مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تصاویر دیده نشده از روستای عجیب 3000 ساله در ایران / فیلم

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از همشهری آنلاین؛ تابلوهای مختلفی از میمند شهربابک را در کرمان دیدم. من همیشه دوست داشتم این روستای صخره ای را ببینم که گفته می شود تقریباً سه هزار سال قدمت دارد. این روستا به عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و از آن به عنوان قدیمی ترین روستای سنگی جهان یاد شده است.

تصاویری از قدیمی ترین روستای سنگی جهان; نگاهی به دهکده ایرانی 3000 ساله اتاق های بدون آجر و سیمان آشپزخانه های قدیمی بدون دودکش

پس چمدانم را میبندم و با همراهم به میمند میروم. وقتی وارد میمند می‌شویم، احساس می‌کنم مثل فیلم‌های تخیلی از زمانی به زمان دیگر وارد شده‌ام. آنقدر که خودم را در یک تی شرت گلدار با ساق های سفید تصور می کنم. سپس دست همدم را می گیرم تا در میان خانه های سنگی 3000 ساله میمند پرسه بزنم.

گشت و گذار در این روستا و دیدن «کیچه ها» به معنای خانه های سنگی لذت بخش است. در معماری این خانه ها اثری از آجر و سیمان نیست. در خانه هایی که برای ورود باید متواضع باشید و برای ورود سر خم کنید.

تصاویری از قدیمی ترین روستای سنگی جهان; نگاهی به دهکده ایرانی 3000 ساله اتاق های بدون آجر و سیمان آشپزخانه های قدیمی بدون دودکش

ابتدا باید «کلید» را که روی دیوار کنار در گذاشته شده باز کنید و وارد اتاق های خود در سنگی شوید که سقف آن نسبت به زمین زیاد بلند نیست و کدر است. فضای کلیدها باعث می شود چشمانم را ببندم و خیال پردازی کنم. حالا من زنی در دل تاریخ هستم که در گوشه ای از خانه سنگی ام نمد پهن کردم و در گوشه ای دیگر زیر اجاق یا کوره آتش زدم.

بیشتر بخوانید  فرد مبتلا به امیکرون می‌تواند ۴۰ نفر را مبتلا کند

با صدای دیگر مسافران به خودم برمی گردم. می بینم که سقف اکثر آشپزخانه ها مشکی است. دلیل یکی از هم خانه ها را جویا می شوم که می گوید در گذشته میمندیان برای پخت و پز اجاق یا دیدون روی چوب روشن می کردند که به مرور رنگ سقف آشپزخانه سیاه شد. زیرا این آشپزخانه ها قبلا دودکش نداشتند. همچنین در هر اتاق طاقچه هایی برای تخت یا ظرف وجود دارد. گفته می شود تعداد این مجموعه ها به 406 عدد می رسد که در 5 طبقه مختلف ساخته شده اند.

هر چه بیشتر نگاه کنیم، کلیدها خالی تر می شوند. اهالی به خصوص کوچکترها روستاها را ترک کردند و بقیه اکثراً مسن تر بودند. برخی از آنها صنایع دستی خود مانند نمد و فرش را در این ست ها می فروشند و برخی دیگر محصولات و محصولات کشاورزی خود را به دلیل اینکه بیشتر محصولات کشاورزی و دامی هستند به فروش می رسانند.

تصاویری از قدیمی ترین روستای سنگی جهان; نگاهی به روستای 3000 ساله ایرانی اتاق های بدون آجر و سیمان آشپزخانه های قدیمی بدون دودکش.

روستای 3000 ساله ایران را ببینید + عکس

مسجد با محراب سنگی

در طول مسیر، از مسجد میموند دیدن می کنیم. مسجد کوتاه سقف دارای قالیچه های نمدی پهن و دستبافت است.

در گوشه مسجد نیز طاقچه ای وجود دارد که در آن قرآن های کوچک چیده شده است. در این مسجد محراب و منبر سنگی با ستون های دیدنی وجود دارد.

تصاویری از قدیمی ترین روستای سنگی جهان; نگاهی به دهکده ایرانی 3000 ساله اتاق های بدون آجر و سیمان آشپزخانه های قدیمی بدون دودکش

بیشتر بخوانید  اینترنت موبایل در حوزه های کنکور خاموش است

روستای 3000 ساله ایران را ببینید + عکس

حمام عجیب در دل روستا

این روستا حمام عجیبی هم دارد. از پله های کثیف به سمت حمام پایین می رویم. با عبور از راهرو خاکی به رختکن می رسیم که در وسط آن یک استخر و سه سکو قرار دارد. در این حمام، سوراخی در بالای رختکن وجود دارد که در آن سنگ مرمر دیده می شود. این سنگ نور را به خوبی در حمام منعکس می کند.

اگر می‌خواهید به کار افرادی که قلب‌ها را در سنگ کنده‌اند بیندیشید و این یادگار تحسینی را که امروز به دست ما رسیده است ببینید، حتما از میمون دیدن کنید.

چگونه به میمند کرمان برسیم؟

روستای میمند در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک در استان کرمان قرار دارد. برای رسیدن به این روستا بهترین مسیر از کرمان مسیری دویست و چهل کیلومتری است. در این مسیر با گذر از باغین، کبوترخان، رفسنجان، سرچشمه و خاتون آباد در نهایت به میمند می رسید.

روستای 3000 ساله ایران را ببینید + عکس

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *