مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت بین لمینت کامپوزیت و روکش دندان چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با وجود تفاوت هایی که بین روکش ها و لمینت ها و ونیرهای کامپوزیت وجود دارد، برخی ممکن است فکر کنند که آنها یکسان هستند و اشتراکاتی دارند. اما در واقع، هر یک از این سه روش درمانی اهداف متفاوتی دارند و معمولاً به جای یکدیگر استفاده نمی شوند. در این مقاله با هر روش درمانی و تفاوت آن با سایر درمان ها آشنا خواهید شد.


لمینت دندان چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای اصلاح طرح لبخند، چسباندن لایه‌های نازک لمینت به جلوی دندان‌ها است. لمینت ها که بیشتر از سرامیک های دندانی ساخته می شوند، نوعی روکش یا پوسته نازک هستند که به منظور زیباسازی و پنهان کردن کاستی های ظاهری، به دندان هایی که در طراحی لبخند وجود دارند، می چسبند.

آنها منحصراً بر اساس قالب دندانی هر فرد در آزمایشگاه ساخته می شوند. معمولاً دو جلسه برای نصب آنها نیاز است و در جلسه اول مقداری لعاب در قسمت جلویی برای تهیه و گرفتن قالب آماده می کنند. دوام، زیبایی و قیمت لمینت معمولا بالاست.


کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

روکش دندان کامپوزیت نیز نوعی روکش است و کاربرد لمینت دارد با این تفاوت که جنس آن سرامیک نیست و در اینجا از خمیر کامپوزیت در مطب ساخته می شود. ونیرهای کامپوزیت برخلاف لمینت‌هایی که پوسته‌ای تک لایه هستند و به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند، خمیرهایی هستند که بدون نیاز به تراشیدن دندان‌ها به صورت لایه لایه روی دندان‌ها زده می‌شوند و به کمک نور آبی خاصی سفت می‌شوند.

از نظر کیفیت، کامپوزیت ونیرها کیفیت پایین تری نسبت به لمینت دارند. ظاهر آنها نسبت به لمینت زیباتر است و در مجموع هزینه کمتری دارند.

بیشتر بخوانید  آب پرتقال و گوجه فرنگی


تفاوت بین لمینت کامپوزیت و روکش دندان چیست؟


تفاوت بین کامپوزیت ونیر و پر کردن دندان با کامپوزیت چیست؟

از خمیر کامپوزیت برای ساخت ونیرها و پرکردگی های کامپوزیت استفاده می شود، اما زمانی که از کامپوزیت دندان برای ترمیم پوسیدگی و پرکردن پوسیدگی روی سطوح جونده استفاده می شود، آن را پرکننده می نامند و زمانی که برای اهداف زیبایی به سطح دندان چسبانده شود. ، به روکش کامپوزیت تبدیل می شود.

در نهایت، کامپوزیت ونیرها را می توان بر روی سطوح مختلف دندان قرار داد و ظاهر دندان را بهبود بخشید، اما پرکننده فقط سطح جونده و گاهی دندان را پر و ترمیم می کند.


پلاک دندانی چیست؟

روکش نوعی دندان مصنوعی است. پروتزهای مصنوعی برای جایگزینی اندام های آسیب دیده یا از دست رفته طراحی شده اند. روکش‌ها مشابه روکش‌های دندان ما هستند و زمانی استفاده می‌شوند که تاج دندان طبیعی ما به شدت آسیب دیده باشد.

برای نصب روکش باید اطراف دندان آسیب دیده را تراشید و سپس روکش را به کمک سیمان یا چسب دندان به دندان تراشیده شده چسباند. معمولاً پس از عصب کشی، در صورتی که بافت دندانی کافی برای حمایت و پر کردن پرکننده وجود نداشته باشد، روکش دندان پوشانده می شود. بنابراین روکش ها آخرین وسیله ترمیم دندان های آسیب دیده پس از پر کردن هستند و در مواقعی استفاده می شوند که دندان با مواد معمولی دندان پر نمی شود.

برخلاف ونیرها و لمینت های کامپوزیت که فقط یک پوسته نازک و پوششی برای قسمت جلوی دندان هستند، روکش ها مانند کلاهک روی دندان آسیب دیده را می پوشانند. آنها در واقع به عنوان کلاه ایمنی برای محافظت از دندان های باقی مانده عمل می کنند.

بیشتر بخوانید  درمان دیسک کمر و درد ناشی از آن با لیزر


آیا می توان از کامپوزیت ونیر و لمینت با هم استفاده کرد؟

لمینت سرامیکی دندان و ونیرهای کامپوزیت بخشی از یک خانواده هستند بنابراین اغلب می توان از آنها به طور متناوب استفاده کرد. از این گذشته ، آنها تقریباً اهداف درمانی مشابهی دارند ، بنابراین استفاده از آنها به جای آن تقریباً ممنوع نیست.

اگر توانایی پرداخت هزینه لمینت دندان را ندارید، اما همچنان به اصلاح طرح لبخند خود فکر می کنید، انتخاب یک ونیر کامپوزیت برای همین منظور ممکن است گزینه مقرون به صرفه تری باشد. با این حال، باید در نظر داشت که ونیر کامپوزیت دقیقاً مزایای لمینت را ندارد و تنها جایگزین ارزان‌تر و با کیفیت پایین‌تری برای لمینت است.


تفاوت بین لمینت کامپوزیت و روکش دندان چیست؟


آیا می توان به جای روکش از روکش استفاده کرد؟

اگرچه می توان از لمینت ها و ونیرهای کامپوزیت به طور متناوب استفاده کرد، اما ونیرها و ونیرها ماهیت متفاوتی دارند و اغلب نمی توان آنها را به طور متناوب استفاده کرد. همانطور که اشاره کردیم روکش ها پروتزهایی هستند که به عنوان آخرین خط درمان و نجات دندان مورد استفاده قرار می گیرند و جنبه زیبایی کمتری دارند. در واقع هدف از نصب روکش با هدف نصب روکش لمینت و کامپوزیت متفاوت است. بنابراین در بیش از 95 درصد موارد نمی توان روکش ها را روی روکش های دندان قرار داد و یا بالعکس.

در 5 درصد باقی مانده این دو درمان را می توان با هم استفاده کرد. برای مثال زمانی که دندان جلویی عصب کشی می شود می توان به جای روکش از لمینت دندان استفاده کرد که تهاجمی خواهد بود. به طرح لبخند زیبایی می بخشد و همچنین از دندان های آسیب دیده محافظت می کند.

بیشتر بخوانید  خواص روغن نارگیل؛ 30 خاصیت جادویی روغن نارگیل برای سلامتی و پوست و مو


کدام دندانپزشکی درمان های فوق را انجام می دهد؟

از آنجایی که هر سه درمان، درمان های ترمیمی هستند، معمولا اولین دندانپزشکی که می تواند این سه درمان را انجام دهد، دندانپزشک و متخصص زیبایی است. با این حال، یک دندانپزشک یا حتی یک دندانپزشک عمومی می تواند این درمان ها را به خوبی گزارش کند.

اگر نمی توانید یک متخصص زیبایی، پروتز یا دندانپزشک عمومی واجد شرایط و ترمیمی پیدا کنید، می توانید به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید که خدمات ترمیمی و زیبایی ارائه می دهد. معمولا متخصصین تمامی شاخه های دندانپزشکی در مطب های دندانپزشکی کار می کنند و درمان های مورد نظر خود را برای شما انجام می دهند. فقط حتما یک متخصص یا دندانپزشک مجرب را برای درمان خود انتخاب کنید تا کیفیت و ماندگاری نتایج افزایش یابد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *