مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تعدادی از فیلم های نویز جشنواره چهلم را ببینید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نوح، چهلمین جشنواره فیلم فجر بی شک می تواند متنوع ترین و سخت ترین دوره جشنواره برای هنرمندان و بازیگران این جشنواره در سال های اخیر باشد چرا که جشنواره فیلم فجر امسال یک بخش فرهنگی و دانشگاهی را به خود اختصاص داد. ممکن است فضای متفاوتی داشته باشد. درج در جشنواره از سوی دیگر، یکی از چالش‌های پیش روی جشنواره چهلم فجر در این دوره، حضور فیلم‌هایی است که مدیران سازمان سینمایی دولت سیزدهم در محتوای آن نقشی در سیاست‌گذاری و ممانعت از محتوای آنها نداشته‌اند، زیرا همه سناریوها ارزیابی می‌شود. وزارت مدیریت دولت قبل نیز مجوزهای خود را دریافت کرد و مسئولان چهلمین جشنواره فجر تنها از نظر شکلی توانستند نحوه برگزاری جشنواره را تغییر دهند و عملاً از نظر محتوایی هیچ مانعی ندارند.

همانطور که گفته شد مسئولان جشنواره چهلم فجر امسال تغییراتی کوچک، اما اساسی و مهم در قالب جشنواره ایجاد کردند که می تواند سرآغاز تحولات اساسی برای سینمای ایران باشد. چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه در «بخش های فرهنگی» و «بخش مسابقه ای» است. این برنامه ها شامل 4 بخش گنجینه سینمای ایران (قاب های ماندگار)، همایش های فرهنگی فیلم و اندیشه در محضر بزرگان اندیشه و فرهنگ (10 شب با اندیشمندان)، عروسی بزرگان فیلم (نقشه های ماندگار) در قالب برنامه های تفصیلی همراه با نمایش و تحلیل فیلم کنفرانس های رسانه ای درباره فیلم ها در بخش مسابقه. همچنین در این دوره از طریق کارگاه های تخصصی و حرفه ای در حوزه سینما برگزار می شود و با برنامه ریزی جشنواره فاگر، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر در برگزاری کارگاه های تخصصی و مشاغل سینمایی مشارکت خواهند داشت.

از سوی دیگر در تالار مرکزی جشنواره علاوه بر نمایش فیلم های مسابقه سینمای ایران و همراهی نشست های رسانه ای، برنامه های جدی برای برگزاری نشست های تخصصی فرهنگی و توجه ویژه به گنجینه گرانبهای سینمای معاصر ایران اسلامی در نظر گرفته شده است. تمرکز بر امید، اخلاق و آگاهی. دوره جشنواره محسوب می شود. بدیهی است با حضور اقشار فرهیخته عرصه سینما و فرهنگ در سالن مرکزی جشنواره زمینه لازم برای بازخوانی فرهنگی سینمای ایران به عنوان فرصتی ارزشمند فراهم خواهد شد.

اما حذف بخش اصلی فیلم یا نگاه جدید، یکی دیگر از تغییرات مهم جشنواره چهلم است. یعنی باید گفت که رقابت فیلم های اول نه تنها حذف شده است، بلکه فیلم های اول برای همه رشته ها به همراه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه بررسی و ارزیابی خواهند شد. تنها تفاوت این دوره با چند دوره قبل این است که قسمت ویژه ای از قسمت اصلی مسابقه سینمای ایران (سودا سودا) برای نمایش فیلم های اول در نظر گرفته نشده است که به نفع فیلم های اول است.
امسال تعداد فیلم‌های سودای سیمرغ رشد نسبی داشته است به طوری که 22 نفر از عوامل فیلم در چهلمین جشنواره سیمرغ در بخش‌های مختلف از جمله چند اثر در ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تلاش کردند تا به سیمرغ برسند و چندین جشنواره فیلم با صدای بلند موفق به کسب امتیاز شدند. بزرگترین فرصت برای فتح سیمرگ ها که نگاهی کوتاه به این آثار است.

بیشتر بخوانید  واکنش گروه های مقاومت در برابر توافق کاظمی و بایدن

نگهبان شب

فیلم سینمایی «نگهبان شب» به نویسندگی مشترک سیدرضا میرکریمی و محمد داودی به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میرکریمی زمستان سال گذشته کلید خورد و محسن کیایی تنها بازیگر این پروژه سینمایی است. میرکریمی با دعوت و انجام تست بازیگری چهره های جدیدی را به این فیلم معرفی کرد. تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اسانلو، صفورا خوشینتین، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی قباشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا پوهایشکا.

بازنده

محمدحسین مهدویان پس از تولید اثر پرطرفدار «اوایل کار» در شبکه نمایش خانگی، فیلم «مرد بازنده» را برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار داد.

این فیلم به تهیه کنندگی امیر بنان و کامران حجازی به مناسبت اولین همکاری بنان با مهدویت ساخته شده است. موز یک سیمرغ بهترین فیلم را برای «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی دارد.

مهدویان به همراه ابراهیم امینی و حسین حسنی فیلمنامه این نمایش را نوشته اند. امینی فیلمنامه نویس 4 فیلم مهدوی از جمله «درخت گردو»، «ماجرای نیمروز: رد خون»، «لاتاری» و «ماجرای نیمروز» را بر عهده داشت.

جواد عزتی و رعنا آزادی ور دو بازیگری هستند که در «مرد گمشده» بعد از «زخم» با هم روبرو می شوند.

بدون برنامه ریزی قبلی

پنجمین فیلم بهروز شعیبی توسط فرهاد توحیدی و مهدی ترابیگی با اشاره به یکی از داستان های استاد مصطفی نوشته شده است.

پگاه آهنگرانی به عنوان شخصیت اصلی این فیلم معرفی شده است و مصطفی زمانی، الهام کردا و صابر ابر از دیگر بازیگرانی هستند که «بدون وقت قبلی» با آن روبرو می شوند.

بیشتر بخوانید  قوانینی از فشن که دیگر قدیمی شده اند را دور بریزید

شعیبی پیشتر گفته بود که این فیلمنامه را 15 سال پیش نوشته است و داستان او درباره بازگشت هنرمندی پس از سال ها به کشور، ادای دینی است به غم هنرمندانی که سال ها در غربت زندگی کرده اند. این کارگردان فیلم های دهلیز، سیانور، دتلیک و روزولت را کارگردانی کرده است.

دختران

فیلم گروه دختران به کارگردانی منیر کیدی به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری که با نگاهی آزاد و بر اساس روایت های واقعی از مقاومت 34 روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته شده است، احتمالاً یکی از فیلم هایی است که چندین سیمرغ می تواند برای آن ساخته شود. کنار گذاشته شده.

منیر کیدی در «دختران» روایتگر مقاومت و ایثار زنان در اولین روزهای پرتلاطم جنگ است. او با بازآفرینی خانه به خانه تصاویر زنده و مستند نبرد کرمشهر، اولین تصویر سینمایی آن مقاومت را از نگاه یک زن خلق کرد. کیدی پیش از این فیلم «پریا» را با داستانی درباره خانواده‌های رهبران نظامی در پشت خط مقدم کارگردانی کرده بود. نیکی کریمی، پانته آ پناهی ها، فرشته حسینی، هدی زینه العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی نیا بازیگران این فیلم هستند.

«گروه دختران» محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سینما سوره خوزه هنری است.

ضد

فیلم «آنتی» ساخته امیرعباس ربیع کارگردان و محمدرضا شفیع تهیه کننده از اواسط مهرماه خبرساز شد و اکنون یکی از 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر است. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکشی و جواد خانی در «آنتی» به ایفای نقش می پردازند.

«آنتی» نوشته حسین تراب نژاد درام سیاسی است که در بستر یکی از مهم ترین و آتش زاترین وقایع ابتدای انقلاب اسلامی روایت می شود.

این فیلم یکی از جدیدترین محصولات سازمان سینمایی هنری است که خود را برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده می کند.

ربیعی پیش از این فیلم «لباس شخصی» را کارگردانی کرده بود که نامزد بهترین فیلم اول سی امین جشنواره فیلم فجر شد و مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  رویترز ادعا می کند: ایران 20 درصد اورانیوم فلزی غنی شده تولید می کند

2888

کاوان علی محمدی و علی اکبر حیدری کارگردانی مشترک «2888» را بر عهده دارند.

اما محمدی برای این فیلم گفت که عنوان فیلم قبلاً «سوباشی» بود که به «2888» تغییر یافت. این فیلم درباره 8 سال جنگ ایران و عراق است و از روز اول تا آخرین روز جنگ را پوشش می دهد. در این فیلم با فضای جنگی متفاوتی روبه رو هستیم و نام بسیاری از شخصیت های مهم جنگی که در جبهه ها حضور داشتند و جان باختند و یا شجاع هستند ذکر می شود.

علی محمدی و حیدری پیش از این فیلم «سینما شهر قصه» را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کارگردانی کرده بودند.

شب طلایی

فیلم سینمایی «شمش طلا» به کارگردانی یوسف حاتمی کیا به تهیه کنندگی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «شب طلایی» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

این فیلم بلند سینمایی که اولین تجربه کارگردانی یوسف خاتمیکی است توسط عماد خدابخش تدوین شده است.

حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خالک، بهناز جعفری، سینا رازانی، علی باقری، امیرمحمدی، بابک بهشاد، ناصر هاشمی، زهرا بهروزمنش، شکوفه هاشمیان، نساء بشاهوری آشم

کیکبادی، فرسیما دمیرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساوه درودی و مسعود ساکتوف بازیگران این فیلم هستند.

«شب طلایی» به روابط پیچیده در خانواده ای می پردازد که در دوران تاج و تخت با بحرانی جدی مواجه هستند.

در این پروژه سینمایی ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سرشناس سینما به عنوان تهیه کننده حضور دارد و امیرحسین اسدبیگی به عنوان سرمایه گذار حاتمی کیا جوان را دنبال می کند.

مکان مهدی (بکری)

مینی سریال 7 قسمتی سیمافیلم به نام «عاشورا (ل 31)» به کارگردانی هادی حجازی فر آماده شد و نسخه سینمایی آن با نام «وضعیت مهدی» به جشنواره ارسال شد.

این مینی سریال به رشادت های لشکر عاشورا می پردازد و ضمن نمایش فرازهایی از نبردهای خاموش برخی از قهرمانان این لشکر در عملیات های خیبر و بدر و نشان دادن رشادت های حمید باکری، به زندگی و شهادت می پردازد. از مهدی مس. هادی حجازی فر بازیگر نقش مهدی باکری نیز کارگردانی این سریال را بر عهده دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *