مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت ورق St۳۷ با St۵۲ چیست و کدامیک بهتر است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


تفاوت ورق St۳۷ با St۵۲ در استحکام، وزن، شکل پذیری و خاصیت جوش پذیری است. این تفاوت ها ناشی از تمایز نه چندان زیاد در ترکیب شیمیایی آلیاژهایی است که در ساخت این صفحات فولادی بکار می رود و منجر به تفاوت در تغییر رفتار و در نتیجه تفاوت در کاربرد آن ها می گردد. St۳۷ و St۵۲ دو گرید معروف و پر مصرف ورق سیاه هستند و عمده مصرف آن ها به ترتیب در ساختمان سازی و صنعت است. St۳۷ به عنوان فولاد نرمه و st۵۲ به عنوان فولاد پر مقاومت شناخته می شود. جهت اطلاع دقیق در مورد تفاوت این دو ورق با آنلاین سازه همراه باشید.

تفاوت ورق St۳۷ با St۵۲

حرف St که در نامگذاری انواع آلیاژهای فولادی وجود دارد، بر اساس استاندارد DIN ۱۷۰۰۶ آلمان است و مخفف کلمه Steel می باشد. Steel به معنی “فولاد” است. عددی که در کنار حرف St درج می شود، نشان دهندۀ ضریبی از استحکام کششی است. ورق های فولادی st۳۷ و st۵۲ روش تولید مشابهی دارند و هر دو طی عملیات نورد گرم تولید می شوند. با این حال، در موارد متعددی با هم تفاوت دارند. تفاوت ورق St۳۷ و St۵۲ به شرح زیر است:

· ورق st۵۲ به لحاظ وزن، سبک تر از ورق St۳۷ است.

· مقدار کربن در ورق سیاه St۳۷ کمتر از ورق St۵۲ است.

· استحکام ورق سیاه St۳۷ در برابر نیروهای خمشی و پیچشی کمتر از St۵۲ است.

· میزان شکل پذیری ورق St۳۷ بیشتر از شکل پذیری ورق سیاه St۵۲ می باشد.

بیشتر بخوانید  بانک توسعه تعاون از ابتدای سال ۳۸۰۰ میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت کرده است

· مقاومت سایشی، تحمل وزن و مقاومت خمشی و پیچشی ورق st۵۲ بیشتر از St۳۷ است.

· st۳۷ خاصیت جوش پذیری (جوشکاری) بسیار خوب و st۵۲ خاصیت جوش پذیری متوسط تا خوب دارد.

· St۳۷ به طور عمده کاربرد ساختمانی دارد؛ این در حالیست که St۵۲ عمدتاً کاربردهای صنعتی داشته و در ساخت دستگاه ها و ماشین های صنعتی مناسب است.

جهت استعلام قیمت و خرید بی واسطه این دو صفحه فولادی پرکاربرد، از طریق شرکت مهندسی آنلاین سازه اقدام کنید. ما محصولی سالم و باکیفیت را در اسرع وقت و طبق زمان درخواستی شما، ارسال خواهیم کرد. امکان پرداخت نهایی وجه در محل تحویل بار، تمایز آنلاین سازه و ارزشی است که ما برای مشتریان خود قائل هستیم. https://onlinesazeh.com

تفاوت ورق St۳۷ با St۵۲ چیست و کدامیک بهتر است؟

تفاوت در میزان عناصر

همانطور که در جدول زیر دیده می شود، ترکیب شیمیایی کلی ورق st۵۲ و St۳۷ مشابه هم است. اما به لحاظ درصد یا میزان محتوای عناصر مختلف (مثل کربن، منیزیم، سیلیسیم و غیره) با یکدیگر متفاوت می باشد. اما این عناصر چه واکنش رفتاری در این صفحات فولادی ایجاد می کنند؟ در ادامه با آنلاین سازه همراه باشید…

تفاوت ورق St۳۷ با St۵۲ چیست و کدامیک بهتر است؟

عنصر کربن (C): شاید بتوان کربن را مؤثرترین عنصر در ایجاد تفاوت ورق St۳۷ با ورق St۵۲ دانست. این عنصر بر میزان مقاومت و همچنین شکنندگی آلیاژهای فولادی تأثیر گذار است. به این صورت که افزایش میزان کربن، سبب افزایش مقاومت و تردی بیشتر می شود. با توجه به درصد بالاتر عنصر کربن در آلیاژ St۵۲، ورق حاصل از آن، مقاومت بیشتری داشته و در عین حال در برابر بارهای دینامیکی شکننده تر است. افزایش میزان کربن، خاصیت شکل پذیری صفحه فولادی را نیز کاهش داده و جوش پذیری آن را نیز کم می کند.

بیشتر بخوانید  قیمت گندم ۱۴۰۱ – ایران چطور

عنصر منگنز (Mn): افزایش میزان عنصر منگنز سبب افزایش مقاومت محصول در برابر ضربه و سایش می شود.

عنصر سیلیسیم (Si): مقاومت فولاد را در برابر خوردگی افزایش می دهد.

عناصر نیکل (Ni) و مس (Cu): وجود این دو عنصر به میزان بسیار کم، در میزان استحکام و شکل پذیری صفحه تأثیر گذار است.

اطلاعات تکمیلی

ویژگی ها و مشخصات صفحات فولادی که در دو گرید st۳۷ و st۵۲ تولید می شوند، در قالب تفاوت هایی که این دو گرید دارند، بیان شد. خوب است اطلاعات دیگری نیز از این دو گرید داشته باشیم.

صفحات فولادی که با گرید St۳۷ تولید می شوند، در برابر اکسیداسیون و خوردگی حساس هستند.

لزوم انجام تست اولتراسونیک به منظور کنترل کیفی ورق st۵۲ لازم است. این تست با هدف آشکار شدن ترک و سایر عیوب سطحی و زیر سطحی انجام می شود. هزینه تست به هزینه قیمت خرید اضافه می شود.

خوب است بدانیم که به طور کلی، فولادهای فریتی رفتار خود را با دما تغییر می دهند. در دماهای پایین تر شکننده تر و در دماهای بالاتر کمی انعطاف پذیرتر می شوند. این مشخصه رفتاری در برخی شرایط باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، مقاطع فولادی استفاده شده در سازه هایی که در زمستان در معرض دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد قرار می گیرند، ممکن است حتی در اثر نیروهای نه چندان زیاد، دچار شکست شوند. بنابراین، شما باید مقطع فولادی با درجه مناسب انتخاب کنید که مقاومت قابل قبولی در برابر ضربه داشته باشد و در شرایط آب و هوایی خاص، مقاوم و مناسب باشد.

بیشتر بخوانید  نرخ تورم آبان ۱۴۰۰ یک درصد کاهش یافت -

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *