را بدون هیچ مشکلی انتخاب خواهد کرد.
پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری برای حدود 30 دقیقه در روز از شایسته ترین فعالیت های بدنی برای کل خانواده است. همچنین می توانید فرزند خود را در شنا، تنیس یا سایر ورزش های مورد علاقه ثبت نام کنید. حتی می توانید هفته ای یک بار با او پیاده روی و دوچرخه سواری کنید.

5. هوای تازه و آفتاب روزانه برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

طبیعت محرک بزرگ امنیت است. بنابراین کودک خود را به طبیعت ببرید تا بدن و ذهن او را تغذیه کند و سیستم ایمنی بدن او را تقویت کند.
اکثر کودکان در ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. کمبود ویتامین D با آسم، سرطان، بیماری های مختلف خود ایمنی و افزایش حساسیت به عفونت ها مرتبط است.
مقدار قابل توجهی ویتامین D را از طریق نور خورشید تامین کنید. برای این کار باید هر روز به مدت 20 دقیقه دست و صورت کودک در معرض نور خورشید قرار گیرد. کودک خود را صبح یا عصر بیرون بیاورید تا نور خورشید به پوست آسیب نرساند. علاوه بر این، هوای تازه صبح برای بدن و ذهن کودک شما مفید است.

بیشتر بخوانید  علت؛جلوگیری و راه های درمان پرخوری در کودکان

6. ابزار عشق و محبت

عشق برای رشد و تقویت سیستم ایمنی کودکان مهم است. کودک نیازی به هدیه و اسباب بازی های گران قیمت ندارد. کودک شما به عشق و احساس زندگی شاد و امن نیاز دارد. احساسات مثبت و شاد برای تحریک سلول های سیستم ایمنی مفید است.
عشق و علاقه خود را به کودکان انکار نکنید. در آغوش گرفتن، ماساژ دادن، لمس کردن و بوسیدن راه‌های ساده‌ای برای تقویت سیستم ایمنی کودک هستند. با فرزندتان وقت بگذرانید و سعی کنید با او بازی کنید. هر روز حداقل یک وعده غذایی با او بخورید و در مورد فعالیت های روزانه صحبت کنید.
در عین حال، بهتر است از موقعیت های استرس زا اجتناب کنید. زیرا این شرایط می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت در برابر بیماری ها شود. از مکانیسم های مدیریت استرس برای مقابله با بیماری ها برای جلوگیری از آنها استفاده کنید.


کودک را تقویت کنید

7. یادگیری عادات بهداشتی مناسب

عادات بهداشتی را به کودک خود بیاموزید تا بتواند در طول زندگی از این عادات استفاده کند. بهداشت سیستم ایمنی را تقویت نمی کند، اما با کاهش استرس بر سیستم ایمنی به مبارزه با میکروب ها کمک می کند.
اولین چیزی که باید به کودک خود بیاموزید این است که چگونه دست های خود را به درستی بشویید. این عادت ساده خطر ابتلا به عفونت های مختلف مانند سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد. به کودک خود بیاموزید دست های خود را با صابون معمولی و آب گرم حداقل به مدت 20 ثانیه بشوید.
دست های او را بعد از بازی با حیوانات خانگی و قبل از غذا خوردن، بعد از استفاده از حمام، بعد از ترک مدرسه و بعد از بازی بشویید.


سایر عادات بهداشتی عبارتند از:

  • دو بار در روز مسواک بزنید
  • لباس تمیز بپوشید
  • حمام کردن روزانه
  • هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید
  • کوتاه کردن ناخن
  • همچنین خانه و محیط اطراف را تمیز و عاری از میکروب نگه دارید.

8. از مصرف آنتی بیوتیک و واکسن های غیر ضروری خودداری کنید

اگرچه آنتی بیوتیک ها در دنیای امروز بسیار ضروری و مفید هستند، اما اتکای بیش از حد به آن ها می تواند برای بدن مضر باشد. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. زیرا باکتری های خوب و بد را بدون هیچ واکنشی از بین می برد.
علاوه بر این، باکتری ها ممکن است به طور فزاینده ای به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند و ممکن است بعداً به درمان های استاندارد پاسخ ندهند. از پزشک اطفال خود بخواهید که هر زمان که کودک شما سرما خورده یا گلودرد دارد، آنتی بیوتیک تجویز کند. به طور مشابه، واکسیناسیون بیش از حد می تواند سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث نارسایی سیستم ایمنی شود.

باید بخوانید:

9. استفاده از پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها نوعی باکتری خوب در دستگاه گوارش هستند که باکتری های بد را از بین می برند.محققان بر این باورند که باکتری های “خوب” تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارند و حتی می توانند پاسخ ایمنی را از طریق سیستم ایمنی بدن ایجاد کنند.آنها مخاط روده را تحریک می کنند. با این حال، هنوز دقیقاً مشخص نیست که باکتری های روده چگونه با اجزای سیستم ایمنی تعامل دارند.
غذاهای منظم سرشار از پروبیوتیک مانند ماست، غذاهای تخمیری و ترشی به کودک خود بدهید. همچنین می توانید از غلات یا شیرخشک حاوی پروبیوتیک استفاده کنید.


تقویت سیستم ایمنی بدن

10. راه حل های خانگی

برخی از گیاهان و داروها می توانند به تقویت سیستم ایمنی در کودکان کمک کنند. آنها همچنین دارای خواص ضد میکروبی هستند که به مبارزه با عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. به خصوص در فصل آنفولانزا به طور مرتب شیر زردچوبه بدهید.
برای تهیه این شیر ۱ یا ۲ قاشق چایخوری پودر زردچوبه و کمی فلفل سیاه را به یک فنجان شیر اضافه کنید و بجوشانید. با کمی عسل مخلوط کنید.چند برگ ریحان را بشویید و از کودک بخواهید روزانه یا چند بار در هفته آنها را بخورد.می توانید گیاهان دارویی مانند اکیناسه و گون را نیز به کودک بدهید اما ابتدا با پزشک مشورت کنید.


چند نکته مهم در مورد تقویت سیستم ایمنی کودکان

تا حد امکان محیطی سالم و غیر سمی برای کودک خود ایجاد کنید. سموم، آلاینده ها و آلرژن ها می توانند به سیستم ایمنی آسیب بزنند.
برای محافظت از کودک خود سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن غیرفعال خطر برونشیت، عفونت گوش و آسم را در کودکان افزایش می دهد.
اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طول روز آب کافی می نوشد.
محدود کردن مصرف قند باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون می شود.
تحقیقات علمی نشان می دهد که سطح بالای آلودگی احتمال بیمار شدن کودک را پس از قرار گرفتن در معرض میکروب ها و عفونت های خاص افزایش می دهد.


بیشتر بخوانید  درمان های خانگی کولیک (قولنج) یا دل درد نوزاد
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *