مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تغییر شدید چهره مادر آلیجا کوچولو پس از 25 سال!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


فرزانه کابلی (زاده ۲۲ اردیبهشت ۱۳۳۷ در تهران) بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران است.

هادی مرزبان بازیگر و کارگردان تئاتر همسر وی و علی اصغر گرمسیری بازیگر قدیمی تئاتر و سینما عموی وی بوده است.

فرزانه کابلی در سال 1328 در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش نوازنده بودند. از کودکی همیشه به رقص و بازیگری علاقه زیادی نشان می داد و این فعالیت ها را در مدرسه دنبال می کرد. او در وزارت فرهنگ و هنر در رشته باله تحصیل کرد. همچنین در دوران دبیرستان در ماده پرش ارتفاع دوره اول دبیرستان های تهران به مدت 4 سال قهرمان شد.

کابلی در هنرستان ملی فولکلور ایران رقص های ملی و محلی را آموخت و در آنجا رقص های ایرانی بسیاری را آموخت و اجرا کرد.[۲] در این دوره و سالها پس از آن، برای هنردوستان ایران و سایر کشورها، رقص های محلی و سنتی ایرانی مانند تربت جام، کردی، کردی، بجنوردی، کهگیلویه و بویراحمد، آذری “، “آذری”، بلوچی “، سیستانی “،

«ترکمن»، «گیلانی»، «مازندرانی»، «شوشتری» و همچنین رقص های کلاسیک مانند «هفت پیکار»، «نظامی»، «چهلستون» و «ضرب و زنگوله» اجرا شد. او همچنین بخشی از یک گروه پنج نفره از بازی‌های داخلی بود که برای مراسمی ۲۵۰۰ ساله انتخاب شد که در آن در مقابل پادشاهان و روسای جمهور ایالات انفرادی دعوت شده بازی می‌کرد.[۲] خانم کابلی شاگرد رابرت دوارن، رقصنده بریتانیایی بلژیکی است که بیش از 11 سال در ایران زندگی کرده و رقص های محلی ایرانی را جمع آوری کرده است. مهرداد پهلبد، وزیر فرهنگ وقت، فرزانه کابلی را ستاره رقص های محلی ایران نامید. او یکی از رقصندگانی بود که روی صحنه تالار رودکی به رقصیدن پرداخت.

بیشتر بخوانید  10 زیباترین زن عرب جهان!

فرزانه کابلی پس از انقلاب ایران فعالیت خود را در سینما و تئاتر آغاز کرد. وی در سال 1346 در وزارت فرهنگ و هنر وقت و در سال 1357 در بخش تئاتر استخدام شد. اولین نمایش او «همه پسران من» اثر آرتور میلر به کارگردانی اکبر زنجانپور بود. اولین حضور او در تلویزیون «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی بود. او در این نمایش با بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، هادی مرزبان و ثریا قاسمی همبازی شد. او فعالیت سینمایی خود را در سال 1984 با فیلم صاعقه به کارگردانی زیادینو دوری آغاز کرد. دومین بازی او در فیلم تندوره دیو به کارگردانی داریوش عیاری بود. او در اواسط دهه 60 در نقش مادر علی کوچولو در سریال علی کوچولو به کارگردانی امیرحسین قهرایی که از یکی دیگر از شبکه های سیما پخش می شد ظاهر شد.

کابلی علاوه بر بازی در تئاتر و سینما و طراحی رقص، فقط برای تماشاگران زن رقص اجرا می کرد. انتشار فیلمی از یکی از کلاس های رقص او در سال 1995 به بازنشستگی او از هنر منجر شد و او برای چندین سال به ایالات متحده مهاجرت کرد تا در آنجا رقص مدرن را آموزش دهد.

استاد هادی مرزبان و همسرش فرزانه کابلی


مادر آلیجا کوچولو


تغییر شدید چهره مادر آلیجا کوچولو پس از 25 سال!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *