مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تشخیص لکه های سرطان ملانوما (خوش خیم و بدخیم)

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شناخت خال های خوش خیم و بدخیم روی پوست و اهمیت کنترل خال های روی بدن

لکه های بدخیم سرطان پوست (ملانوم): علائم و درمان؛خال ها ضایعات صاف یا برجسته روی پوست هستند آنها به دلیل اختلال در ترکیب طبیعی بافت های پوست رخ می دهند بزرگ شدن یا عملکرد غیر طبیعی سلول های رنگدانه پوست هستند. در حقیقت نوجوانان سلول های خوش خیم رنگدانه تنوپلاسما هستند است.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید جوانان خوش خیم و بدخیم آن ها ملاقات می کنند.

تشخیص خال های خوش خیم و بدخیم روی پوست / اهمیت کنترل خال های روی بدن

سرطان یا ملانوما

معمولا سرطان پوست این است که همه می توانند آن را دریافت کنند. اگر این عارضه به سرعت تشخیص داده و درمان شود، میزان بهبودی نزدیک به صد درصد خواهد بود. لکه های بدخیم سرطان پوست با گذشت زمان، اگر درمان نشود، می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد، گاهی اوقات با سرعت بالا. گسترش این خال های بدخیم می تواند کشنده باشد.

متخصصان پوست معتقدند که مرگ و میر ناشی از سرطان در شرایط زیر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد:

  • اگر مردم از علائم هشدار دهنده ملانوم آگاه باشند
  • اگر در حال آموزش روش معاینه پوست و بررسی علائم سرطان پوست هستید
  • برای معاینه پوست خود وقت بگذارید

جوانان نامنظم و رنگارنگ در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

صبریه متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ایرنا گفت: جوانان متقارن بدون تغییر رنگ و سایز، جوانان خوش خیم هستند و مشکلی در رفع آنها وجود ندارد و از ایجاد ملانوم بدخیم در این افراد به دلیل پوست حساس به آفتاب بیشتر است.

مصرف ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سلنیوم در پیشگیری از بیماری های پوستی به ویژه سرطان پوست موثر هستند. پاکسازی پوست از خال های خوش خیم باید زیر نظر پزشک متخصص و عمیق و حتی زیر جلدی انجام شود تا احتمال عود آن کاهش یابد.جوانان خوش خیم با جراحات (آسیب دیدگی) قرار گرفتن مکرر یا زیاد در معرض نور خورشید می تواند منجر به جوانی بدخیم و سرطانی شود، بنابراین استفاده از کرم های ضدآفتاب و مراقبت از پوست و در صورت تغییر و مراجعه به پزشک متخصص در پیشگیری خطرناک خواهد بود.

بیشتر بخوانید  عوارض خطرناک مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک بر کودکان

تشخیص خال های خوش خیم و بدخیم روی پوست / اهمیت کنترل خال های روی بدن

افرادی که مستعد ابتلا به ملانوما هستند

همه ما در معرض خطر این بیماری هستیم. رنگ پوست اکثر افراد مبتلا به ملانوم روشن است، اما افرادی که پوست قهوه ای و سیاه دارند از این سرطان پوست در امان نیستند.

علل ملانوم

اشعه ماوراء بنفش (UV) در بیشتر موارد عامل اصلی این لکه های سرطانی است. نور خورشید، کرم های ضد آفتاب و لامپ های خورشیدی ما را در معرض این تشعشعات مضر و خطرناک قرار می دهند. نقش میراث را نباید فراموش کرد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که ابتلای یکی از بستگان یعنی والدین، فرزندان، خواهر و برادر فرد یا والدین او احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

تشخیص ملانوم توسط متخصص پوست

برای تشخیص ملانوم، متخصص پوست پوست بیمار را به دقت بررسی می کند و وضعیت خال ها و لکه های مشکوک را ارزیابی می کند. برای دیدن بهتر پوست، متخصص از وسیله ای به نام درموسکوپ استفاده می کند که نور را روی پوست منعکس می کند. با کمک بزرگنمایی به دست آمده از این دستگاه، متخصص می تواند رنگدانه ها و ساختارهای پوست را به خوبی ببیند.

علاوه بر این، متخصص پوست در صورت نیاز غدد لنفاوی یا غدد لنفاوی را لمس می کند. اگر یک متخصص پوست خال یا سایر نقاط شبیه ملانوم را پیدا کند، تمام یا بخشی از آن را برمی دارد و سپس پوست برداشته شده را به آزمایشگاه می برد. . این بیوپسی نامیده می شود. توجه داشته باشید که ملانوما بدون نمونه گیری قابل تشخیص نیست.

نمونه برداری با متخصص پوست سریع، ایمن و آسان است و بیمار نباید کوچکترین نگرانی و اضطرابی داشته باشد. عوارض و ناراحتی های این عمل بسیار اندک است، اگر سرطان جوانی در صورت در اثر بیوپسی تایید شود، در این مرحله مرحله ملانوم نیز ذکر شده است. بسته به مرحله ملانوم، پزشک می‌تواند میزان ریشه‌کردن سرطان در پوست را تعیین کند.

بیشتر بخوانید  انواع بیماری های ریه

راه های مناسب برای درمان جوانان

مراحل ملانوم عبارتند از:

مرحله صفر (در محل اصلی)

ملانوما به لایه بالایی پوست (اپیدرم یا درم) محدود می شود.

  1. مرحله 1: اگرچه ملانوما در این مرحله به پوست محدود می شود، اما ضخیم تر و گاهی تا یک میلی متر ضخیم تر شده است. پوست روی ملانوما در مرحله اول بی عیب به نظر می رسد. اما در مرحله اول آرماتور آسیب دیده و بر روی آن شکافی ایجاد می شود.
  2. مرحله دوم: در مرحله دوم ملانوم رشد کرده و ضخیم تر شده و ضخامت آن بین یک تا بیش از چهار میلی متر متغیر است. پوست روی خال های سرطانی گاهی اوقات جای زخم دارد. جوانان در مرحله دوم اگرچه چاق هستند اما هنوز گسترش نیافته اند.
  3. مرحله 3: ملانوما به یکی از دو روش گسترش می یابد: 1. به یک یا چند گره یا غدد لنفاوی مجاور، یا 2 درصد به پوست مجاور گسترش می یابد.
  4. مرحله 4: ملانوما به اندام های داخلی، غدد لنفاوی یا پوست فراتر از محل اولیه ملانوم گسترش می یابد.

گاهی اوقات به نمونه گیری دیگری نیاز است. نوعی عمل به نام بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) برای تعیین مرحله ملانوم توصیه می شود. زمانی که ملانوما گسترش می یابد، اغلب ابتدا به نزدیک ترین غدد لنفاوی می رسد. با بیوپسی SLNB، پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا ملانوم به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است یا خیر. گاهی اوقات رادیوگرافی (اشعه ایکس)، آزمایش خون و سی تی اسکن انجام می شود.

   راه های مناسب برای درمان جوانان

راه های مناسب برای درمان جوانان

جوانان مستعد ابتلا به ضایعات سرطانی هستند

«جفت معمولاً خوش خیم هستند و جز از نظر ظاهری خطرناک نیستند، اما در برخی موارد تغییر رنگ یا اندازه می دهند که مشکل ساز شده و نیاز به دکتر است. فریدون اسفندیاری گفت: سابقه بیماری های پوستی یا سرطان در خانواده نیز یکی از دلایل تغییر سایز و رنگ جوانی است که خطرات درمان را روشن می کند.

بیشتر بخوانید  خواص معجزه آسای دارچین

وی افزود: اگر جوان های فطری به مرور زمان تغییر کنند، باید علل تغییر را بررسی کرد زیرا آن جوان ها نباید تغییر کنند. البته خال های مادرزادی بسیار بزرگ احتمال ابتلا به ملانوم را افزایش می دهد.وی با بیان اینکه گاهی اوقات بیماران به دلیل ظاهرشان ناراحت می شوند، توصیه کرد: با دقت به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و سابقه بیماری های ارثی را مرور کنید.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید خال های خوش خیم و بدخیم روی پوست را بشناسید

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

راه های مناسب برای درمان جوانان

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *