مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت های کراتین مو با بوتاکس مو

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تفاوت بوتاکس مو با کراتین مو


بوتاکس مو و کراتین، دو درمان متفاوت برای مو هستند که هر دو مدعی اند موهایی سالم، زیبا و درخشنده به شما می بخشند. هر دوی این درمان ها، وزی مو را که یکی از دغدغه های زنان امروزی است، بر طرف می کنند. این دو درمان همچنین تاثیر شگرف و چشمگیری در کاهش زمان صاف کردن یا سشوار زدن مو دارند.


با این حال، کراتین دارای اثر صاف کنندگی بیشتری است. این بدان معناست که حتی مو های بسیار مجعد، قابلیت صاف و یکدست شدن را با کراتین دارند.


اما بوتاکس مو بیشتر امکان بازسازی و جوانسازی مو را فراهم می کند. بوتاکس مو نیز مو را صاف و یکدست می کند. اما چنانچه مو هایتان فرفری است، ممکن است این درمان به طور کامل مو را صاف نکند. شاید بوتاکس مو، موی فرفری را صاف نکند، اما آن را تبدیل به موی مجعدی می کند که بسیار زیبا و فوق العاده است


کراتینه مو چیست ؟


کراتین در اصل یک نوع پروتئین است که در به طور طبیعی در موها وجود دارد. این پروتئین باعث صاف درخشان بودن موها می‌شود. این پروتئین به میزان کافی در ساختمان موی افرادی که موهای فر یا موهای وز دارند، وجود ندارد.


عمل کراتینه مو در حقیقت با جایگزین کردن مقدار کراتین مورد نیاز مو، باعث نرم شدن و صاف شدن موها تا ماه‌ها می‌شود. کراتینه مو که اغلب پرهزینه هم است. امروزه در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی بسیاری انجام می‌شود و با استقبال بسیاری از بانوان هم مواجه شده.


این باور که روش کراتینه باعث صاف شدن موها می‌شود در حقیقت اشتباه است. در هنگام انجام این روش از محلولی استفاده می‌شود که کراتینه با موها ترکیب شده و کتیکول مو را به دلیل نبودن کراتین در مو آسیب دیده را ترمیم می‌کند. نتیجه ترمیم کوتیکول مو، به وجود آمدن موهایی صاف و براق است.


این را در نظر داشته باشید که کیفیت موهای طبیعی ما بهترین حالت است. و ما با رنگ کردن، اتو کرده و استفاده از مواد شیمیایی مختلف، باعث نابودی موهای خودمان می‌شویم. کراتین کردن مو فقط برای موهایی مناسب است که بسیار وز و قابل شانه کردن، نیستند.

بیشتر بخوانید  اصول صحیح آرایش بانوان عینکی


کراتین مو چیست ؟ معرفی باید و نبایدهای بعد از کراتینه مو


روش انجام کراتینه مو


برای انجام کراتینه مو، آرایشگر از محصول صاف کننده کراتینه مو استفاده می‌کند و روی موهای شما قرار می‌دهد. این محلول ممکن است از منابع طبیعی، حیوانی یا مصنوعی به دست آمده باشد. استفاده از کراتینه‌های طبیعی یا حیوانی نتیجه بسیار بهتر و عوارض کمتری دارد.


بعد از قرار دادن کراتینه روی موها، آرایشگر از یک اتوی مو استفاده می‌شود تا از گرمای آن به عنوان مهر و موم کنند کراتینه مو بهره ببرد. این عمل بسته حجم و بلندی موهای شما ارتباط دارد و ممکن از ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.


عوارض کراتینه مو


کراتینه به صورت طبیعی نه فقط مضر نیست بلکه فایده‌های بسیاری هم دارد. اما مشکل اصلی در شیوه به کارگیری آن است که باعث به وجود آمدن خطراتی می‌شود. آگاه داشتن از مشکلات و عوارض کراتینه مو حق هر شخصی است که می‌خواد از این روش استفاده کند.


کراتینه مو عوارضی می‌تواند داشته باشد که به شرح زیر است:


  1. حساسیت: کراتینه مو ممکن است باعث بروز حساسیت‌هایی شود. علائم این حساسیت می‌تواند شامل خارش یا دانه‌های قرمز رنگ باشد. کسانی که پیش زمینه آلرژی و حساسیت دارند به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنند.

  2. ریزش و نازک شدن مو: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کراتینه مو ریزش موها است. دیده شده که بسیاری از افراد موهایشان پس از نخستین شست و شو از ریشه کنده شده. در بسیاری از اوقات نازک شدن مو در طی چند هفته پس از انجام کراتینه دیده شده. در صورت مشاهده این موارد به پزشک متخصص مو مراجعه کنید.

  3. سرطان: قدرت صاف‌کنندگی موها به دلیل وجود فرمالدئید است. فرمالدئید، یک ماده سرطان‌زاست که تقریبا در اغلب محصولات کراتینه مو یافت می‌شود. حتی نوع مشهور کراتین مو به نام نوع برزیلی حاوی فرمالدئید است. اگر چه بیشتر سالن‌های زیبایی از ماسک‌های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می‌کنند ولی هیچ روشی وجود ندارد که از جذب مقدار بسیار کم فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند و متاسفانه فرمالدئید خاصیت بالقوه شدیدی برای بروز سرطان دارد.


تفاوت بوتاکس مو با کراتین مو


بوتاکس مو چیست ؟


ممکن است وقتی به چین و چروک‌های صورت فکر می‌کنید، سم بوتولینوم (OnabotulinumtoxinA؛ بوتاکس) به ذهن‌تان بیاید. یک تجویز دارویی رایج که عده‌ای برای صاف کردن چروک‌های پوستی به سراغ آن می‌روند. اما بوتاکس مو چیست؟


با بالا رفتن سن انسجام و پرپشتی مو نیز تحلیل می‌رود. محصولات جدیدی به عنوان بوتاکس مو به بازار معرفی شده‌اند که به پرپشت شدن، نرمی و کاهش وز بودن موها کمک می‌کنند.


بوتاکس مو چیست ؟ چگونه در خانه بوتاکس مو انجام دهیم ؟


تأثیر بوتاکس مو


در حقیقت، بوتاکس مو نوعی درمان نرم‌کننده است که فیبرهای مو را با فیلرهایی مثل کراتین می‌پوشاند. این درمان، هر نوع شکستگی یا نازکی مو را پر می‌کند تا ظاهری انباشته و پرجلا به موها ببخشد.


بسته به نوع محصول، مواد تشکیل‌دهندهٔ آن نیز متفاوت خواهد بود. بوتاکس مو محصول لورئال (L’Oreal Professional’s Fiberceutic) از ماده‌ای به‌نام «Intra-Cylane» برای پر کردن تارهای مو استفاده می‌کند که موها را انعطاف‌پذیر و نرم می‌کند.


محصول محبوب دیگر «Majestic Hair Botox» نام دارد که به‌طور انحصاری دارای روغن خاویار، BONT-L peptide، ویتامین B-5، ویتامین E و ترکیب کلاژن است.


ماندگاری بوتاکس مو چقدر است ؟


در حال حاضر بوتاکس مو رو به محبوب شدن است و محصولات متنوعی برای استفاده در خانه نیز در بازار موجود است. البته تشخیص کارکرد و کیفیت مواد این محصولات کار آسانی نیست.


بهترین کار برای داشتن نتیجه‌ای خوب این است که به یک سالن آرایشی معتبر مراجعه کنید و از آرایشگر دربارهٔ محصولات مختلف مشاوره بگیرید. آرایشگرها محصولات خود را از فروشنده‌های معتبر تهیه می‌کنند، بنابراین اطلاعات بهتری در این زمینه دارند.


بسته به نوع مو و مواد استفاده‌شده، اثر بوتاکس مو معمولا بین ۲ تا ۴ ماه باقی می‌ماند. توصیه می‌شود از شامپوهای بدون سولفات یا سولفات پایین استفاده کنید تا ماندگاری نتیجه طولانی‌تر شود.


بسیاری از آرایشگرها توصیه می‌کنند که بیشتر از سه یا چهار بار در سال از این روش استفاده نکنید. در غیر این صورت، موها شکننده، نازک و کدر خواهند شد.


مقایسهٔ بوتاکس مو و کراتین


متخصصان زیبایی درمان کراتین را مشابه با بوتاکس مو می‌دانند. این روش‌ها شامل استفاده از مواد خاصی روی مو است که صافی و نرمی دوباره‌ای به موها می‌بخشد.


درمان‌های کراتین متنوع دیگری نیز وجود دارد که شامل کراتین مایع (Liquid Keratin) و درمان کراتین برزیلی اورگانیکس (Organix Brazilian Keratin Therapy) می‌شود. در این درمان‌ها، ترکیبی به نام بیفورمیل (biformyl) وجود دارد که جایگزین مواد شیمیایی فورمالین (formalin) و «methylene glycol» است.


اگرچه هنوز محققان دلیلی برای خطرناک بودن بیفورمیل پیدا نکرده‌اند، اما ممکن است در اثر استفاده از این ماده، تحریک پوستی، چشمی یا دستگاه تنفس مشاهده شود.


درمان‌ کراتین نوعی درمان شیمیایی است که اغلب دارای فرمالدئید (formaldehyde) است. از فرمالدئید برای «قفل» یا «فریز» کردن تارهای مو در حالتی صاف استفاده می‌شود که به حفظ نرمی آن کمک می‌کند.


اگرچه وجود فرمالدئید به دلیل سرطان‌زا بودن باعث بروز نگرانی‌هایی شده است، اما نتیجهٔ طولانی‌تری به همراه دارد.


اگر محصولات مرتبط با روش‌های درمانی کراتین را خودتان تهیه کنید، هزینه کمتری خواهد داشت؛ اما اگر این کار را در سالن‌های آرایشی انجام دهید،‌ هزینه بیشتری برایتان خواهد داشت.


از طرف دیگر، بوتاکس مو نوعی اثر نرم‌کنندگی به جا خواهد گذاشت که واکنش‌های شیمیایی ندارد. همچنین در درمان بوتاکس مو هیچ فرمالدئیدی وجود ندارد.


بیشتر بخوانید :


نکاتی مهم برای کراتینه ی مو


عوارض ریباندینگ مو


کراتینه مو با سس مایونز + خواص سس مایونز برای تقویت مو


بیشتر بخوانید  لباس مجلسی آبی رنگ بسیار شیک
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *