مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت ضد زنگ و رنگ

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تفاوت ضد زنگ و رنگ در چیست ؟


مواد شیمیایی ضد زنگ جهت جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی در سطح فلزات، قسمت داخلی یا خارجی، استفاده می گردد. این مواد ممکن است به بازدارنده دائمی یا پوشش موقتی اطلاق گردد. تعداد فرمول بندیهای ضد زنگ موجود برای فولاد ساختمانی بسیار زیاد است. با این وجود، در این طرح مواد شیمیایی ضد زنگ که بر پایه وینیلیدین کلراید (Vinylidene Chloride) ساخته می شوند مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.


رنگ اساساً ماده پوششی است که برای اهداف تزئینی یا محافظتی روی سطوح فلزی یا غیر فلزی اعمال می شود. معمولاً ممکن است یک پوشش محافظ و همچنین تزئینی داشته باشد. رنگ را می توان به این صورت تعریف کرد: “یک محلول مایع از رنگدانه (ماده رنگ کننده) و حلال، که به دلایل تزئینی یا محافظتی بر روی سطوح مختلف استفاده می شود.” یا می توان چنین تعریف کرد: “پراکندگی رنگدانه (ماده رنگ دهنده) در یک روغن خشک کننده مناسب در حضور یک حلال (رقیق کننده رنگ) به عنوان رنگ شناخته می شود.”


رنگ را می توان به عنوان ماده ای سیال نیز تعریف کرد که وقتی روی سطح و به صورت یک لایه نازک پخش شود، یک حالت جامد، چسبنده و منسجم ایجاد می کند. برخی از رنگ ها به صورت پودر نیز موجود هستند. آنها یا با افزودن رقیق کننده مناسب قبل از استفاده به شکل مایع تبدیل می شوند یا مستقیماً اعمال می شوند. در ادامه می خواهیم شما را با تفاوت رنگ و ضد زنگ آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید  چگونه می توانیم ضربان قلب را افزایش دهیم؟


کیفیت رنگ های خوب


در زیر کیفیت برخی از رنگ های خوب ذکر شده است:


قدرت پوشانندگی: باید بتواند سطح موجود مواد را به طور یکنواخت و کاملاً بپوشاند.


رنگ ها: پس از استفاده در سطوح خارجی، در معرض جو قرار می گیرند. به دلیل قرار گرفتن در معرض اتمسفر، ممکن است در اثر باران یا انواع مختلف تشعشعات ناشی از نور خورشید اثرات بدی روی “رنگ” آن خواهد داشت. رنگ های خوب باید در تمام این شرایط یا در هر شرایط دیگری رنگ خود را حفظ کنند.


مقاومت: رنگ ها باید از نظر شیمیایی نسبت به جو بی اثر باشند. این امر در صورت نیاز به محافظت از سطح زیرین فلز ضروری است.


کاربرد آسان: ممکن است لازم باشد از آنها در مناطق وسیع استفاده شود. بنابراین، ضروری است که به صورت هموار و یکنواخت پخش شود.


تفاوت رنگ و ضد زنگ


اجزای رنگ: رنگ ها با مخلوط کردن دقیق اجزای مختلف تهیه می شوند. موارد زیر اجزای اساسی رنگ است.


وسیله نقلیه: در واقع روغنی است که در اثر قرار گرفتن در معرض هوا خشک می شود. از این رو به آن روغن خشک کن نیز می گویند. چنین روغن از نظر ترکیبات اشباع نشده است.


با قرار گرفتن در معرض هوا، اشباع می شود (و از این رو خشک می شود). روغن خشک کن یا وسیله نقلیه توانایی نگه داشتن رنگدانه و سایر اجزای رنگ را در حالت تعلیق یا محلول دارد. خشک کن ها موادی هستند که برای تسریع در میزان خشک شدن به روغن های خشک کننده اضافه می شوند.

بیشتر بخوانید  زیکا : واکسن مراقبت از حیوانات


آنها به عنوان کاتالیزور در فرآیند اکسیداسیون روغن های خشک کننده عمل می کنند. از لینولت ها، رزین ها و نفتالین های فلزات مانند سرب، منیزیم و وانادیوم معمولاً به صورت خشک کن استفاده می شود.


زمینه: زمینه آن یک ماده جامد است که بدنه رنگ را تشکیل می دهد. این ماده از یک پودر بسیار ریز از ماده مناسبی مانند سرب سفید، سرب قرمز، اکسید آهن و اکسید تیتانیوم و … تشکیل شده است. مواد پایه رنگ را در برابر ترک و رطوبت سخت تر، محکم تر و ایمن می کند. باعث می شود رنگ در برابر اشعه Ultra Violet نیز پایدار باشد.


ضد زنگ چیست ؟


آیا به دنبال بهترین رنگ ضد زنگ برای فلز و فولاد هستید؟ با استفاده از رنگ های مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی می توانید به طور قابل توجهی عمر مفید فولاد سازه ای، لوله ها، تجهیزات و … را افزایش دهید.


فولادهای ضد زنگ به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در طیف گسترده ای از محیط ها، معمولاً بدون پوشش های اضافی، مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال، در شرایط خاص، اجزای سازه یا سازه های فولادی ضد زنگ ممکن است به پوشش (رنگ) پوشش داده شده نیاز داشته باشند.


نتیجه گیری : اساسا رنگ یک ماده پوششی است که به دلایل مختلفی در سطوح استفاده می شود. رنگ بر روی سطوح یک حالت جامد و منسجم ایجاد می کند. شما می توانید برای جلوگیری از زنگ زدگی از رنگ های مناسب که ضد زنگ هستند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  گل میمون


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *