مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت بین آسم و آلرژی چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا آلرژی با آسم متفاوت است؟


آسم و آلرژی آنها بسیار شایع هستند و اگرچه این دو بیماری متفاوت هستند، اما گاهی اوقات علائم بسیار مشابهی دارند. آیا با تفاوت های این دو آشنا هستید؟ در این مقاله به بررسی تفاوت های آسم و آلرژی از نظر علائم، علل، تشخیص و گزینه های درمانی می پردازیم.


آسم چیست؟

آسم عارضه‌ای است که در آن راه‌های هوایی و راه‌های هوایی ملتهب می‌شوند که منجر به باریک شدن برونش‌ها می‌شود. اگرچه شدت آسم می تواند در طول زمان کاهش یابد، اما هرگز به طور کامل از بین نمی رود.


علائم و نشانه های آسم عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • سفتی یا درد در قفسه سینه
  • مشکل در خوابیدن به دلیل تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه.
  • سوت زدن یا خس خس سینه (خس خس سینه یکی از علائم شایع آسم در کودکان است).
  • سرفه یا خس خس سینه ای که توسط ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا تشدید می شود.


علائمی که ممکن است نشان دهنده بدتر شدن آسم باشد عبارتند از:

  1. علائم و نشانه های آسم که شدید و مکرر هستند.
  2. بدتر شدن مشکلات تنفسی (این را می توان با پیک فلومتر اندازه گیری کرد. از این دستگاه برای بررسی عملکرد صحیح ریه ها استفاده می شود. در واقع این دستگاه می تواند حداکثر دبی هوا را هنگام خروج از ریه ها اندازه گیری کند. ثبت شده است).
  3. نیاز به استفاده مکرر از داروهای استنشاقی سریع الاثر برای بهبود سریع علائم


در برخی افراد، علائم آسم در برخی موارد بدتر می شود. این شرایط عبارتند از:

  • آسم ناشی از ورزش این شرایط زمانی که هوا سرد و خشک است می تواند بدتر شود.
  • آسم شغلی این آسم می تواند نتیجه محرک هایی مانند محل کار باشد بخار، گاز یا گرد و غبار شیمیایی ایجاد می شود.
  • سموم ناشی از آلرژی. این نوع آسم توسط برخی آلرژن ها مانند آلرژن های مرتبط ایجاد می شود حیوانات خانگی، حشرات یا گرده ایجاد شد.


علت آسم

مشخص نیست که چرا برخی از افراد به آسم مبتلا می شوند و برخی دیگر نه، اما ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی (ارثی) ممکن است نقش داشته باشد.



آلرژی


آلرژی چیست؟

آلرژی یک واکنش غیرمعمول و به طور کلی ناخوشایند سیستم ایمنی بدن به مواد خاصی است که شما در معرض آن هستید. انواع مختلفی از آلرژی ها وجود دارد، از جمله حساسیت به مواد شیمیایی که می خورید، لمس می کنید یا استنشاق می کنید.

در برخی از افراد، آلرژی به مرور زمان از بین می رود، اما در برخی دیگر شرایط بدتر می شود. نیش حشرات مانند زنبورها نیز می تواند باعث واکنش آلرژیک شود.


علائم آلرژی


  • جراحی بینیآبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

  • علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزش و حساسیت به نور

  • علائم تنفسی: احساس تنگی نفس و خس خس سینه

  • علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی بودن
  • شایع ترین علامت در این بیماران عطسه مکرر است که برای مدت طولانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، گرفتگی بینی و آبریزش بینی از دیگر علائم این بیماری است.
  • این بیماری یکی از شایع ترین بیماری هاست. همچنین با آسم همراه است و موارد زیادی وجود دارد که فرد هر دو بیماری را دارد.
  • اگرچه هنوز مشخص نیست که چرا آلرژی در برخی افراد شایع تر است، استعداد ابتلا به آلرژی (سیستم ایمنی بیش فعال) معمولاً در برخی خانواده ها بیشتر است. هیچ کس با آلرژی متولد نمی شود، این حساسیت ارثی است.
  • آلرژی معمولا در دوران کودکی شروع می شود، اما ممکن است در هر سنی شروع شود. آلرژی با افزایش سن کاهش می یابد، اما می تواند بعداً عود کند. آلرژی را می توان با اجتناب از عوامل حساسیت زا و مصرف منظم دارو تحت نظر پزشک کنترل و درمان کرد.


تفاوت بین آسم و آلرژی چیست؟


به طور کلی، تفاوت بین آسم و آلرژی عبارتند از:

  1. آسم التهاب راه های هوایی است. در حالی که آلرژی واکنش غیرعادی و ناخوشایند سیستم ایمنی بدن به برخی مواد است.
  2. علائم آسم شامل خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه و سرفه است. علائم آلرژی بسته به نوع آلرژی متفاوت است و ممکن است شامل ناراحتی معده، گرفتگی بینی، عطسه، بثورات پوستی و کهیر باشد.
  3. تست های عملکرد ریه، اسپیرومتری و تست متاکولین برای تشخیص آسم استفاده می شود. آلرژی را می توان با آزمایش خون و آزمایش پوست پریکارد تشخیص داد.
  4. آسم تنها بر ریه ها و مجاری تنفسی تأثیر می گذارد، در حالی که آلرژی می تواند چندین اندام و اندام را تحت تأثیر قرار دهد.
  5. آسم را می توان با داروهایی مانند برونکودیلاتورها و کورتیکواستروئیدها درمان کرد. آلرژی را می توان با داروهای ضد حساسیت، از جمله آنتی هیستامین ها و در موارد شدید، تزریق اپی نفرین درمان کرد.


مقایسه علائم آسم و آلرژی

علائم آسم عبارتند از: تنگی قفسه سینه، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس. اگر درمان نشود، علائم می تواند بدتر شود. در مقابل، علائم آلرژی به نوع آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، علائم آلرژی غذایی شامل ناراحتی معده، کهیر، و در موارد شدید، تورم در مجاری هوایی است که مانع از تنفس می شود. آلرژی های تنفسی می توانند باعث آبریزش یا گرفتگی بینی، عطسه، خارش چشم و تورم مخاط بینی شوند. آلرژی تماسی باعث بثورات پوستی، خارش و کهیر می شود.


مقایسه روش های تشخیص آسم و آلرژی

  • برای تشخیص آسم از معاینه فیزیکی و تست های مختلف عملکرد ریه استفاده می شود. ظرفیت تنفسی ریه ها در دمومتری یا اسپیرومتری بررسی می شود. اگر فردی مبتلا به آسم باشد، آزمایش خون او سطوح بالای ائوزینوفیل (بیش از 400 سلول در هر میکرولیتر) را نشان می دهد.
  • علاوه بر این، برای تشخیص آسم می توان از آزمایش متاکولین استفاده کرد. در این آزمایش بیمار متاکولین یا هیستامین را استنشاق می کند و میزان انقباض برونش با اسپیرومتری مشخص می شود.
  • آلرژی را می توان با آزمایش خون و آزمایش پوستی از راه پوست (تست خراش پوستی) تشخیص داد. هنگامی که یک واکنش آلرژیک وجود دارد، آزمایش خون مقادیر زیادی ایمونوگلوبولین را در خون نشان می دهد.
  • در آزمایش پوست پریکارد، مقدار کمی آلرژن به شما تزریق می شود. اگر حساسیت دارید، جوش های قرمز خارش دار روی پوست شما ظاهر می شود.


مقایسه علل آسم و آلرژی

  • ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می تواند باعث آسم شود. عوامل ژنتیکی می توانند بر روی راه های هوایی و مواد شیمیایی تاثیر بگذارند و باعث التهاب شوند. عوامل محیطی شامل قرار گرفتن در معرض آلرژن و عوامل غذایی است.
  • آلرژی در اثر قرار گرفتن در معرض آلرژن ها ایجاد می شود. مواد شیمیایی محیطی می توانند باعث ایجاد پاسخ ایمنی غیرطبیعی در فرد شوند.


مقایسه عوامل خطر و عوارض آسم و آلرژی

  • اگر یکی از اعضای خانواده آسم داشته باشد، احتمال ابتلای شما به آسم بیشتر است زیرا تا حدودی ژنتیکی است. سایر عوامل خطر عبارتند از چاقی، سیگار کشیدن، آلرژی و کار در محیط های با مواد شیمیایی بالا. عدم درمان آسم می تواند منجر به مرگ شود.
  • سابقه خانوادگی آلرژی و آسم یک عامل خطر برای آلرژی است. علاوه بر این، آلرژی در کودکان شایع تر است. از عوارض آلرژی می توان به آنافیلاکسی اشاره کرد که واکنش بسیار خطرناکی است که می تواند منجر به مرگ شود.


تفاوت بین درمان آسم و آلرژی

  • شما می توانید با شناسایی و اجتناب از عوامل محرک و همچنین واکسینه شدن در برابر آنفولانزا از آسم پیشگیری کنید. علاوه بر این، در صورت شروع علائم آسم، باید فوراً به دنبال درمان باشید. درمان آسم شامل استنشاق، تزریق یا بلع دارو است. برونکودیلاتورها و کورتیکواستروئیدها رایج ترین داروهایی هستند که برای درمان آسم استفاده می شوند.
  • با اجتناب از موادی که باعث ایجاد واکنش می شوند، می توانید از آلرژی پیشگیری کنید. آلرژی را می توان با آنتی هیستامین ها درمان کرد و در موارد شدید، ممکن است افراد نیاز به تزریق اپی نفرین داشته باشند.

درمان آسم کودکان با داروهای گیاهی

راه های مناسب برای کاهش آسم در کودکان

غذاهای مفید در هنگام بروز آلرژی در فصل بهار

انواع آلرژی و آلرژی در کودکان و درمان این عارضه

قرص های ایروکاست در درمان آسم و آلرژی های فصلی مفید هستند

چه چیزی باعث سرفه می شود؟


بیشتر بخوانید  گیاهی محبوب با ارزش غذایی و دارویی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *